Gå til innhold

Svindel? Helt OK!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Nok en gang er jeg målløs over en undersøkelse av oss nordmenn og våre verdier- eller snarere mangel på sådanne.

Jeg visste jo at deprimerende mange er opptatt av billig sprit og billig bensin, og at det er OK å snyte litt på skatten og å benytte svart arbeidskraft (altså, JEG har lov til det. Ikke naboen.), men at det har blitt greit å drive med direkte svindel var nytt for meg:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2035369.ece

Når store andeler av befolkningen, og særlig de yngre, synes det er helt greit å la forsikringsselskapet punge ut for at du selv kom borti garasjeporten i fjor, har vi jaggu blitt både griske og selvrettferdige... :sukk:

Endret av Nigo-san
Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Litt trist lesning, i grunn. Dessuten viser dette det jeg har trodd lenge. Nemlig at det er greit å svindle/lure/unndra så lenge det er staten eller en annen stor aktør som er offeret.

Ideen om at man tar fra de rike og gir til de fattige. Oj, så edelt.

Skrevet
Litt trist lesning, i grunn. Dessuten viser dette det jeg har trodd lenge. Nemlig at det er greit å svindle/lure/unndra så lenge det er staten eller en annen stor aktør som er offeret.

Ideen om at man tar fra de rike og gir til de fattige. Oj, så edelt.

Jeg skiller mellom staten og det private. Å stjele fra private, det være seg enkeltpersoner eller firmaer, synes jeg er en uting som bare kan forsvares i noen få tilfeller. Å stjele fra staten derimot, anser jeg som moralsk legitimt. Jeg snyter min skatt med glede!

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg skiller mellom staten og det private. Å stjele fra private, det være seg enkeltpersoner eller firmaer, synes jeg er en uting som bare kan forsvares i noen få tilfeller. Å stjele fra staten derimot, anser jeg som moralsk legitimt. Jeg snyter min skatt med glede!

Ok, så du synes det er greit av og til? Sympatisk.

Skrevet
Ok, så du synes det er greit av og til? Sympatisk.

Ja, jeg har full forståelse for at hvis man er blitt lurt av et firma, så kan man lure dem tilbake senere.

Skrevet

Staten er en tyv. Den tar fra folk vilkårlig uten å spørre om lov..?

Eh, hvordan var nå dette igjen ;)

Gjest Jenna88
Skrevet

Utrolig synd at det finnes slike holdninger i samfunnet. :(

Skrevet
Staten er en tyv. Den tar fra folk vilkårlig uten å spørre om lov..?

Eh, hvordan var nå dette igjen ;)

Hvis du har med staten å gjøre i forhandlinger, i rettssaker eller annet, så vil du oppdage at staten har en helt annen moral enn private. Og den er ikke særlig pen.

Mellom enkeltmennesker og i det private næringsliv er det en form for etisk moral man ikke gjenfinner hos staten. Statens ansatte anser seg i langt mindre grad som representanter for en etisk enhet enn et privat firma eller en enkeltperson - spesielt hvis de ikke er enige i den politikken som føres.

De tankeløse kjøper statens argumentasjon uten spørsmål. De tror at makthavernes moral slik den er nedlagt i loven er den eneste rette. Så de følger loven og tror de er gode mennesker.

Min moral følger ikke loven. Stort sett er den langt innenfor loven, mens noen ganger er den utenfor. Og lovbrudd er en drivkraft som ofte fører samfunnet fremover.

Skrevet
Utrolig synd at det finnes slike holdninger i samfunnet. :(

De fleste har disse holdningene, men få tør vedstå seg dem og ta konsekvensene av dem. Når du får mer erfaring fra arbeidslivet, vil du oppdage at verden ikke er så rosenrød som du lærte på skolen.

Skrevet

Og hvem var nå staten igjen...?

Det er våre felles midler, dine og mine skattepenger det svindles med her, folkens! :nei:

Skrevet

Så da har du vell ikke noe imot at du ikke får politi, helse, forsvar og alle de andre tjenestene staten skaffer oss.

Skrevet

Jeg synes ikke det er ok å svindle noen, uansett hvem!

Et eksempel:

Vi rygget inn i høyre forskjerm på en bil. Vi var pliktoppfyllende, la igjen lapp med telefonnummeret, og møtte den andre bileieren for å skrive skademelding.

Hun var veldig glad, fordi hun hadde opplevd å få bulket bilen på den andre siden, og da tok ikke "synderen" ansvar. H*n stakk uten en lapp eller noe.

Så gikk det en tid, og vi fikk melding fra forsikringsselskapet vårt om kostnadene på reparasjon av bilen, og spørsmål om vi ville ta det privat eller miste bonus.

Vedlagt var en liste over hva som var vurdert nødvendig å gjøre av reparasjoner på bilen...

Vi ringte sporenstreks til forsikringsselskapet vårt, fordi skader på venstre side av bilen var påført som nødvendig reparasjon...

Venstre side? Vi traff bilen på høyre forskjerm...?

Som sagt, vi ringte forsikringsselskapet for å si i fra at dette var feil, og hva gjorde forsikringsselskapet? Absolutt ingenting!

Jeg skjønner den andre bilføreren, hun hadde blitt påført skade som ingen tok ansvar for, hun var således i utgangspunktet et uskyldig "offer", men i mine øyne ble hun en svindler i det øyeblikket hun prøvde seg på å få dekket disse skadene på vår bekostning.

Og forsikringsselskapet? Vel, de mistet en kunde!

Skrevet

Godt mulig at staten ikke har vondt av og miste litt penger o.s.v.

Men det er slike ting som gjør at f.eks jeg må betale enda mer for forsikring enn jeg alerede trenger. Ender vel opp med at de fleste setter opp prisen pga svindel, og jeg for min del syntes det er nok å betale nesten 1000 kr i mnd.

Skrevet
Ender vel opp med at de fleste setter opp prisen pga svindel, og jeg for min del syntes det er nok å betale nesten 1000 kr i mnd.

Ja, konsekvensen er vel at de setter opp prisen, og at det blir mer pes å dokumentere hva som har skjedd, fordi forsikringsselskapene "forventer" at folk forsøker seg på svindel.

Tenk i tilfelle husbrann- "Er du sikker på at du har 800 CD'er? Kan du dokumentere hver enkelt tittel?"....

Ellers enig med gjesten over. Det er klart det er surt å få blien bulket uten å få igjen penger for det, men å forsøke å pushe skaden på noen andre hører ingensteds hjemme for det.

Staten, statlig forbruk, skatt og avgifter er en diskusjon i seg selv. Men enn så lenge har jeg til gode å bli overbevist at mennesker som mener de har "rett til" å snyte på skatten. Og ikke blir jeg imponert heller, all den tid det betyr at de som faktisk betaler det de skal, må betale mer for å dekke opp for det som "forsvinner".

Skrevet

Jeg tror det er mange i yngregarden som ikke forstår alvoret, jeg. De tror det er helt "ufarlig" å skvise ut noen tusenlapper ekstra av forsikringsselskapet, men når de blir fersket og anmeldt for svik, står de plutselig der med skjegget i postkassa.

Skrevet
Jeg synes ikke det er ok å svindle noen, uansett hvem!

Et eksempel:

Vi rygget inn i høyre forskjerm på en bil. Vi var pliktoppfyllende, la igjen lapp med telefonnummeret, og møtte den andre bileieren for å skrive skademelding.

Hun var veldig glad, fordi hun hadde opplevd å få bulket bilen på den andre siden, og da tok ikke "synderen" ansvar. H*n stakk uten en lapp eller noe.

Det var kanskje vår kjære statsminister det. :)

Skrevet

Det er galt å svindle, uanett hvem de svindler, hvorfor og hvem som gjør det. Det er ikke lov, og folk burde snart se at det er ikke ok å gjøre slikt. Da kan vi jo bare gå inn i klesbutikken og ta på oss den dyre fine buksa som jeg egentlig ikke har råd til. Betale halvparten og gå ut..

Å svindle er å lyve. Har vi lov å lyve? Nei..

Ja, jeg innrømmer at hvite løgner kan være nyttig av og til, men ikke svindling..

Skrevet

Konsekvensen av at folk i større grad synes at det er greit å stjele, svindle og bedra, er at samfunnet i større og større grad preges av kontrollmekanismer som skal gjøre det vanskeligere å svindle. Beklageligvis fører det også til at alt blir mere tungvint og byråkratisk. Folk blir mer mistenksomme og mer på vakt, og ting blir vanskeligere å organisere.

Svindlere, skattesnytere og småtjuver gjør samfunnet til et mindre hyggelig sted, bare av den grunn, og jeg må bare si at jeg hater dem alle av et godt hjerte. Drittsekker.

Skrevet
Et eksempel:

Hun skal være glad det ikke var vår alles kjære statsminister som bulket bilen hennes...

Link

Skrevet
Hun skal være glad det ikke var vår alles kjære statsminister som bulket bilen hennes...

Link

oi!

Så ikke at det var skrevet før... :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...