Gjest Brud2008 Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Er det jeg eller vielses plassen som får prøveattesten??
Pastor Knut Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Er det jeg eller vielses plassen som får prøveattesten?? Det bestemmer du selv. Du kan be folkeregisteret om å sende prøvingsattesten til vigsler eller noen annen. Det er en rubrikk for dette på erklæringsskjemaet dere sender til folkeregisteret før prøvingsattesten kan utferdiges. Endret 8. oktober 2007 av Pastor Knut
pinkybride Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Hvor tidlig bør man ordne dette? Når må kirken få dette av oss?
MrsG Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 prøveattesten varer kun i 4 måneder.. så ikke tidligere enn 4 måneder før bryllupet og seinest 2 uker før, tror jeg det var.
pinkybride Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Så jeg bør kanskje sende prøveskjemaene til folkeregisteret ca 6 mnd før selve bryllupet. Og regne med at de bruker ca 2 mnd på å behandle det. Tenkte hvis det bare varer 4 mnd. Ble litt forvirret her.
_tulla_ Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 I skjemaet er det en rubrikk der du kan skrive inn dato for den store dagen. Dermed har folkeregisteret en dato å forholde seg til i forhold til når prøvingsattesten må sendes bruden eller vigsleren. Det holder nok lenge med at du sender inn skjemaet 4 måneder før bryllupet Dersom du er usikker på saksbehandlingstiden, så kan du jo ringe ligningskontoret og spørre?
rusketulla Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg tror det tok en uke fra vi søkte til vi fikk den, det tok i hvert fall ikke mer enn to. Så hvis du sender inn 6 mnd før blir det for tidlig
Pastor Knut Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Hvor tidlig bør man ordne dette? Når må kirken få dette av oss? Normalt får du ikke utstedt prøvingsattest før tidligst 4 måneder før vigselsdatoen. Dette fordi prøvingsattesten er gyldig i 4 måneder. Derfor kan du normalt få ordnet dette tidligst fire måneder før vigselen. Når du skal sende inn til kirken, kan variere litt fra kirke til kirke. På prøvingsattesten står det at du skal sende den inn til vigselsmyndigheten så snart som mulig etter at dere har blitt enige om tidspunkt for vigsel. Hovedregelen er at jo raskere du får unna disse tingene, jo bedre. I Unitarkirken pleier vi å si at senest én måned før vigselen vil vi gjerne ha attesten. Dette fordi det er på det tidspunktet vi gjerne har våre samtaler med brudeparet. Og da er det jo greit at papirene er ordnet.
Malama Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Det enkelte er gjerne å rett og slett sende inn ca 4 mnd før bryllupet, og i feltet om hvor den skal sendes, at den skal sendes til kriken. Det forutsetter at du har avtalt med kirka at du skal gifte deg der den datoen da, men det har man vel somregel ordnet innen 4 mnd før... Det tok ikke mer enn en drøy uke da vi leverte det inn i alle fall, så å sende inn 2 måneder i forkant er nok i tidligste laget...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå