gattissima Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Har en nydelig og bløt gorgonzola (dolce), en taleggio og en fersk pecorino. Har tenkt å servere dem med tilhørende marmelader og en passende hvitvin. Noen tips til vinvalg? Det haster litt, jeg har middagsselskap i dag. På forhånd tusen takk
Mistyen Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 En Chianti Ruffino Classico, rød....mener den heter det. Nydelig til sånn mat
pøbelsara Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Deilig med litt søtlig hvitvin....iallefall til Gorgonzolaen....en Sancerre eller trockenbeerauslese fra Østerrike, evt. en Tokayer fra Ungarn. Avkjølt...men nå liker jeg best at det meste jeg drikker av vin skal være kjølig:). En god portvin kan også bli vellykket til disse ostene. Jeg tror også en Pouilly Fume eller en god Riesling kan smake godt til. Personlig liker jeg IKKE rødvin og blå/grønnmuggoster....det kolliderer litt i munnen hos meg. På "mitt" pol er de flinke til å gi anbefalinger....det er de kanskje på ditt også? Ellers må jeg bare si NAM!! til ostene du har valgt!!!
gattissima Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2007 Takk, det var akkurat dette jeg var ute etter; en litt søtlig hvitvin. Forøvrig serveres gorgonzola dolce med en marmelade av gul paprika og kanel, taleggio med jordbær og fersk pecorino med tomatmarmelade....
ingefær Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Har du lagd marmeladen av paprika og kanel selv? Har du lyst til å dele oppskriften, i så fall? Gjerne på tomatmarmeladen også Da hadde jeg blitt glad!
gattissima Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2007 Har du lagd marmeladen av paprika og kanel selv? Har du lyst til å dele oppskriften, i så fall? Gjerne på tomatmarmeladen også Da hadde jeg blitt glad! Dessverre, marmeladene er kjøpt hos delikatessebutikk. Men her er ingrediensene som står på glassene (kanskje du kan eksperimentere litt på kjøkkenet)? Tomatmarmelade: 100g tomater (fra 185gr ferske), rørsukker 45gr pr. 100gr ferdig marmelade, sitron, krydder. Sukker totalt 45% Paprikamarmelade: Gul paprika, rørsukker, vanilje, kanel, sitron. Sukker totalt: 48%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå