Gå til innhold

Sammenlagt nettoinntekt på 33000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg og mannen min har en sammenlagt inntekt etter skatt på 33000, nå lurer jeg på om vi er "fattige" da? Vi klarer å betale alle utgifter, og husleie. Noen av våre utgifter er kortvarige, sånn at om 1 år eller noe har vi ca. 3000 mer å rutte med i måneden. Vi har ikke boliglån, vi leier. Men, vi har nesten ingen penger igjen til mat, sånn ca. 4000, og ingen penger igjen til andre ting som klær/sko, fritid. Men hvem kjøper vel klær og sko hver måned?.

Har nok ikke kjøpt nye klær siden før sommeren faktiskt, og da gjelder det også ungene. Vi har 2 barn i barnehage, den ene skal begynne på skole neste år. Nå skal det sies at min manns fastlønn er ganske lav, fordi han får gjerne en provisjon også pr. måned. Det er dog en variabel inntekt som varierer fra kr. 0,- til 10000, ettersom hvor mye han jobber og selger. Vi har valgt å ikke ta denne lønnen med i beregningen av vår månedelige inntekt, vi ønsker heller å bli gledelig overrasket, og heller "skeie" ut litt ekstra hvis det blir litt provisjon.

Nettoinntekt på 33000 er det lite eller midt i mellom?

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, glemte å skrive hvorfor jeg spør dette spørsmålet. Det er fordi jeg lurer på hva som går under "fattig" for familie på 4? Og hva er sånn ca. gjennom snitts sammenlagt inntekt for en småbarnsfamilie idag?

Skrevet (endret)

SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning har en grei kalkulator på sine sider. På de samme sidene finner du en oversikt over hva som betraktes som standard individspesifikke utgifter pr. måned basert på alder og kjønn.

Endret av Leo
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva bruttoinntekten deres er, siden dere sikkert får andre fradrag enn samboern min og jeg (som er barnløse og en av oss er selvstendig næringgsdrivende), men jeg vil tro dere ligger under gjennomsnittet for to inntekter. Brutto samlet årsinntekt virker jo som den er under 600 000? Det bør etter mitt skjønn ikke være umulig eller særlig vanskelig å klare seg på en slik inntekt likevel, men det kommer selvsagt helt an på hva man har av faste utgifter. Om dere betaler mye i husleie (jeg kjenner de som betaler 10 000 i måneden for en liten treroms...) og har endel utgifter på bil, reise, barnehage o.l er det forståelig at det blir trangt.

Vi har også samlet nettoinntekt rundt det dere har, men har i tillegg nokså lave boutgifter (leier veldig rimelig) og som nevnt ingen barn. Hos oss blir det penger til overs.

Skrevet

Ja, vi har sånn litt under 600000 i bruttoårsinntekt. Vi betaler ca. 8000 pr. måned i leie for en standard 3 roms. Sånn sett burde vi klare oss bra, men så har vi havnet i fella med avbetalinger på ting, og dumme oss for det. Nå blir vi kvitt noe i løpet av 6 - 12 mnd. tid og får litt mer å rutte med.

Skrevet

4000 kroner i måneden til mat er vel mer enn "nesten ingenting"? Jeg forstår at det går mer mat når man har barn, men synes selv tusen kroner i uken på mat ikke er lite.

Skrevet

Jeg synes dere har mye å rutte med.

La oss si at dere har 10.000 i husleie. Da her dere fortsatt 23.000 igjen på alt annet. Det er mye etter min oppfatning. Tror dere bør føre regnskap noen måneder og se hvor pengene forsvinner. Den brusen på Narvesen hver dag koster en del når du ser pr. måned. Med regnskap så får du noen aha-opplevelser.

Jeg har 17.000 utbetalt inkl. alt som barnetrygd mm. "Husleie" er på 7.000. Altså 10.000 som skal forsørge en tenåringssønn og meg selv. Bil, transport, forsikring, strøm, tlf, mat, klær, helse, lånekassa osv. Litt lite men vi klarer oss.

Skrevet

Vil ikke påstå dere har dårlig inntekt, er vel mer at dere har handlet over evne som dere må svi for nå.

Skrevet

Jeg synes ikke dere har lite.

Vi har en del mindre enn dere, og vi har mye gjeld, både bolig, bil, studielån og div forbrukslån. Og vi har to barn. Vi klarer oss vel på hengende håret. Hadde vi hatt det dere har, så hadde vi klart oss bra.

Skrevet

Trodde først det var pr år det var snakk om.

Nå er vi bare to voksne, men vi ligger på ca 1500 pr måned i mat. Hadde vi vært nødt hadde vi klart oss på 1000 lappen. Fast inntekt er hans på rundt 300.000 før skatt pr år, og så min når jeg har flaks.

Skrevet

Har utbetalt 21000 etter skatt, inkludert barnetrygd og barnebidrag. Har 3 barn 9-16 år. Bruker 6000-7000 på mat og husholdningsartikler. 12 000 til boliglån og faste utgifer som TV, tlf, kommunale avgifter, renovasjon, forsikring, vedlikehold. Har da igjen ca 500 pr. pers til klær og fritidsaktiviteter. Setter inn 150 på sparekonto hver mnd. :)

Skrevet

Jeg og mine to unger, som da var tre og sju år gamle, levde på 1100 kroner i måneden en periode, etter at hus, strøm og telefon var betalt. Alt går. I en periode.

Skrevet

Jeg syns ikke 33000,- etter skatt høres så ille ut. Man må nok se på utgiftene som en helhet og finne ut hva som er det store sluket. Det er sikkert noe som kan reduseres.

Skrevet

Jeg synes 4000 til mat virker lite. Det er 32 kroner pr. person daglig. Inkluderer det såpe, shampo, toalettpapir og andre dagligvarer?

Vi bruker 50-60 kroner pr. person daglig til mat og dagligvarer.

Skrevet

Å kalle seg selv for "fattig" med en inntekt på 33000 etter skatt, er og blir for dumt. Når man vet at det finnes mennesker som ikke har mer enn vel 10000 å klare seg på totalt, så syns jeg man rett og slett ikke har lov til å klage med kr 33000 i mnd.

Det dere rett og slett må gjøre er å prioritere annerledes, for klarer enkelte mennesker seg på 10000 totalt, burde det ikke være noe problem for noen med 33000.

Finne en mindre bolig, lavere leie, spare på strøm, sykle i stedet for å ta bil. Må man kjøre, så kan man vurdere buss i stedet for bil osv.

Vi har ca 27000 i mnd, og er da 4 (5) personer. Med 6000 mer i mnd ville jeg følt meg rikt

Skrevet
Trodde først det var pr år det var snakk om.

Nå er vi bare to voksne, men vi ligger på ca 1500 pr måned i mat. Hadde vi vært nødt hadde vi klart oss på 1000 lappen. Fast inntekt er hans på rundt 300.000 før skatt pr år, og så min når jeg har flaks.

jeg beundrer deg som klarer 1500 i mnd. Hvordan????

Vi er også to,men det går glatt 5000 i mnd. da er alt inkludert. Slik som toalettpair,tørkeruller, såper,vaskepulver.

Handlet til helgen bla overnevnte ting. Kassalappen kom på 1100 kr.

Kjøper vanlig mat,sunn mat. frukt. Ikke spiser vi spesielt mye heller. Da må jeg legge til at det var middag for 5 dager i den summen.

Skrevet

Nå nytter det ikke akkurat å plusse på 100 % av startsummen for hver ekstra person man er i husstanden. Det er billigere å være flere! Selv er jeg enslig i Oslo, og selv med en anstendig inntekt er det innmari dyrt! Har 25 000 netto i måneden, har det på ingen måte ille, men kan ikke unne meg særlig mye ekstra heller.

Skrevet

1000 kroner er mye for mat for 4 hver uke??

Jeg er alene, og syns det er vanskelig å holde meg på 100 lappen daglig :S

Hva i alle dager spiser dere??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...