Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er noe så skjeldent som en gutt på Kvinneguiden.

Jeg er her for å spørre noe om en jente...

Dama mi er 16 år og emo. Leste om dem på nettet, og hun passer beskrivelsen så det er helt skremmende. Jeg trodde hun var alene om å skjære seg i armen og sånt.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne?

Hun kan umulig være lykkelig. Det er bare å se på arrene hennes.

Vi har vært sammen i et halvår. I begynnelsen likte jeg at hun var så mørk og mystisk. Magica fra Tryll, liksom. Men nå ser jeg inn i øynene på ei deprimert jente som ikke tror hun passerinn i dette livet. Hun har blitt verre, og gråter nesten hver gang vi er alene sammen. Jeg tør ikke la dette gå for langt...

Jeg har heldigvis ikke sett noe tegn til selvmord ennå. Meg jeg har gjemt barberbladene hennes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det å være emo er ikke det samme som å være selvskader, men det er mange emo'er som er selvskadere. Og mange som ikke er det. Emo er vel først og fremst at man liker en spesiell klesstil og en spesiell type musikk.

Men det at hun er selvskader er ikke noe du burde ta lett på. Hvis dere har vært sammen i et halvt år begynner du vel å komme ganske nær henne. Har dere snakket om dette? Hva med å snakke med foreldrene hennes? Hun trenger hjelp til å takle de underliggende psykologiske problemene som fører til at hun kutter seg selv.

Skrevet

kan du snakke med helsesøster på skolen? Hun kan i alle fall gi deg råd om hva du skal gjøre videre...

Skrevet (endret)

magica fra tryll er en and, men ok. :forvirret:

snakk med foreldrene hennes eller noe. få hun til en lege.

men herregud, selvom man er emo må man vel ikke holde på sånn?

Endret av Snasen
Gjest =tentacle=
Skrevet

Fint av deg at du vil hjelpe kjæresten din :) Da bør du sørge for at noen andre tar tak i problemet, f.eks foreldrene, helsesøster, legen, sosiallærer, noen andre voksne. Mange selvskadere har personlighetsforstyrrelser, og selv om det er en fin tanke å ønske å hjelpe dem ut av det, er det ikke alltid mulig for en kjæreste eller behandler. Du kan også bli fanget i et forhold som styres av hennes problemer og behov, uten at det blir noe igjen til deg. En kjæresterolle er ikke en behandlerrolle, men det er ofte vanskelig å trekke grensene selv for voksne med lang erfaring fra forhold. Selv om hun kutter seg er det ikke din feil, husk at du også skal ta vare på deg selv selv om dine armer ser fine ut.

Skrevet
Jeg er noe så skjeldent som en gutt på Kvinneguiden.

Jeg er her for å spørre noe om en jente...

Dama mi er 16 år og emo. Leste om dem på nettet, og hun passer beskrivelsen så det er helt skremmende. Jeg trodde hun var alene om å skjære seg i armen og sånt.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne?

Hun kan umulig være lykkelig. Det er bare å se på arrene hennes.

Vi har vært sammen i et halvår. I begynnelsen likte jeg at hun var så mørk og mystisk. Magica fra Tryll, liksom. Men nå ser jeg inn i øynene på ei deprimert jente som ikke tror hun passerinn i dette livet. Hun har blitt verre, og gråter nesten hver gang vi er alene sammen. Jeg tør ikke la dette gå for langt...

Jeg har heldigvis ikke sett noe tegn til selvmord ennå. Meg jeg har gjemt barberbladene hennes.

Hei. Skjønner at du ønsker å hjelpe. Jeg er mor til en gutt på 17 år som er selvskader. En selvskader er som regel en som har problemer med å snakke om vonde og vanskelige følelser. Han eller hun velger da å kutte, rispe eller gjøre andre ting med seg selv for å gjøre om psykiske plager til fysiske. Det de gjerne sier er at det hjelper å blø, fysiske plager er lettere å takle. De har sjelden noe ønske om å dø og har nok ikke så ofte personlighetsforstyrrelser. De klarer bare ikke å takle vanskeligheter på samme måte som andre.

I begynnelsen er det å kutte seg selv en reaksjon på noe de opplever eller har opplevd og det kan desverre bli en vane for dem å løse alle problemer på denne måten. Det jeg synes du skal gjøre er å oppfordre henne til å snakke om hvorfor, men la henne få god tid til å gjøre dette. Kanskje vil du bare få vite litt om hva hun tenker men da er hun på vei. Du kan også oppfordre henne til å snakke med skolehelsesøster, men ikke mas om det. Du må heller ikke fokusere for mye på selvskadingen hennes, vær hos henne og støtt henne men ikke gjør det til en stor greie.

Hvis du ser at kuttene er nær pulsårer og blir så dype at de er farlige for henne må du nok ta kontakt med lege for å skaffe henne hjelp. Jeg skjønner redselen og angsten du føler, det er vanskelig når noen du er glad i har det så vondt. :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...