Gå til innhold

Dilemma

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Susannah_*
Skrevet

Foreldrene mine er skilt, fordi pappa var utro mot mamma i mange år bestemte hun seg for å flytte fra ham for fire år siden. Hun er tidlig i 60-årene og jobber fullt, han er noen år eldre og pensjonert. Da hun flyttet kjøpte jeg og mannen min en leilighet som hun leier av oss, hun hadde ikke råd til å kjøpe. Leiligheten ble pusset opp helt etter hennes ønsker, og hun har betalt ca 1000.- mindre i måneden enn det vi faktisk har i utgifter, fordi vi har ønsket å hjelpe henne. I sommer ble det en slags gjenforening, og nå har det kommet så langt at de snakker om å flytte sammen igjen. Nå sier mamma at hun vil fortsette å betale husleie, så leiligheten kan stå der i tilfelle hun ombestemmer seg.

Mannen min vil selge leiligheten om hun flytter hjem til pappa , den har steget kraftig verdi i forhold til da vi kjøpte den, og vi kunne trenge pengene som egenkapital til hytta vi drømmer om på fjellet. Jeg er forsåvidt enig, men synes det er vanskelig ovenfor mamma. Mannen min sier at hun i det minste må betale markedsleie om hun skal forsette å leie den, så vi i det minste får inn det vi ville fått om vi leide den ut til noen andre. Dette vil si en økning på ca 40% i forhold til hva hun betaler i dag.

Har noen av dere kloke hoder på KG noen gode tips til hvordan vi kan håndtere denne meget vanskelige situasjonen? Jeg synes i alle fall det er vanskelig, fordi jeg befinner meg mellom barken og veden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes moren din er frekk som ikke spør om hva dere mener før hun kommer med sin form for løsning. Men det var ikke det du spurte om.

Fortell henne at dere har subsidiert husleien mens hun har bodd der og at dere ikke ser noen grunn til at en leilighet skal stå tom som beredskap. Så får dere heller si at det nok løser seg hvis hun skulle ha behov for et eget sted å bo igjen.

Gjest Gjest_Susannah_*
Skrevet

Det mannen min mener (og som jeg egentlig er enig i) er at hun er et voksent menneske, som må ta konsekvensene av sine handlinger, og velger hun å flytte sammen med pappa igjen så er konsekvensen at leiligheten blir solgt og skulle det skjære seg igjen må hun ordne seg selv.

Mamma kom i dag med løsningsforslag nummer to: Hun kan kjøpe leiligheten for det vi ga for den + kostnaden av oppussingen. Dette er fortsatt ca. 30% under hva andre tilsvarende leiligheter i samme blokka har gått for, så det er helt uaktuelt for mannen min, han vil ha med seg verdistigningen (leiligheten var et vrak da vi kjøpte den og den måtte totalrenoveres, derfor latterlig billig).

Jeg synes det er så vanskelig...

Skrevet

Hva med å leie ut leiligheten til markedspris til noen andre? Hvis din mor trenger den igjen, må hun vente ut de nye leieboernes oppsigelsestid.

Dere må da ikke finne på å selge den til under markedspris for å være greie. Har hun råd til å betale for en leilighet hun ikke trenger, da kan hun jo kjøpe en annen enn deres?

Gjest Blondie65
Skrevet

Du HAR allerede vært grei med din mor. Nå kommer hun med forslag som innebærer ren utnytting. Sett foten ned og hør på din mann.

Skrevet

Enig men Blondie65.

Gi henne tilbud om å enten leie eller kjøpe til markedspris. Alt annet bør være uaktuelt da hun da utnytter situasjonen.

Gjest Gjest_Susannah_*
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hvor hun skal få pengene til å kjøpe fra, annet enn at pappa har kommet på banen og ser en mulighet til å tjene penger. Han kan nemlig være temmelig sleip.

Jeg har nettopp hatt en lang telefonsamtale med mamma, og den var ikke lett. Jeg gjorde det klart at dersom hun velger å flytte hjem til pappa og ønsker at leiligheten skal stå "stand by" til henne så kan hun enten leie eller kjøpe til markedspris. Hvis hun ikke ønsker dette legger vi den ut for salg. Hun ble som forventet veldig sur, men det går vel over, forhåpentligvis før jul.

Skrevet

Jeg er enig med det de andre har sagt - enten kjøpe eller leie til markedspris, ellers selger dere på vanlig måte. Bra at du har gitt din mor klar beskjed, får håpe hun tar til vettet og skjønner at dere faktisk har hjulpet henne ved å subsidiere husleie disse årene. Håper det ordner seg :-)

Skrevet

Synes at mannen din gjør helt rett i å sette ned foten her, men skjønner at det er vanskelig for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...