Gjest Gjest_Bibbi_* Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 På lørdag ettermiddag hadde jeg med mine to barn på 3 og 4 på Rema1000. Vi kom rett fra en lengre kjøretur. Etter at jeg hadde betalt måtte hun på 4 plutselig veeldig tisse. Jeg spurte damen i kassen som var blid og hyggelig etter toalett. Hun sa jeg skulle snakke med en annen dame og pekte. Vi spurte henne om å få låne toalett og jeg fortalte at det var min datter det hastet med. Det ble sukk og stønn. Vi låner egentlig ikke bort toalett men bli med da. På vei bort fortsatte hun surt "jeg har faktisk mye å gjøre" og "vi har ikke toalett for kunder", "dette har jeg ikke tid til" osv. osv. Dette føltes så ubehagelig og jeg ble til slutt så irritert at jeg sa at vi går heller utenfor og finner et sted. Vi måtte gå bak butikken for å rekke det. Jeg skjønner at de ikke har kundetoalett men burde man ikke få låne toalett i spesielle tilfeller? En voksen klarer alltids å holde seg, men det er værre med barn.
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Nå er som oftest slike toaletter gjemt godt bak på et lager og jeg skjønner de godt. Dessuten er det ekstremt sjelden man er lenge i en matbutikk o.s.v.
Eve Luna Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Burde man egentlig ikke ha kundetoalett eller toalett som kunder kan låne i spesielle tilfeller? Er ikke det bare en del av servicen? Jeg har selv jobbet på en dagligvarebutikk og det var vanlig hos oss å la kundene bruke vår toalett hvis det haster. Og vi gjorde det med et smil. Dette var jo bare unntaker så det var ikke ofte. Hadde det blitt på mer regelmessig basis så hadde vi vel måtte finne på en annen løsning. Vi har også opplevd at noen begynte å blø neseblod mens de handlet hos oss. Er det liksom godt nok unntak til å la de bruke toalettet da? Vi gjorde i hvert fall det. Vi sender de ikke ut når noe sånt skjer. Butikker ønsker gjerne at kundene skal komme tilbake. Og da er servicen en vikitig del av det. Jeg mener at butikker bør være mer åpne for å la publikkum bruke toalettet, spesielt dagligvare butikker. Jeg kan forstå at enkelte foretninger ikke lar kundene bruke personal toaletter. Blant annet grunnet tyveri av de ansatte ting og fordi de er for få på jobben til å kunne følge med på både butikken og toalettet (Forresten så finnes det allerede plenty av diskusjoner rundt dette emne fra før av). Men jeg har selv opplevd å være i Oslo sentrum og handlet og må på do, og det kryr ikke akkurat av offentlige toaletter i Karl Johans gate. Hva gjør man da? For akkurat i sentrum er det svært få eller ingen som lar tilfeldige forbipasserende (altså ikke kunder) bruke toalettet . Det ender med at jeg må først ta ut penger, for så å prøve å veksle de i mynter slik at jeg kan benytte toaletter i Oslo S eller på t-banestasjoner eller tog stasjoner. Andre muligheter finnes det ikke. Og jeg skjønner at et barn klarer ikke å holde seg mens mor løper rundt og driver å veksler penger osv. Jeg tror egentlig at kommuner bør opprette flere offentlige toaletter. 2
Rosalie Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg skjønner godt at de ansatte helst ikke vil låne bort ansatt-toalettet, da det ofte er gjemt bort bak lageret, og gjerne i de ansattes garderobe, der de har sine private eiendeler. De ansatte har vel stort sett nok annet å henge fingrene i på en lørdag enn å skulle følge småbarnsforeldre til og fra ansattedoen. 7
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg skjønner godt at de ansatte helst ikke vil låne bort ansatt-toalettet, da det ofte er gjemt bort bak lageret, og gjerne i de ansattes garderobe, der de har sine private eiendeler. De ansatte har vel stort sett nok annet å henge fingrene i på en lørdag enn å skulle følge småbarnsforeldre til og fra ansattedoen. Ja, service er noe dritt.
Rosalie Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Ja, service er noe dritt. Så du er villig til å betale masse mer for maten du handler slik at butikken får ansatt egen dofølger evt bygget kundetoalett? Og naturligvis er service viktig, men å få bruke de ansattes toalett er langt utenfor det jeg anser som vanlig service. Min erfaring er at de aller fleste som jobber i dagligvarebutikker gjør sitt ytterste for å gjøre kundene fornøyde, men de er ansatt for å gjøre en jobb, og er det travelt i butikken, kan de ikke gå fra posten sin bare fodi en kunde må tisse. 6
Eve Luna Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Så du er villig til å betale masse mer for maten du handler slik at butikken får ansatt egen dofølger evt bygget kundetoalett? Og naturligvis er service viktig, men å få bruke de ansattes toalett er langt utenfor det jeg anser som vanlig service. Min erfaring er at de aller fleste som jobber i dagligvarebutikker gjør sitt ytterste for å gjøre kundene fornøyde, men de er ansatt for å gjøre en jobb, og er det travelt i butikken, kan de ikke gå fra posten sin bare fodi en kunde må tisse. Ja jøss. Det er selvsagt bedre at barnet tisser midt i butikken siden den ikke kan holde seg. Har de da tid til å rydde opp etter barnet da? Eller er det heller ikke en del av servicen? Jeg mener det er en lite tjeneste å gjøre for en kunde, som da får en god inntrykk av butikken og kommer tilbake. Men service er noe som hver enkelt butikk definerer for seg selv. Sånn sett så trenger bare de ansatte å selge deg varer. De trenger ikke å smile eller vise deg hvor varene ligger eller fortelle deg hvilke av de to produkter som passer deg best. Forresten så trenges det ikke ansatte der heller. Bare selvbetjente kasser hvor man scaner varer selv og betaler selv og en vekter for å passe på at ingen stjeler. 1
Gjest Brumle Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Når vi var i butikken var det to andre kunder som jeg kunne se, så det var ganske stille. Det betyr ikke at de hadde noe å gjøre, men likevel. Jeg likte slettes ikke å måtte spørre siden jeg vet at toalettene deres ofte er "langt baki der". Fikk mest lyst til å la henne tisse på asfalten utenfor butikken men vi fikk gjemt oss i noen busker
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg mener det er regler for hvem som kan bruke personaltoalettet, egentlig, i Arbeidsmiljøloven? Dessuten (generelt) kan det bli vanskelig om kunder skal få bruke det ene, bortgjemte personaltoalettet som finnes - se bare på de kinoene o.l hvor man har feilberegnet belastningen på toalettene; køer er én ting, i en butikk vil også ansatte bli opptatt med å følge kunder, stå i kø selv osv. Når det er sagt virker det helt unødvendig og uproft av den ansatte trådstarter møtte å sukke og stønne over at hun måtte følge dem til toalettet. Når man først har vurdert det slik at kunden må få låne toalettet bør man huske på at man jobber med service og prøve å være positiv og hyggelig. Jeg mener også at man bør kunne gjøre unntak for spesielt trengende i "normale" butikker, dvs hvor det ikke er veldig stor pågang av kunder eller altfor få på jobb. Service og antall ansatte er vel forøvrig noe som er prioritert ned mange steder i våre dager, så det må man nesten regne med. Jeg har også handlet steder hvor man kan velge å gå i ubetjent kasse og scanne inn varene selv, sånn siden det var nevnt over her Men det var ikke i Norge, da.
Mini_me Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Med tre unger sier det seg selv at vi har besøkt de aller fleste matvare- og andre butikker i nærheten....og lånt toalettene der.. med minstemann spesielt har dette vært et problem.. Som regel opplever vi at de ansatte er forståelsesfulle til at barn ikke alltid klarer å vente til de kommer hjem....og lar oss låne toalettet... en del av god service!!
Nigo-san Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Når det er sagt virker det helt unødvendig og uproft av den ansatte trådstarter møtte å sukke og stønne over at hun måtte følge dem til toalettet. Når man først har vurdert det slik at kunden må få låne toalettet bør man huske på at man jobber med service og prøve å være positiv og hyggelig. Jeg mener også at man bør kunne gjøre unntak for spesielt trengende i "normale" butikker, dvs hvor det ikke er veldig stor pågang av kunder eller altfor få på jobb. Jeg er enig i det gjest skriver her (og i resten av innlegget). Jeg forventer på ingen måte å få låne personaltoalettet på Rema1000, men hvis det er noen som MÅ, for eksempel en gammel dame, så synes jeg de ansatte bør gjøre så godt de kan med å hjelpe til. Men at man som en hovedregel har krav på å få låne toalettet? Nei, det synes jeg ikke man har. For øvrig skjønner jeg ikke helt problemet med små barn. Selv om jeg synes det er fryktelig guffent med voksne mennesker som tisser ute, så har Minsten og jeg mang en gang gått ut av butikken og forsvunnet bak nærmeste busk. Det må være lov når man er under en meter høy (og ikke midt i sentrumsgatene, selvsagt).
Gjest =tentacle= Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 I den lokale dagligvarebutikken var det en selvfølge å kunne låne toalettet, men det var på landet. Jeg synes ikke at man kan forlange å få tilgang til lager og personalgarderobe på et hvilket som helst supermarked fordi noen må tisse. I tillegg til bryderi og tyveririsiko, er det noen som må vaske disse toalettene, og hvis det blir praksis å tilby toalett til kunder, vil mange bruke disse ikke bare når det haster for en småjente eller for en på vanndrivende eller med urinveisinfeksjon, men vanlige folk som ikke vil ut med en femmer for betaldoen 4 minutter unna. Jeg fant en solid dose menneskeavføring i trappen (innendørs) 30 sek unna toalett i kjøpesenter/busstasjon en gang, håper det var en meningsytring om hvor dårlig service det er å ikke tillate folk å gå på do uten at man først må stå i kø et sted for å veksle penger om man ikke har akkurat en femmermynt. Vi trenger flere offentlige toaletter, men et personaltoalett er ikke et offentlig toalett. Det er et gode for de ansatte, og et sted der de ikke vil finne papir utover gulvet og urin på toalettsetet i pausen sin. På den lokale butikken var det sjefen selv som vasket også.
FrizzleSizzle Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 Gå på kjøpesenter med barn. Der har de kundedo. Gratis, lovlig og hygienisk. Køen varierer!
Gjest Heloise Skrevet 8. oktober 2007 #14 Skrevet 8. oktober 2007 Hei du! Jeg jobbet på en stor daglivarebutikk for et par år siden, på et senter. Der var toalettet gjemt bak ferskvaren ved siden av pauserommet. Men jeg har tenkt tanken selv mange ganger, tenk om noen MÅ, hvorfor kan ingen følge dem bak? Er alltid noen på gulvet som ikke nødvendigvis har såå mye å gjøre at det ikke kan vente på 2 min tissepause :-| Men men, sånn er det nå.
:-) anna Skrevet 8. oktober 2007 #15 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes det er hårreisende. Når et lite barn er i ferd med å tisse på seg så lar man ungen få bruke doen. Sånn er det bare. Og om man jobber i en servicebedrift så gjør man det med et smil. Det betyr ikke at du som mor tar for gitt at kundetoalettet er til allmenn benyttelse. Ettersom det faktisk er inne på lageret så er det vel ganske tydelig at det er et unntak at kunder får bruke det. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til lokalavisa og vært "skuffa dame på tråden". At en liten unge må tisse i buskene utenfor den lokale remabutikken er ikke akkurat god reklame for butikken. 1
Abraxas Skrevet 8. oktober 2007 #16 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) ..... Endret 19. juni 2009 av Abraxas
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #17 Skrevet 8. oktober 2007 Men jeg har selv opplevd å være i Oslo sentrum og handlet og må på do, og det kryr ikke akkurat av offentlige toaletter i Karl Johans gate. Hva gjør man da? For akkurat i sentrum er det svært få eller ingen som lar tilfeldige forbipasserende (altså ikke kunder) bruke toalettet . Det ender med at jeg må først ta ut penger, for så å prøve å veksle de i mynter slik at jeg kan benytte toaletter i Oslo S eller på t-banestasjoner eller tog stasjoner. Andre muligheter finnes det ikke. Og jeg skjønner at et barn klarer ikke å holde seg mens mor løper rundt og driver å veksler penger osv. Sånn til informasjon, Steen & Strøm og Paleèt har gratis do. De ligger vel i passe avstand, Karl Johans lengde tatt i betraktning. Hilsen tissetrengt gjest.
Trampe Skrevet 8. oktober 2007 #18 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg har jobbet på to dagligvareforretninger uten kundetoalett. På den ene måtte man gjennom lageret for å komme på toalettet, og i nabobygget var det toalett til utlån, så vi henviste alltid dit. Det var aldri problematisk, og folk med barn hadde et sted å gå. På den andre lå toalettet ved personalrommet og kontoret. Der har ingen uvedkommende adgang, om rette folkene kommer dit kunne vi miste det vi oppbevarte der. Vi fikk ikke lov av sjefen å la kunder låne toalettet, men vi gjorde noen unntak om vi var to på jobb og det kom en fortvilt mor med barn som måtte tisse. Da kunne en av oss følge de på toalettet mens den andre hadde kassen. Jeg tror at folk i servicebransjen gjør det de kan for kundene sine, det gjorde ihvertfall jeg da jeg jobbet i bransjen. Men kan man ikke låne ut toalettet så kan man ikke det. Og det synes jeg folk skal respektere.
*Svima* Skrevet 8. oktober 2007 #19 Skrevet 8. oktober 2007 Greit nok at man ikke kan låne ut personaltoalettet, men om man først har sagt at det er greit så skjønner jeg ikke vitsen med å akke og uffe og beklage seg. Det er dårlig service
Trampe Skrevet 8. oktober 2007 #20 Skrevet 8. oktober 2007 Greit nok at man ikke kan låne ut personaltoalettet, men om man først har sagt at det er greit så skjønner jeg ikke vitsen med å akke og uffe og beklage seg. Det er dårlig service Helt enig!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå