Gå til innhold

Første gang jeg skal betale over nett: Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jadda..nå skal jeg til å betale min første strømregning.

Har aldri betalt regninger selv så dette var vanskelig!

Inne på nettbanken så er det en slags giro der.

På KID hva skal jeg skrive der?

Kontonr hans skriver jeg jo på til konto som er helt borti til høyre, men jeg har jo ingenting å skrive på den ruten som kalles for KID.

Og, er jeg nødt til og skrive inn forfallsdato, jeg har ingen forfallsdato?

(jeg betaler strømmen til han, og han betaler videre til strømselskapet).

Forresten, jeg er helt ny på dette med strøm og regninger, så hva er vanlig og betale i strøm?

Vi flyttet inn 20 august, og fra 20.august til idag har vi brukt 940 kr i strøm. Betaler 110 ører pr kilowatt eller noe slikt. Det vil altså si vi har brukt 852 kilowatt som er 940 kr.

Er det mye penger i strøm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KID er et identifikasjonsnr som står på giroer du mottar. Om du skal betale til en privatperson, har du derfor ikke noe kid-nr, og derfor kan du bare skrive noe i meldingsfeltet, feks Betaling for strøm og ditt eget navn. Dette er da en beskjed mottakeren får opp, så han vet hva pengene er for og hvem de kommer fra.

Om du ikke har avtalt noen forfallsdato, ville jeg ringt og hørt om dette, evt satt datoen til imorgen og spurt han senere om forfallsdato til senere betalinger.

Skrevet
KID er et identifikasjonsnr som står på giroer du mottar. Om du skal betale til en privatperson, har du derfor ikke noe kid-nr, og derfor kan du bare skrive noe i meldingsfeltet, feks Betaling for strøm og ditt eget navn. Dette er da en beskjed mottakeren får opp, så han vet hva pengene er for og hvem de kommer fra.

Om du ikke har avtalt noen forfallsdato, ville jeg ringt og hørt om dette, evt satt datoen til imorgen og spurt han senere om forfallsdato til senere betalinger.

Okei.. Men hva er det det forfallsdato egentlig?

Jeg betaler strøm når det faller meg inn omtrent, hehe..Kan velge, en gang i mnd eller annenhver. Så tror egentlig ikke det med forfallsdato er så viktig.. Det er ikke slik at hvis jeg skriver om 4 dager f.eks så får ikke han pengene før om 4 dager?

Hehe.. Som sagt, er helt ny på dette :fnise:

Skrevet
Okei.. Men hva er det det forfallsdato egentlig?

Jeg betaler strøm når det faller meg inn omtrent, hehe..Kan velge, en gang i mnd eller annenhver. Så tror egentlig ikke det med forfallsdato er så viktig.. Det er ikke slik at hvis jeg skriver om 4 dager f.eks så får ikke han pengene før om 4 dager?

Hehe.. Som sagt, er helt ny på dette :fnise:

Forfallsdato er den datoen pengene trekkes fra din konto. Vanligvis tar det en dag eller to før pengeneetalingsgiroer for andre ting, er forfallsdatoen den som står på giroen, og siste frist for å betale.

Gjest lillebøll
Skrevet

Forfallsdato er den datoen du ønsker det skal trekkes fra din konto.

Skriver du datoen for i dag trekkes det i dag. Skriver du 20 trekkes det den 20 ;)

Betaler du til privatperson trykk på melding og skriv hva det er penger for.

Skal du betale en regning skriver du inn kid-nummeret som står på regningen. Står nede på venstre få en faktura. Ofte et langt tall med masse nuller.

Skrevet
Forfallsdato er den datoen pengene trekkes fra din konto. Vanligvis tar det en dag eller to før pengeneetalingsgiroer for andre ting, er forfallsdatoen den som står på giroen, og siste frist for å betale.

Ah! Okei!

Nå tror jeg at jeg har skjønt dette her(men skal ikke si noe for høyt! Haha! Tok drittlang tid før jeg fikk til nettbanken, måtte til slutt ned til dem og spørre om hjelp :sjenert: )

Så da skriver jeg inn hans kontonr der hvor det står til konto, skriver summen inn i kroner, forfallsdato blir imorgen, og kid ingenting denne gang, men heller en mld i beskjedhjørnet^^

Skrevet

Det er voldsomt greit og være medlem her, og kunne mase på dere, istedenfor å ringe hjem: Mamma? Du..

Hun er sikkert også takknemlig for det :ler:

Tusen takk for hjelpa :jepp::klemmer:

Gjest lillebøll
Skrevet (endret)

Ja ;)

Trykk prikken i kid over til melding, vis du skjønner.

Og så må du bekrefte hundre ganger med å legge inn koder og sånn.

Endret av lillebøll
skrivefeil
Skrevet

Bare hyggelig :)

Kan være ganske overveldende å plutselig skulle være "voksen" og ordne slike ting selv, som man aldri har vært borti før, og nesten aldri tenkt på :)

Skrevet
Ja ;)

Trykk vekk prikken i kid over til melding, vis du skjønner.

Og så må du bekrefte hundre ganger med å legge inn koder og sånn.

Koder :gråte:

Jeg hater koder :fnise:

Det var kodene som var problemet når jeg skulle få til den der nettbanken :fnise:

Jaja.. får se om jeg får det til nå da:-D

Skrevet
Koder :gråte:

Jeg hater koder :fnise:

Det var kodene som var problemet når jeg skulle få til den der nettbanken :fnise:

Jaja.. får se om jeg får det til nå da:-D

Det med å bekrefte med koder er litt forskjellige fra nettbank til nettbank, jeg må ikke bekrefte hver betaling med ny kode i min nettbank, men vet at mange har begynt med det nå, for å øke sikkerheten :)

Dette klarer du fint, kodegreiene er vel stort sett de samme på alle de forskjellige stedene du trenger å benytte kode (heldigvis..)

Skrevet
Det med å bekrefte med koder er litt forskjellige fra nettbank til nettbank, jeg må ikke bekrefte hver betaling med ny kode i min nettbank, men vet at mange har begynt med det nå, for å øke sikkerheten :)

Dette klarer du fint, kodegreiene er vel stort sett de samme på alle de forskjellige stedene du trenger å benytte kode (heldigvis..)

Det var ingen koder :popcorn:

ps! Jeg har aldri vært så glad for å gi ifra meg penger(dvs jeg fikk det til) :ler:

Gjest lillebøll
Skrevet

Ingen koder? Snodig.. Sikker på at du fullførte alt?

I min nettbank skriver jeg først inn regningen. Det jeg skal betale osv.

Så må jeg bekrefte dette med å trykke bekreft nederst.

Så må jeg skrive inn sikkerhetskoden og min personlige kode for å "signere" som de så pent kaller det.

Skrevet (endret)

Så må jeg skrive inn sikkerhetskoden og min personlige kode for å "signere" som de så pent kaller det.

Som jeg skrev over her, det er slett ikke alle nettbanker som har bekreftelse med sikkerhetskode for betaling av regninger.

Om du er usikker på om regningen er lagt til betaling, Estrella, kan du sjekke Forfallsregisteret i nettbanken din, der står alle regninger som er lagt til betaling :)

Endret av Bokormen
Skrevet

Ja. Jeg tok på bekreft betaling. Så siden jeg tok forfallsdato imorgen la den seg i forfallsmappen og jeg trengte ikke å gjøre noe mer..

Men siden jeg var litt treig i beg, måtte mase her inne, så måtte jeg skrive min kode og sikkerhetskoden en gang, på ny. Siden jeg tok mer enn så og så lang tid på å betale :fnise:

Gjest lillebøll
Skrevet

:ler:

Da har du nok en "enklere" variant en min. Kjempebra du fikk det til da :)

Skrevet
:ler:

Da har du nok en "enklere" variant en min. Kjempebra du fikk det til da :)

Det gjorde meg ingenting..at min var enkel :jepp:

Gjest Nedfall
Skrevet

Ikke alle bruker det. Bruker selv Skandiabanken, og jeg slipper enda det der "hysteriet".

Man kan heldigvis samle opp alle regningene i en sleng, får man starter signeringsmølla..

Gjest Blondie65
Skrevet

Men 110 kr pr kilowattime? Er det strøm eller er det strøm og nettleie? Var ikke det litt mye hvis det bare er forbrukt strøm?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...