Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del tråder i forumet som omhandler kokosboller. Fristelsen blir bare større og større.

Er det noen som har en bra oppskrift å dele? :briller:

Gjest Embla s
Skrevet

Ja! Verdens beste oppskrift på kokosboller kommer her:

a) gå inn på Rimi, hent en 4 pack kokosboller (pakke med 4 som ligger etterhverandre i en rad)

B) skynd deg hjem!

c) sjekk at ingen ser deg, lukk døren og 1,2,3,4 spis! (alle 4, en etter en) :wink:

Det er bare så utrolig digg!!

Velbekomme!

Skrevet

Hm... Den var jo både enkel og effektiv. Takk! :D

Men sånn helt hypotetisk liksom... Hvordan lager man verdens beste kokosboller fra scratch ?

Skrevet

Embla s, kan ikke du fortelle meg hvor jeg finner Rimi her i USA? :sjarmor: Jeg savner nemlig kokosboller!!!

Gjest Embla s
Skrevet
Embla s' date=' kan ikke du fortelle meg hvor jeg finner Rimi her i USA? :sjarmor: Jeg savner nemlig kokosboller!!![/quote']

:( Stakkars deg, da! Nei, jeg tror det er dårlig med Rimi i USA, vet de skulle opprette en filial i Estland el.l. men det hjelper vel ikke deg... Jeg er ikke noen stor Rimi-fan, men de fører verdens beste kokosboller (mener det er Drammen is?). De er bare så goode.. På IKEA selger de også kokosboller: Store og ekle. Smaker pføy (min subjektive mening), men det er kanskje bedre enn ikke noe? (For IKEA har de da i Statene)!?

Når det gjelder oppskrift på kokosboller skal jeg sannelig forsøke å finne en, bare vent litt...

Gjest Bjørk
Skrevet

Hvis du går inn på matnyttig.no finner du nok en gooood oppskrift på kokosboller.

LYKKE TIL !!!!!!!!! :lol:

Gjest Jamila
Skrevet

Jeg har ikke testet denne oppskriften, men den er fra krem.no, og jeg har vært kjempefornøyd med de andre oppskriftene jeg har prøvd derfra!!

Kokosboller

Ønsker du heller en kake fremfor små boller heller du hele massen i en kakeform!

4 eggehviter

4 dl sukker

6 plater gelatin

100g sjokolade

50g delfiafett

1-2 dl kokos

Slik gjør du:

1. Visp eggehvitene stive og dryss i litt og litt sukker under vispingen.

2. La gelatinen ligge i bløt i kaldt vann i min. 5 minutter før du smelter den i litt vann.

3. Tilsett den oppløste gelatinen i en stråle mens du pisker. Visp videre i ca. 5 min.

4.Bruk en sprøytepose og sprøyt ut små boller, eller lag små boller ved hjelp av to skjeer. Settes på en bakeplate med bakepair.

5.La de stivne før du smelter sjokolade og delfiafett over vannbad.

6.Dypp bollene i sjokolade, deretter i kokos.

--------------------------------------------------------------------------------

Gjest Anonymous
Skrevet
:P Gleder meg til å prøve !!
Skrevet

Denne oppskriften er god, har laget den massevis av ganger.

Kokosboller.

3 dl vann

1/2 l sukker

Kokes i 12 min og avkjøles.

8 plater gelatin bløtes i vann, klem ut vannet og løs dem i 1 dl kokende vann. Avkjøl.

Sukkerlake, gelatinløsningen og 2 ts. vaniljesukker piskes meget godt Det er ferdig vispet når boller satt på smurt papir med skje holder fasongen.

Sett all massen som boller (kokosbolle stårrelse) på smurt papir.

La de stå til de er helt stivnet (et par timer), dypp dem så i sjokolade og rull dem i kokosmasse.

Det går også an å eksprimentere med andre smaker enn vanilje, men det blir liksom ikke akkurat kokosboller da.

Sjokolade til dypping:

1 plate kokesjokolade eller 2 ss kakao

3 ss melis

60 g delfiafett

30 g syltevoks

Smeltes i vannbad.

Andre oppskrifter på sjokolade til dypping går like bra, men det er lurt med syltevoks - det blir mindre kliss når de skal spises.

Jeg har prøvd å lage kokosboller etter oppskrifter som inneholder eggehvite, men foretrekker denne fordi:

enklere å lage

billigere

bedre.

Mange har fått både kokosboller og oppskrift av meg, de fleste liker disse bedre enn kjøpte.

Har også brukt den som "kokosbolleglasur" oppå en kake.

Gjest Liten
Skrevet

1066,

skal det ikke være eggehviter i?? høres veldig rart ut med kokosboller med bare vann, sukker og gelatin inni... :forvirra:

Skrevet

Det stemmer, ingen eggehviter.

Har laget dem massevis av ganger, særlig til påske. Tar gjerne med en kjempestor kakeboks helt full av kokosboller på hytta. Nytes i solveggen ute, for å unngå kokos "overalt" inne.

Har også en oppskrift på mashmallows, veldig bra, like enkel og billig, om du skulle være interessert.

Skrevet

det må vel kunne gå an å erstatte alt det sukkeret med litt stevia-dråper istedet?

sukker er jo ikke akuratt så veldig sunt...

Gjest Embla s
Skrevet
det må vel kunne gå an å erstatte alt det sukkeret med litt stevia-dråper istedet?

sukker er jo ikke akuratt så veldig sunt...

Nei, men GODT :wink: Er du flink til hverdags, kan du godt kose deg med en deilig, saftig og syndig kokosbolle (eller 4) :wink:

Skrevet

Aner ikke hva steviadråper er, men det etter det jeg vet kan en ikke ute videre erstatte sukker med andre søtningsmidler.

Når det gjelder det sunne så er sukker stort sett bedre enn kunstige søtningsmidler, noen av dem inneholder også fler kalorier.

Er man diabetiker blir det en annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...