Gå til innhold

Hvor mange kan bes ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lokalet vi har valgt har plass til ca 60 personer, men neppe flere enn 65. Vår foreløpige gjesteliste inneholder 82 navn...

De aller fleste gjestene må reise i minst 3 timer, flere må ta fly, båt OG taxi (evt. fly, leiebil og ferjer) for å komme til bryllupet, så noen gjester takker nok nei pga. reiseavstanden. I tillegg er det noen eldre som sannsynligvis ikke kommer pga. at de er for skrøpelige til lang reise og overnatting.

Problemet er at forloveden min mener vi uten problemer kan invitere 82 personer, for det er sikkert 30 personer som takker nei uansett hvor mange vi ber. Jeg synes derimot det er skremmende å "håpe" at over 20 personer takker nei til å komme.

Hva hadde dere gjort? Invitert 20 personer for mye eller prøvd å korte ytterligere ned på gjestelisten? Å endre lokale er ingen løsning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å satse på at 30 pers ikke kommer er en dårlig ide spør du meg... Vi hadde også 80 stk på middagslisten vår når vi startet planleggingen, men lokalet har ikke plass til flere enn 60 til bords, så nå har vi klart å kutte ned til 60 til middag og overført de andre 20 til kaffe og kaker, og noen har til og med blitt strøket av listen ettersom vi ikke har sååå god kontakt at de mååå være tilstede for å feire oss. Dette passet økonomien vår bedre også forresten :)

Skrevet

Kan dere ikke starte å invitere, (sett svardato ikke sååå langt frem i tid) og inviter flere etterhvert som det bli "plass". Ikke inviter 30 for mange, det blir fort trøbbel!! Lykke til ;)

Skrevet

Jeg tror det er vanlig og regne med omlag 10 prosent frafall.. Tror ikke jeg ville satset på å invitere så mye for mange. Da MÅ det finnes en løsning dersom flere enn 65 takker ja. Hva skal dere si lissom.. "eh.. vi håpet kanskje noen takket nei,men det gjorde ingen, så du kan visst ikke komme likevel. "

vi inviterte rund 80 og vi endte på 71 tror jeg..

Jeg hadde nok turt å invitere et par mer enn lokalet tillater, men 20 +? nei det hadde jeg ikke turt..

Metoder for å kutte ned på listen:

-ikke invitere hele søskenflokken fordi du hadde kontakt med en av de. (typisk kusiner og fettere)

- invitere uten barn( evt bare nærmeste familie får lov å ta med barn)

- invitere single uten følge

- kutte familiemedlemmer og venner dere ikke har kontakt med lenger selv om du ble invitert i liknende selskap for 10 år siden, har dere ikke kontakt lenger, så har dere ikke kontakt lenger.

-

Skrevet

Det hadde jeg ikke turt. Var nettopp i bryllup hvor vi var 72 gjester - det var max av hva lokalene tålte....de hadde fått 2 frafall bare! De regnet med mange flere!

Skrevet

Vi inviterte 70 til vårt bryllup, og så for oss at ihvertfall 5 kom til å falle fra. Men ALLE 70 kom!

Så jeg ville ihvertfall aldri tatt sjansen på å invitere noen-og-åtti når lokalet ikke vil klare å romme mer enn 60. Hva gjør dere da hvis dere blir for mange for lokalet? Det å av-invitere noen er vel ikke noe option

Skrevet
Vi inviterte 70 til vårt bryllup, og så for oss at ihvertfall 5 kom til å falle fra. Men ALLE 70 kom!

Så jeg ville ihvertfall aldri tatt sjansen på å invitere noen-og-åtti når lokalet ikke vil klare å romme mer enn 60. Hva gjør dere da hvis dere blir for mange for lokalet? Det å av-invitere noen er vel ikke noe option

Nei, av-invitasjon er ikke noe alternativ!

Jeg tror jeg får fortelle forloveden hva dere mener og prøve å overbevise ham at det ikke er lurt å invitere så mange. Går vi for 82 inviterte, kommer jeg nok til å være et nervøst vrak fram til vi får tilbakemelding om hvor mange som kommer, og det ønsker jeg ikke!

Vi får tenke litt på hvordan vi skal gjøre det. Kanskje vi sender ut invitasjoner til hans side først, i og med at de fleste som er usikre er på hans side, får svar derfra (de må kjøpe flybilletter ganske tidlig også, så de bør få vite det tidlig), og så ser vi an min side. Blir det mange som takker ja hos ham, dropper vi mange søskenbarn hos meg (det blir ca 20 stk bare det!) og heller inviterer noen flere venner, takker mange nei, er det ikke så stort problem. :)

Takk for svar! :)

Skrevet

Dersom dere inviterer alle 82 må i så fall din forlovede være forbredet på (dersom for mange takker ja)

a) bytte lokale

eller

b) arrangere stående buffet eller liknende tiltak som kan bidra til at flere mennesker får plass..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...