Gjest Duchess Skrevet 13. april 2003 #21 Skrevet 13. april 2003 Ja det finnes spiral for oss som ikke har født også nå.
Furstina Skrevet 14. april 2003 #22 Skrevet 14. april 2003 I Sverige vill de helst inte sätta in spiral på unga kvinnor (<30) som inte fött barn. Min barnmorska/jordmor var dock villig att försöka med en mindre kopparspiral eftersom hormoner inte fungerar på mig. Är du under 25 tror jag det är svårare. En av anledningarna tror jag har med livmorderna att göra - att den är trängre om man inte fött barn - och att det därför skulle göra ondare att ha den. Jag kände dock ingenting. Spiralen fungerar på två sätt: 1. Den utsöndrar koppar (mycket små mängder) som påverkar livmodern så det inte är någon bra miljö för ägget att bli befruktad och få fästa sig. 2. Den är ett mekansikt skydd som gör det svårt (nästan omöjligt) för ägget att fästa sig eftersom spiralen "är i vägen". Du har alltså din ägglossning och dina cykler precis som vanligt, men det är svårare för ägget att bli befruktat och få fästa sig. 99.8 % säkert eller nåt liknande.
Englepusen Skrevet 14. april 2003 #23 Skrevet 14. april 2003 Så det finnes altså ingen andre hormonfrie alternativer for ei på 24 som ikke vil ha barn på leeeenge(aldri?) enn kondom? Livet er kjipt noen ganger asså..
Furstina Skrevet 15. april 2003 #24 Skrevet 15. april 2003 Pessar kanske? Fast det brukar ju kombineras med spermiedödande medel. Jag har en kompis som använder det, jag har dock inte frågat henne närmare om det. Jag körde med "hoppe av i svingen" och säkra perioder tidigare. Det är inte alls lika kul, lustfyllt eller säkert. Du kan ju alltid FRÅGA läkaren eller jordmor om kopparspiral. En fråga kostar ju inget och det enda du riskerar är ett få ett "Nei". Jag satte in min spiral när jag var 28.
Noravind Skrevet 15. april 2003 #25 Skrevet 15. april 2003 Jeg har gått på NuvaRing og kan absolutt anbefale det. Den er lett å sette inn, og umulig å kjenne. Jeg er veldig aktiv og trener en del, og likevel merket jeg ingenting til ringen. Det eneste negative er at min samboer noen ganger kunne kjenne den under samleie. Det ble så pass ubehagelig for ham at jeg tok den ut før sex. (Ringen kan være ute i 3 timer før virkningen opphører).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå