Gå til innhold

Likestilling i barneselskapet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
http://www.aftenposten.no/livet/article2034278.ece

Mange inviterer enten alle guttene eller alle jentene i klassen når det skal feires barnebursdag. Er det inkluderende eller kjønnsdiskriminerende?

Hvis det er slik at foreldrene føler de "må" invitere alle av ett kjønn, eller hele klassen når barnet skal feire bursdag, uten at det taes hensyn til hvem barnets venner egentlig er. Da synes jeg det er kjønnsdiskriminerende.

Hva om barnet har både venner av samme og motsatt kjønn, men foreldrene ikke har mulighet til å invitere hele klassen? Skal noen av barnets venner da ekskluderes til fordel for noen som ikke normalt leker med barnet?

Det kan jo også bli vanskelig for et barn som kanskje føler seg utenfor og/eller blir mobbet på skolen, hvis foreldrene er pålagt å invitere også mobberene.

Jeg synes det virker litt for enkelt å dele på kjønn. Selv om det i mange tilfeller ville bli gjort slik alikevel.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at en deler det etter kjønn framfor skjønn hvor da enkelte muligens aldri blir bedt...

Gjest =tentacle=
Skrevet

Eneste gutten jeg ble invitert i barneselskap til var naboen som gikk i samme klasse, og gjett om jeg følte meg inkludert som eneste jente i den gjengen :fnise: Jeg kan huske at jeg har fått gave av ham, så han har sikkert vært i noen bursdager hos meg også, men da har han nok lekt med sønner i huset og ikke jentene i selskapet.

Den uuttalte "regelen" for selskaper på mitt klassetrinn var at man inviterte samtlige barn av samme kjønn i klassen, og så plusset man på fritidsvenner i tillegg, uavhengig av kjønn. Det er lov å plukke ut hvis man inviterer kun noen få, men ikke hvis det er noen få som står igjen og ikke blir bedt.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått er det "alle, eller ingen" forskerne mener man gå etter det.

Det skal ikke lenger være mulig å bare invitere bare guttene eller bare jentene.

Ser for meg at det muligens kan bli enkelte praktiske problemer med 20-30 smårollinger på hver eneste bursdag.

Kanskje forskerne egentlig mener man burde avskaffe bursdager?

Skrevet

Dette er veldig avhengig av alder.

De første årene på barneskolen er det mange som har omgangsvenner av forsjellig kjønn. Da synes jeg det er naturlig å be disse. Men når barna blir litt større og omgangsvennene består kun av jenter eller gutter, tror jeg barn som er i mindretall vil føle seg litt "bortkommen".

Skrevet

Da jeg var barn var det bare jentene i klassen som ble bedt av den enkle grunn at det var en gutt i klassen som hadde bursdag samme dag.

Jeg synes det er naturlig å be de som er venner med bursdagsbarne uavhengig av kjønn. Det er vel ikke alle som har plass til en skokk med unger i heimen og må av den grunn sette begrensninger. Dette bekymrer meg ikke særlig egentlig. Da er det andre sider av bursdagsfeiringen som bekymrer meg og det er store summer som forventes å bli bruikt på gaver og disse godteposene som ungene visstnok skal ha med seg hjem etter selskapet. Forsåvidt en litt annen debatt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg synes det er helt greit at en deler det etter kjønn framfor skjønn hvor da enkelte muligens aldri blir bedt...

Det er jeg enig i. Ikke alle har mulighet til å be hele klasser, og da er dette en måte å sørge for at alle blir bedt i bursdager.

Jeg syns det er mye unaturlig deling av kjønn hos barn, f.eks. når det gjelder klær og leker fra de er helt nyfødte. Det virker bl.a. som om mange mødre er livredde for at andre skal tro babien deres er av det andre kjønn, hvis de ikke kler dem i henholdsvis blått eller rosa - men spiller det egentlig så stor rolle?

Dette var litt på siden. Jeg ser hans poeng, men her syns jeg det er andre hensyn som veier tyngre.

Vi hadde forøvrig veldig ofte hele klasser i bursdag da jeg var liten (kanskje bortsett fra de første to årene), helt opp til slutten av ungdomsskolen. Det var mye morsommere enn rene jentebursdager. Men hvertfall så lenge barna er veldig små, skjønner jeg at det er mye styr. Og hvis man har en leilighet og bursdagen er midt på vinteren, byr det på store problemer.

Gjest Moncler
Skrevet

Jeg regner med at foreldrene klarer å se ann barnet sitt litt. Bedre å dele opp etter kjønn enn å risikere at noen aldri blir bedt. Vil man har begge deler bør man enten be hele klassen eller bare nærmeste venner fra klassen og kanskje noen til. Å be f.eks halve klassen kan lett få noen til å bli utenfor.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi har enkelte ganger invitert alle i klassen/barnehagen, andre ganger bare samme kjønn. Skulle vi velge den framfor den hver gang finner jeg det urettferdig mot dem som sjelden/aldri blir invitert. Skal en ha likestilling og kjønnskvotering inn alle veier allerede fra tidlig barnsbein av? Hva med hvite helsetepper på sykehusene etc? En kan jo ikke la alle vite om det er en gutt eller jente som ligger der i rosa eller blått helseteppe... :ironi:

Forskere har de peolitiske korrekte intensjoner som ikke alltid ar seg gjennomføre i praksis. Men det er da ikke noe nytt? ;)

Skrevet
Vi har enkelte ganger invitert alle i klassen/barnehagen, andre ganger bare samme kjønn. Skulle vi velge den framfor den hver gang finner jeg det urettferdig mot dem som sjelden/aldri blir invitert. Skal en ha likestilling og kjønnskvotering inn alle veier allerede fra tidlig barnsbein av? Hva med hvite helsetepper på sykehusene etc? En kan jo ikke la alle vite om det er en gutt eller jente som ligger der i rosa eller blått helseteppe... :ironi:

Forskere har de peolitiske korrekte intensjoner som ikke alltid ar seg gjennomføre i praksis. Men det er da ikke noe nytt? ;)

Det var lysegule helsetepper på barsel der vi var. (Var bare på føden de hadde lysseblå og lyserosa.)

Syntes det var helt greit jeg...

Men nå er jeg av de ytterst sjeldne mødrene som har klart å kle min sønn i rosa også da... (Ikke rosa skjorte, nei, men hvit selebukse med rosa bamse-detaljer...)

Jeg synes det er greit at man forsøker å inkludere alle i klassen i barnebursdager, men det bør ikke legges altfor sterke føringer på dette heller, for da vil jo de få som må bryte med denne trenden føle seg ennå mer utenfor.

Gjest Mayamor
Skrevet
Det var lysegule helsetepper på barsel der vi var. (Var bare på føden de hadde lysseblå og lyserosa.)

Syntes det var helt greit jeg...

Har ikke sagt noe om hva jeg mener; bare at dersom alt skal bli likestilling/likestilt er det mange arenaer en må gå inn på. Damer og herrer på samme fotballag? Brann med Linda Medalen som spissmakkeren til Torstein Helstad? Legg deretter merke til smileyen... :ironi:;)

Gjest Moncler
Skrevet
Jeg synes det er greit at man forsøker å inkludere alle i klassen i barnebursdager, men det bør ikke legges altfor sterke føringer på dette heller, for da vil jo de få som må bryte med denne trenden føle seg ennå mer utenfor.

Hva mener du med det? Føle seg ennå mer utenfor? Skjønte ikke sammenhengen jeg.

Skrevet

Er det kjønnsdiskriminerende at folk har en tendens til å ha fler venner av eget kjønn?

Bør staten inn og regulere dette?

Gjest Moncler
Skrevet
Har ikke sagt noe om hva jeg mener; bare at dersom alt skal bli likestilling/likestilt er det mange arenaer en må gå inn på. Damer og herrer på samme fotballag? Brann med Linda Medalen som spissmakkeren til Torstein Helstad? Legg deretter merke til smileyen... :ironi:;)

Hvilken farge helseteppet har spiller vel overhodet ingen rolle. Om det er gult, blått eller rosa er vel noe de færreste tenker over.

Skrevet
Hva mener du med det? Føle seg ennå mer utenfor? Skjønte ikke sammenhengen jeg.

Hvis foreldrene kun har råd til å invitere noen få, så vil jo det merkes veldig godt av alle de andre i klassen. Og barnet vil da måtte være ekstra flau over at familien har dårlig råd. Kanskje får det ikke noen bursdag i det hele tatt, siden foreldrene ikke kan invitere halve klassen.

Gjest Moncler
Skrevet
Hvis foreldrene kun har råd til å invitere noen få, så vil jo det merkes veldig godt av alle de andre i klassen. Og barnet vil da måtte være ekstra flau over at familien har dårlig råd. Kanskje får det ikke noen bursdag i det hele tatt, siden foreldrene ikke kan invitere halve klassen.

Man trenger vel ikke føle seg utenfor bare fordi man inviterer kun noen få. Dessuten er vel ikke dårlig råd en spesiellt god unskyldning, koster ikke så mye med bursdag om man baker kaker og slikt selv.

Gjest Mayamor
Skrevet
Hvilken farge helseteppet har spiller vel overhodet ingen rolle. Om det er gult, blått eller rosa er vel noe de færreste tenker over.

Hva med Linda Medalen som spissmakker til Torstein Helstad på Brann da? :fnise:

Gjest Gjest_Jaja_*
Skrevet

Jeg tenker at en slik fordeling av kjønn kan være med på å ødelegge gode vennskap mellom jenter og gutter som er bygd fra de er små. Mine jenter har hatt guttevenner fra babygruppene, kunne ikke falle meg inn å utelukke disse fra barneselskapene her i huset. Vi har i perioder hatt problemer med disse vennskapene fordi enkelte andre barn synes det er moro å rope "kjærestepar" osv og dermed har vi barn som er lei seg og som lurer på hvorfor andre ikke kan forstå at de bare er venner. Hvis vi i tillegg skulle utelukke guttene fra fødselsdagene så ville vi være med på å skyve dem fra hverandre. Her i huset skal barna skjønne at det er greit å være sammen med og å ha det gøy med begge kjønn!

Eldstejenta på 15 år inviterer vennene sine som hun er sammen med på fritiden, ca 15-16 stk.

Vi inviterer litt under halve klassen til yngstejenta på 8 år (de som hun leker med) + venner i andre aldre + barn i familien.

Og litt utenom: Da eldstejenta i en periode opplevde mobbing, løgn og ryktespredning av et-par tre jenter i klassen så var det gutta som sto opp for henne, gutta som sa disse jentene i mot og var sammen med henne, ringte henne og viste henne omsorg... Venninnene var mere avventende, lurte på om løgnene var sanne, redde for at de skulle komme i skuddlinjen hvis de sa mobberne imot osv

Jeg vet av etpar særdeles feminine små gutter også, som helst leker med jenter, med jenteleker og vil gjøre jenteting - kan ikke tro at det ville være bra med ren guttebursdag å presse dem inn i en "bås" der de "burde" passe inn, for så å bli utelukket fra de selskapene der de helst ville være :nei:

Min mening: La jenter og gutter få være sammen :klemmer:

Gjest Mayamor
Skrevet
Man trenger vel ikke føle seg utenfor bare fordi man inviterer kun noen få. Dessuten er vel ikke dårlig råd en spesiellt god unskyldning, koster ikke så mye med bursdag om man baker kaker og slikt selv.

Hvis en da ønsker å innvitere venninnene sine hjem til 6 års dagen og vise rommet sitt, barbidukkene, det rosa sengeteppet til 12 klassevenninner - får en "ikke lov" til det siden leiligheten er bare på 60 kvm og mamma og pappa sier vi har ikke plass til 12 gutter i tillegg? :klø:

Penger er ikke bare kroner og øre, også kvadratmeter pr menneske... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...