Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Er det noen her med grønnere fingre enn meg som har noen ide om hvofor tomatplantene mine ikke bærer frukt? De vokser og blomstrer som bare det, men that's it. Ikke noen tegn til tomater. Må de pollineres for hånd eller noe?
iss Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Hvis det ikke er innsekter som kommer til så må du nok det. Kan også lønne seg å gjøre det uansett. Men nå er vel sesongen over..
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Er tomatplanter spesielle på dette området? Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hat frukt/grønnsakplanter som må pollineres for hånd - inkludert cherrytomater.
iss Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg har ikke brukt å gjøre det, men svigermor gjør alltid det. Kommer ann på tilgang på innsekter vil jeg tro. Om det er nok innsekter som gjør den jobben. Man må også huske på å knipe av tyvene på tomatplantene. Altså, når det vokser en gren ut fra hovedgrenen så vokser det ofte en "ny" spire opp fra der de to grenene møtes. Disse stjeler kraft fra planten og må derfor taes bort på de fleste tomatarter. Hvis de får vokse så tar det lenger tid før tomatene modnes og smaken blir ikke like rik. Etter 4-5 blomstringer oppover på en stengel så må man knipe toppen. Ellers vil planten vokse og vokse og bruke alle kreftene på å vokse uten å modne de tomatene som den allerede har utviklet... Ble kanskje litt rotete og rart skrevet sent en søndag, men håper det var litt forståelig Har planten din blomstret? Ferdig? Har den frukt? Hvor står den? Lys?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Ah, der ser man. Jeg burde nok ha beskjært planten ja. De er vel iallefall 2 meter høye, så jeg har tenkt på det mange ganger siden de tar så mye plass. Men så er det jo litt moro å brife til folk og da... "SE den svære tomatplanten min!" Jeg har to stk. En står på ei loftstue sammen med noen agurkplanter(som gir så mye agurk at jeg sannsynligvis har ut året). Både tomatene og agurkene står under et stort takvindu, så tilgangen på lys har ikke vært noe problem fram til nå. En annen står ved et vindu i dagligstua. Godt med lys der og. Begge kom med sine første blomsterklaser for ca 3 mnd siden og de fortsetter å komme. De blomstrer, visner og det er det fram til det dukker fram nye blomsterknopper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå