Gå til innhold

HJELP! Tips til farge-/materialvalg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Vi holder på å pusse opp kjøkkenet i forbindelse med at vi skal selge leiligheten vår, og nå trenger vi noen tips til hva vi kan gjøre mellom over- og underskapene.

Vi har nemlig et aldri så lite dillemma:

På veggene holder vi på å montere ferdigmalt panel i fargen Lys Toscana, men overskapene er montert slik at vi må flytte hele kjøkkenet hvis vi skal få lagt panel bak/inntil skapene. Vi har funnet en løsning ved at vi dropper panel på et område ved siden av overskapene + mellom over- og underskap, men da er det viktig at vi kjører samme farge/materialbruk på hele dette området - altså vi kan ikke legge fliser da disse også bygger ut en del.

Litt vanskelig å forklare dette, men jeg tenker meg at vi kanskje må sparkle og male hele dette området, evt. legge tapet her. Har prøvd å tegne opp kjøkkenet (blir litt feil persp.) slik at dere kan se hvilket område det er snakk om (markert gult på bildet)

Trenger sårt tips til hva vi kan gjøre her - spesielt med tanke på hvilken farge vi skal velge. Kjøkkenfrontene er hvite og gulvet Merbau laminat.

Takker så mye for tips!! :klem:

post-10100-1191799504_thumb.jpg

Endret av Netten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med stålplate? Da kan feltet uten overskap brukes til oppslagstavle med magneter. Eventuelt glassplate, der tavla brukes som whiteboard. Tror ikke det bygger t så mye...

Skrevet

Ville det være en mulighet å supplere med flere skap. Atlså bytte ut skapet og skuffe-seksjonen innerst mot veggen med hjørneløsninger, og så sette det dere har tatt ned vedsiden av (der det blir hull i veggpanelet.

Det er jo ikke sikkert det går da... men det er i allefall en tanke.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Støtter stål eller glass. Deler av det området som skal dekkes er jo sprutvegg, og der er enkel rengjøring et must for meg. Vil ikke ha malt panel eller tapet bak komfyren. Farger er jeg dessverre håpløs på.

Skrevet

På veggen ved siden av skapene kan du male med tavlemaling og skrive menyer og huskelister der? Evt. mener jeg det finnes magnetmaling også?

Da kan du vel ta hva du vil mellom skapene - også fliser?

I så fall ville jeg tatt panel opp til der hvor overskapene - og problemene - begynner, og laget en fin list rundt som "ramme".

Gjest nextlife
Skrevet
Hva med stålplate? Da kan feltet uten overskap brukes til oppslagstavle med magneter. Eventuelt glassplate, der tavla brukes som whiteboard. Tror ikke det bygger t så mye...

Har litt lik løsning på vårt kjøkken. Vi valgte å gå til blikkenslager å få laget stålplate som vi monterte på sponplater, de bygger ikke ut mer enn ca 7 mm. Veldig flott å se på, og lett å holde rent.

Skrevet
På veggen ved siden av skapene kan du male med tavlemaling og skrive menyer og huskelister der? Evt. mener jeg det finnes magnetmaling også?

Da kan du vel ta hva du vil mellom skapene - også fliser?

I så fall ville jeg tatt panel opp til der hvor overskapene - og problemene - begynner, og laget en fin list rundt som "ramme".

Det skulle jeg også forslå! Tavlemaling er ikke så dyrt, noen hundrelapper koster det. Du finner det i fargehandelen og på Jernia og lignende.

Jeg ville også hatt fliser under skapene, noen enkle hvite de fleste kan like. Eventuelt malt med våtromsmaling, den tåler mye.

Gjest Blondie65
Skrevet

En ulempe med glassplater er at det ikke blir tett nok og "udyr" av typen flyvende innsekter sniker seg ned og kommer ikke opp. Ulekker utstilling etter kort tid.

Jeg støtter tavlemaling/stålplate ideen - evt. fliser mellom vask og overskap.

Skrevet

Oi! Så mange svar jeg har fått! Tusen takk alle sammen! :klem:

Vi fant ut at uansett ble det egentlig litt rart sånn som vi måtte ha det (vanskelig å vise på tegningen min), men så kom Pappa med en glimrende idé: Han foreslo å bygge ut hengslene på skapet med en klosse like tykk som panelet, og så legge panelet helt inntil. Da behøver vi bare å sage av en cm. av skapdøren og panelet kan ligge helt inntil skapet. Så legger vi rett og slett panel mellom over- og underskap, og har en stål/glassplate over komfyren.

Tror det blir både pent og ikke minst raskt og enkelt å gjøre! :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Oi! Så mange svar jeg har fått! Tusen takk alle sammen! :klem:

Vi fant ut at uansett ble det egentlig litt rart sånn som vi måtte ha det (vanskelig å vise på tegningen min), men så kom Pappa med en glimrende idé: Han foreslo å bygge ut hengslene på skapet med en klosse like tykk som panelet, og så legge panelet helt inntil. Da behøver vi bare å sage av en cm. av skapdøren og panelet kan ligge helt inntil skapet. Så legger vi rett og slett panel mellom over- og underskap, og har en stål/glassplate over komfyren.

Tror det blir både pent og ikke minst raskt og enkelt å gjøre! :)

Det høres jo bra ut dette da. Ville også hatt noe vannbestandig over vasken. Husker ikke hvor - men så en gang at de hadde laget "sprutebeslag" av en stålplate som var skåret i en halvsirkel. Blir litt dekorativt også da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...