Gå til innhold

Svindel? Helt OK!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg tror det er mange i yngregarden som ikke forstår alvoret, jeg. De tror det er helt "ufarlig" å skvise ut noen tusenlapper ekstra av forsikringsselskapet, men når de blir fersket og anmeldt for svik, står de plutselig der med skjegget i postkassa.

Også skjønner de ikke at det er seg selv de egentlig stjeler fra. Pga at noen svindler må vi alle betale 10-20% ekstra på alle forsikringene våre. Ikke bare yngre folk som mener dette heller, jeg tror egentlig forskjellen er at de tør å inrømme det også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Konsekvensen av at folk i større grad synes at det er greit å stjele, svindle og bedra, er at samfunnet i større og større grad preges av kontrollmekanismer som skal gjøre det vanskeligere å svindle. Beklageligvis fører det også til at alt blir mere tungvint og byråkratisk. Folk blir mer mistenksomme og mer på vakt, og ting blir vanskeligere å organisere.

Jada, alt var så meget bedre under krigen. Da var alle ærlige da. :Gjesp:

Det har til alle tider vært lureri. Forskjellen er at folk nå er åpne om det, slik det sies over. Ting kan bli vanskeligere, ja. Men så finner man opp nye kontrollmekanismer og disse forenkles gradvis.

Det er bare de naive som snakker om "dersom alle var ærlige". Det har folk aldri vært og det vil folk aldri bli.

Skrevet
Jada, alt var så meget bedre under krigen. Da var alle ærlige da. :Gjesp:

Det har til alle tider vært lureri. Forskjellen er at folk nå er åpne om det, slik det sies over. Ting kan bli vanskeligere, ja. Men så finner man opp nye kontrollmekanismer og disse forenkles gradvis.

Det er bare de naive som snakker om "dersom alle var ærlige". Det har folk aldri vært og det vil folk aldri bli.

Trist at du bagatelliserer betydningen av uærlighet og fremstiller det som en uproblematisk affære.

Lureri og tyveri er et produkt av at folk (som deg) mener at det er greit, og alle gjør det. Altså et produkt av holdninger. Det er virkelig beklagelig dersom slike holdninger skal bre seg enda mer enn de allerede har gjort.

"Stjeler ikke jeg den, så gjør nok den neste som kommer forbi, det. Bedre meg enn han. Det spiller ingen rolle for eieren uansett. Han burde ikke ha..... Hans egen feil."

Etc, etc.

Hvis man vil ha det på noen annen måte, så kan man jo selv begynne å oppføre seg mer ærlig. Samfunnet er et konglomerat av de medlemmene som utgjør det. Vil man ha et ærlig samfunn, mindre kriminalitet, etc, så er det beste stedet å starte, med seg selv. Du får gjerne kalle det naivt. Men jeg er ikke naiv, for jeg stoler ikke på at slasken skal la være å robbe meg. Jeg bare oppfører meg anderledes og har andre idealer. Og forhåpentlig er det flere som tenker som meg, og færre som tenker som dem.

Skrevet

Med tanke på hvor mange som fortjener erstatning for ting som ikke får det fordi forsikringsselskapene sniker seg unna på et eller annet tvilsomt grunnlag, så synes jeg ikke noe synd på dem for at det iblandt er de som får svi litt. Og ikke innbill deg at de hadde vært snillere mot de som faktisk fortjener det hvis det var færre som svindlet; De er akkurat like sleipe som svindlerne..

Forsikringsselskap er kanskje noe av det siste jeg noensinne vil vise sympati for.

Skrevet
Jeg skiller mellom staten og det private. Å stjele fra private, det være seg enkeltpersoner eller firmaer, synes jeg er en uting som bare kan forsvares i noen få tilfeller. Å stjele fra staten derimot, anser jeg som moralsk legitimt. Jeg snyter min skatt med glede!

det er helt greit det :) da forventer jeg at du bruker dine egne penger på vaktselskap istedenfor politi, på privatlege istedenfor offentlig, betaler litt mer bompenger enn alle oss andre osv?

Skrevet

Hvorfor er det moralsk legitimt å stjele fra staten?

Skrevet

mitt innlegg var ment ironisk, for jeg tipper han som unndrar skatt er like hyppig bruker av de offentlige tjenestene som alle oss andre ;)

Skrevet
mitt innlegg var ment ironisk, for jeg tipper han som unndrar skatt er like hyppig bruker av de offentlige tjenestene som alle oss andre ;)

Ja, mitt spørsmål var rettet til gjesten du siterte. :)

Skrevet
Hvorfor er det moralsk legitimt å stjele fra staten?

Fordi staten(s representanter) har lurt meg flere ganger. Jeg anser det som moralsk legitimt å ta igjen når noen oppfører seg dårlig. Hvis noen slår meg, slår jeg igjen. Hvis noen snyter meg, snyter jeg dem igjen (om jeg kan). Men man skal selvfølgelig ikke ta igjen med sterkere midler enn den som er brukt mot en. Da er man bare verre enn motparten.

Et kontrollert samfunn er bra. Lovbrudd fremmer både lovforandringer og kontrollrutiner. F. eks. holder harryhandelen og den tilhørende smuglingen avgiftskåte politikere i ørene.

Tankeløse lovlydige borgere hindrer tildels at samfunnet går fremover. De tror at det offentlige gjør godt og handler ikke før ting har gått over styr.

Samfunnet bygger på en balanse mellom staten og det private. Når en borger overtrer loven, kan staten straffe borgeren. Når staten overtrer sin myndighet, kan borgeren begå lovbrudd slik at balansen opprettholdes.

Et firma taper raskt penger på å oppføre seg dårlig. Et offentlig organ derimot, kan holde på i årevis med all slags røverier uten at det får konsekvenser. Det er klassisk utnyttelse av en monopolstilling.

Skrevet
Så da har du vell ikke noe imot at du ikke får politi, helse, forsvar og alle de andre tjenestene staten skaffer oss.

Alt skal snytes med måte. Jeg betaler skatt, moms og andre avgifter som alle andre. Jeg bare sørger for at jeg betaler mer enn jeg må.

Skrevet
Alt skal snytes med måte. Jeg betaler skatt, moms og andre avgifter som alle andre. Jeg bare sørger for at jeg betaler mer enn jeg må.

Ikke betaler mer enn jeg må, mener jeg selvfølgelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...