Gjest Gjest_Trultemor_* Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Hadde en diskusjon. Personene er vegterianere. jeg spurte om det ikke var et problem om de ble bedt til folk. personen skjønte ikke spørsmålet,men svarte at det handler om å ha respekt for andres valg. Dessuten svarte de at de som de besøkte viste at de kun spiste kylling eller annen fugl. Men hva om dere reiser til folk som kansje ikke har råd til å kjøpe kylling, forventes det da at det skal lages to retter? Ikke alle er eller kan veeterianermat. Hva om vertskapet har lagt ned tid og penger i andre retter? sier dere nei takk ved matbordet? Mat må jo folk ha. Jeg har full respekt for folks valg,men går ikke respkten begge veier? skal vertskapet også måtte spise vegeterianermat? hva om de reiser til folk i påske/juleferie. Kan man som vegeterianer bare si: desverre vi eter kun kyllingretter. Jeg sier da: kylling er jo ikke så billlig om man blir noen personer. JEG SÅ FOR MEG MYE KAOS MED FLERE RETTER/FOLK SOM SKAL HA MAT OG I TILLEGG LITE KJØKKEN. Når man får besøk så gjør man jo noe ekstra. hva om ma laget fårikål eller andre ting og gjester ike eter. hva tenker dere eller ville gjort.
Gjest *Mim* Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Hvis det kommer vegetarianere til meg, regner jeg med at de gir meg beskjed på forhånd, slik at jeg kan lage en vegtarisk rett, eller jeg lager en rett der man kan velge å ha kjøtt til eller ikke. Får jeg ikke beskjed før ved matbordet, må de jo bare gjøre det beste ut av det selv. Hadde det blitt krise, hadde jeg funnet fram brød, rett og slett. Spiser vegetarianere kylling, da? Det er jo kjøtt?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Hvis det kommer vegetarianere til meg, regner jeg med at de gir meg beskjed på forhånd, slik at jeg kan lage en vegtarisk rett, eller jeg lager en rett der man kan velge å ha kjøtt til eller ikke. Får jeg ikke beskjed før ved matbordet, må de jo bare gjøre det beste ut av det selv. Hadde det blitt krise, hadde jeg funnet fram brød, rett og slett. Spiser vegetarianere kylling, da? Det er jo kjøtt? [/mulig de ikke er fullverdig vegterianere da,men det er bare fugl de spiser. Går ikke respekten begge veier?
punkish Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 hvis det hadde kommer en "vegetarianer" til meg på middag og bedt om kylling, så hadde jeg ledd tror jeg. for vegetarianere spiser ikke kylling de spiser ikke noe fra døde dyr og noen spiser ikke noe fra dyr i det hele tatt. spiser du fisk, fugl eller fe har du ingen rett til å kalle deg vegetarianer jeg selv er ikke vegetarianer, jeg spiser fisk. og som alle andre med folkeskikk, sier jeg fra på forhånd, eller spiser tilbehør foreksempel mye man kan spise som ikke er kjøtt. skal jeg feire jul feks hos min mor eller venner, så lager jeg på forhånd en nøttestek, som jeg har med meg og varmer opp. og så spiser jeg det sammen med jule tilbehøret og nøttestek er gøtt!
Gjest *Mim* Skrevet 7. oktober 2007 #5 Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Jeg mener respekten ligger i at de forteller om hva de ikke spiser - da bør du rette deg etter det. Det går an å lage rimelige kylling- eller vegetarretter! Du behøver f. eks. ikke å kjøpe kyllingfileter. Mye kjøtt på grillede kyllinger. Brød og en del belgfrukter er også rimelig. Hva mener du egentlig med at respekten bør gå begge veier? Endret 7. oktober 2007 av *Mim*
punkish Skrevet 7. oktober 2007 #6 Skrevet 7. oktober 2007 (endret) ja den respekt biten skjønte ikke jeg heller helt. jeg har aldri hatt noen problemer i forbindelse med veggiser og middagselskap jeg da. siden jeg som regel bare inviterer, eller spiser hos folk jeg kjenner liksom.... dessuten så er vegetarer billige i drift da belgfrukter og grønnsaker er billigere enn kjøtt Endret 7. oktober 2007 av punkish
Gjest *marie* Skrevet 7. oktober 2007 #7 Skrevet 7. oktober 2007 Enig med *mim* her, dersom folk er vegeterianere er det noe du som vert/vertinne bør rette deg etter. Det behøver absolutt ikke å bli dyrt å servere noe en vegeterianer kan spise. Dersom vedkommende ikke kunne spise noe grunnet allergi eller relgiøs overbevising hadde du vel respektert det? Jeg mener det er akkurat det samme dersom noen er vegeterianer...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 ja den respekt biten skjønte ikke jeg heller helt. jeg har aldri hatt noen problemer i forbindelse med veggiser og middagselskap jeg da. siden jeg som regel bare inviterer, eller spiser hos folk jeg kjenner liksom.... dessuten så er vegetarer billige i drift da belgfrukter og grønnsaker er billigere enn kjøtt jeg spør i min uvitenhet. Er det fullverdig mat å spise belgfruktr og grønnsaker da?
punkish Skrevet 7. oktober 2007 #9 Skrevet 7. oktober 2007 jeg spør i min uvitenhet. Er det fullverdig mat å spise belgfruktr og grønnsaker da? jeg har nå hvertfall levd som veggis i ett år før jeg begynte med fisk. og jeg følte meg veldig sunn! det er bare tøys at mennesker må ha kjøtt. soya bønner har ett veldig godt protein innhold, og omega 3 oljer og alt det andre du trenger for å være en sunn og frisk person får du også tak i uten å slakte noe som helst men det blir en lang liste å ramse opp alt man kan erstatte kjøtt med da. men ja, fullverdig
Gjest Nedfall Skrevet 7. oktober 2007 #10 Skrevet 7. oktober 2007 hvis det hadde kommer en "vegetarianer" til meg på middag og bedt om kylling, så hadde jeg ledd tror jeg. for vegetarianere spiser ikke kylling de spiser ikke noe fra døde dyr Det er vel en vegetarianer, ja. og noen spiser ikke noe fra dyr i det hele tatt. Da er man vel en veganer ? spiser du fisk, fugl eller fe har du ingen rett til å kalle deg vegetarianer Nei.. Forøvrig.. tok en kikk på wiki, for å lese litt om dette, og det virker som de bare har oversatt artikkelen direkte fra engelsk. Mye av det som står under "Dyrevern" er jo helt vannvittig, og gjelder ikke norske forhold ! Er man mot umenneskelig dyrehold burde det være en god grunn til å kjøpe norske kjøttvarer, isteden for importert (i den grad det er mulig å få tak i noen annet enn norsk da). Ja, jeg vet det blir en digresjon..
Gjest *Mim* Skrevet 7. oktober 2007 #11 Skrevet 7. oktober 2007 Veganere spiser ikke kjøtt, egg eller melkeprodukter.
Ruth Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 Og ikke vanlig øl fordi øl-industrien bruker fiske-skjell til å klarere ølet! Jeg har en venn som er total veganer og det er mange hensyn å ta. Men fordi han er en venn så er det jo ikke noe kjempeproblem å lage litt ekstra salat, lage mere grønnsak-suppe og en pasta-rett med tomat, basilikum og løk saus. Øllet tar han med selv.
Tabris Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 Hvis man spiser kylling, så er man ikke vegetarianer. En vegetarianer spiser ikke noen form for kjøtt, og en veganer spiser ingen form for animalske produkter. Min mening er at respekten går begge veier i den forstand at vertskapet og de andre gjestene ikke trenger å gjøre narr av vegetarianeren ("spiser du bare kaninmat, du?" og andre "morsomme" kommentarer), og vegetarianeren trenger heller ikke kommentere at de andre spiser kjøtt. Hvis en person sier at han/hun bare spiser kylling, så trenger ikke det bety at man må lage kylling. Man kan lage en vegetarrett i stedet. Det kan ofte være billigere enn en kjøttrett.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. oktober 2007 #14 Skrevet 8. oktober 2007 For meg virker det som om du antyder at vegetarianere bør respektere vertskapet ved å spise det de serverer, selv når det er kjøtt. Dersom man er vegetarianer (det er man ikke hvis man spiser kylling), vil man risikere å bli syk hvis man spiser kjøtt. Dette fordi magen og tarmsystemet etter lengre tids kosthold uten kjøtt ikke vil kunne håndtere tungtfordøyelig kjøtt like godt lengre. Hvis man inviterer noen på middag, er det jo i vertskapets egen interesse å servere noe som alle kan spise, men det krever jo selvsagt at vegetarianeren sier fra at vedkommende er vegetarianer. Man kan ikke stille opp til middag uten å fortelle at man blir vegetarianer, for så å bli snurt når man ikke kan spise det som serveres. Da sier man heller høflig nei takk. Jeg er vegetarianer, og hvis noen som ikke vet at jeg er vegetarianer inviterer meg på middag, forteller jeg dem det, og sier at de ikke trenger å stresse for min del. Jeg kan enten komme på besøk uten middagsservering, eller jeg kan spise salat og brød. Som regel ender det med at de enten lager god vegetarmat til alle, eller (dette er det som regel bare svigers som gjør) de lager to retter: en vegetarisk og en ikke-vegetarisk. Det har aldri vært noe problem.
Rainbow Brite Skrevet 8. oktober 2007 #15 Skrevet 8. oktober 2007 En som spiser kylling er ikke vegetarianer. En som spiser fisk er strengt tatt heller ikke vegetarianer, men pescetarianer. En lacto-vegetarianer spiser melkeprodukter, mens en latco-ovo-vegetarianer også spiser egg i tillegg til melkeprodukter. En vegetarianer spiser ikke melkeprodukter eller egg. En veganer spiser ingenting som kan knyttes til dyr, ikke en gang honning, eller øl som noen nevnte her oppe. De skal heller ikke bruke feks silkestoffer, fordi mange av silkelarvene dør under prosessen (pga bruk av sterk varme etc) Vegetarkost er jo uten tvil billigere enn kjøttmat. Stusser alltid på at folk peker på den biten. For en halv kilo tørkede linser/bønner koster det som regel 10-15 kroner, og den holder leeeenge. Grønnsaker er som kjent også billigere enn kjøtt. Hvis jeg blir invitert noe sted sier jeg alltid i fra hva jeg spiser og hva jeg ikke spiser. Når jeg inviterer spør jeg alltid hva folk spiser og hva de ikke spiser. Det er jo ikke sånn at folk som spiser kjøtt er altetende og uproblematiske! Så sånn sett går respekten begge veier. Jeg tar hensyn til deres særheter (som feks "jeg liker ikke champignon") og de tar hensyn til mine. Selv om jeg synes det er helt på trynet å ikke like champignon, nevner jeg ikke det, akk som jeg forventer at folk ikke nevner at de synes det er helt på trynet at jeg ikke spiser kjøtt. Det er ikke nødvendig å lage to måltider! Man lager ett som alle spiser. Dersom det ts mener med respekt er at vegetarianere bør lage kjøttmat til kjøttetere, er jo respekten fra deres side ikke-eksisterende, fordi de ikke respekterer det valget vegetarianere har tatt om å ikke spise/håndtere kjøtt. Den virkelige respekten ligger vel i å være åpen for folk sånn som de er, ikke hvordan vi synes de burde være ut i fra våre standpunkter og verdier.
lulle Skrevet 8. oktober 2007 #16 Skrevet 8. oktober 2007 Er man skikkelig heldig er noen i selskapet vegeterianere (eget valg) , andre følger ulike dietter (eget valg) , noen har glutenallergi (ikke eget valg). Jammen ikke lett å være vertskap.....
Gjest nextlife Skrevet 8. oktober 2007 #17 Skrevet 8. oktober 2007 For det første,- når man inviterer noen til middag er man gjerne såpass kjent med dem at man vet om evt. spesielle hensyn som må tas. Og en vegetarianer/veganer er vel såpass tro mot sin overbesvisning at de ønsker å gi beskjed til vertskapet, dersom de ikke kjenner de så godt. Hvis jeg er vertinne legger jeg masse av både tid og penger i maten jeg skal servere. Prøver å gjøre meg kjent med gjestene min sine behov, slik at jeg kan servere vesmakende mat som alle liker/kan spise. Hvis man serverer kjøtt, er det beste tipset å ha masse ulike tilbehør, f.eks flere forskjellige typer med poteter og grønnsaker. Hvis man har vegetarianere i omgangskretsen lærer man seg jo fort å lage noen vegetarfavoritter også. Jeg synes ikke at man som vertskap skal forvente at vegetarianere/veganere spiser kjøtt for å være høflig. Dette er ei sterk overbesvisning de har, og det synes jeg man bør respektere.
Rainbow Brite Skrevet 8. oktober 2007 #18 Skrevet 8. oktober 2007 Er man skikkelig heldig er noen i selskapet vegeterianere (eget valg) , andre følger ulike dietter (eget valg) , noen har glutenallergi (ikke eget valg). Jammen ikke lett å være vertskap..... Tja, det kommer jo an på hvordan man velger å se på det. Det er ikke så veldig vanskelig å lage en glutenfri vegetarrett, med ingredienser som følger noens diett. Jeg lurer på om du ville hatt samme innstilling dersom du skulle invitere en revmatiker (hvor kjøtt forverrer tilstanden), en person med irritabel tarm syndrom/magesår/candida/leverproblemer/høyt blodtrykk (som ikke kan spise alt av ingredienser) og en med glutenallergi? Er det dette med at folk tar personlige valg som provoserer, eller er det det faktum at man må utvide sine kulinariske ferdigheter? Personlig synes jeg det er en spennende utfordring å lage noe som smaker alle. Ikke minst gir det meg en stor glede å kunne møte folks behov, uavhengig om de er selvvalgt eller pålagt. Men folk er jo selvfølgelig forskjellige, og dersom man synes det er problematisk, er det jo ikke verre enn å ikke invitere disse personene samtidig
Gjest Blondie65 Skrevet 8. oktober 2007 #19 Skrevet 8. oktober 2007 Siden jeg er svært lite god på å lage vegetarretter selv (jada jeg har vel 3 retter jeg kan veksle på ...) ber jeg ofte den vegetarianske gjesten enten ta med seg en rett, foreslå noe eller lage noe på mitt kjøkken. Dette har aldri vært noe problem. Men jeg skjønner ikke helt den der "respekten går begge veier" tanken. Skal jeg forlange at det blir servert kjøtt i en vegetarianers hjem? Hvis man spiser kyllingfileter så er man ikke vegetarianer. Hvis man skal servere noe av kylling til en person som ikke kan spise annet kjøtt en kylling finnes: kyllingkjøttdeig, kyllingkjøttboller, kyllingpølse, etc. Putter du masse grønnsaker i en gryte og sper på med en halv filet pr person vil jeg jo også tro at du kommer langt med noen få fileter. Når man har med vegetarianere, veganere, allergikere eller mennesker med en religiøs overbevisning som gjør at de ikke spiser det vi andre gjør så er det fantasien som gjelder. Se det som en utfordring istedenfor et problem.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #20 Skrevet 8. oktober 2007 Og ikke vanlig øl fordi øl-industrien bruker fiske-skjell til å klarere ølet! Jeg har en venn som er total veganer og det er mange hensyn å ta. Men fordi han er en venn så er det jo ikke noe kjempeproblem å lage litt ekstra salat, lage mere grønnsak-suppe og en pasta-rett med tomat, basilikum og løk saus. Øllet tar han med selv. Så vidt jeg har klart å finne ut gjelder ikke dette norsk øl pga renhetsloven. Men vin er derimot et annet prosjekt. Ender som regel opp med enten spritdrinker eller vann jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå