Gå til innhold

Maling av møbler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Jeg malte et møbel med en rull som gav overflate som lignet appelsinskall. Jeg syntes ikke det var så innmari fint så jeg gikk til farvehandelen og sa at jeg ønsket at det skulle se sprøytlakkert ut, ikke sånn appelsinskallaktig. Fikk anbefalt en rull fra Jordan, det står Perfect på den og at den gir et resultat som en sprøytemalt flate. Har flere møbler som skal males så jeg prøvde denne rulen på neste møbel, men... den gir ikke sånn glatt overflate som jeg hadde håpet, overflaten her er også sånn appelsinskallaktig. Malingen jeg bruker er oljemaling Lady 40. Er det noen som vet hvordan jeg skal få en glatt overflate? Skal innom farvehandelen imorra å høre, men tenkte kanskje det var noen her med gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hvilken rull du bruker, gir den en overflate som kan minne om appelsinskall, ja! For å unngå det må du bruke en fordriver, d.v.s. en bred, flat pensel til å jevne ut malingen til slutt. D.v.s. du påfører malingen med rullen og stryker så over med penselen. Du må hele tiden passe på at du får jevne strøk som går i hverandre slik at du ikke får "bråstopper" i malingen etter penselen. Du kan også bruke en litt tykkere pensel med godt malingsopptak til å påføre malingen og avslutte med fordriveren. Personlig foretrakker jeg det siste.

Skrevet

I fargehandelen påstår de forresten at disse rullene gir et suverent resultat, men det gjør de altså ikke. Ønsker du å bruke rull, er skumgummiruller det beste. Både disse og helt greie pensler får du til en brøkdel av prisen hos f.eks. Europris eller Biltema. Europris har bl.a. noen smale skumgummiruller som er helt geniale.

Husk også å starte med et strøk heftgrunn. Den jevner ut overflaten og gir bedre vedheft nesten uansett underlag. I tillegg sparer du et strøk.

Pensler og ruller som har vært brukt til oljemaling, kan du pakke inn i en plastpose og legge i fryseren til det er klart for neste strøk. Da slipper du alt griseriet med whitesprit etc. og rullen/penselen er like fin. Hendene kan du vaske med en hvilken som helst vegetabilsk olje du har stående på kjøkkenet, f.eks. oliven eller soyaolje.

Lykke til!

Skrevet

Du må bruke oljabasert maling. Disse tørker så sakte at de jevner seg selv ut. I tellegg må du bruke en høyglansmaling og svamprull. Vet ikke om det er sånn du har brukt fra før..

Det er iallefall tre ting som bedrer oddsen :)

Skrevet

Jeg malte kjøkkenskapene med jordan perfect rull og Lady 40 halvblank. Det ble ikke porer i malingen.

Veldig viktig at du maler tynne strøk.

Skrevet
Jeg malte kjøkkenskapene med jordan perfect rull og Lady 40 halvblank. Det ble ikke porer i malingen.

Veldig viktig at du maler tynne strøk.

Jepp, tynne strøk er viktig! På et møblel må man gjerne ha 3 - 5 strøk. Det er for øvrig ikke snakk om porer, men en ruglete overflate som kan minne om appelsinskall. Hvor synlige de er, varierer med fargen man bruker og underlaget. Større, glatte flater kan bli greie nok, men på møbler, hvor man ofte uvergerlig får tykkere lag maling her og der, kan resultatet blir direkte katastrofalt.

Selv om jeg har brukt den fremgangsmåten jeg beskriver lenge, står akkurat de samme rådene i en bok jeg har om oppussing av møbler skrevet av bl.a. malermester Ole-Andreas Klaveness. Han beskriver det som "appelsinhudeffekt".

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Så flott med mange gode råd. Det er jordan perfect rull og oljebasert lady 40 halvblank jeg har benyttet. Fargen er hvit. Det er en furutrestol jeg har malt nå. Selv på setet som er den største flaten så ble det ruglete. Var ikke klar over at jeg må ha tynne strøk. Kanskje jeg har hatt for mye maling på rullen. Men hva er et tynt strøk? Sikkert et dumt spørsmål, men er det sånn at da skal jeg male skikkelig "gjerrig"...

Kanskje jeg heller skal velge med fordriver...skal det da også males med tynne strøk?

Skrevet

Bruker du rull, er det lettere å regulere mengden maling. Du skal ikke ha så lite maling i rullen at den "hopper" og etterlater seg et ujevnt lag maling, men du skal heller ikke ha så mye at det blir striper på sidene av der du nettopp har rullet. Med skumgummirull regulerer du det forholdsvis enkelt ved å variere trykket på rullen. Når du har rullet malingen på, går du over med fordriveren. Den skal alltid brukes samme vei som trefibrene går og som regel vil det si i lengderetningen. Fordriver er altså noe du bruker i tillegg til rullen, så det eneste du trenger å kjøpe er en bred, flat pensel. Det finnes en fra Jordan i "Perfect" serien, men jeg mener å huske at den var uforholdsmessig dyr og at den røytet, så i det siste har jeg bare brukt en vanlig bred innendøspensel fra Biltema. Når du maler møbler kan heller ikke fordriveren være for bred fordi du skal til på mange mindre steder, så tenk på det når du velger pensel. Det beste resultatet får du om du, etter at du altså har rullet på malingen, bruker fordriveren jevnt over hele flaten. Er det snakk om f.eks. et stolsete drar du fordriveren frem og tilbake til du har gått over hele. Ikke sett fordriveren hardt ned og ikke snu midt på, men bruk den i lange, jevne strøk fra side til side og la den lande på flaten omtrent som du skulle ha landet et fly hvis du forstår hva jeg mener.

Vær forberedt på at det kan renne litt her og der. Da er det bare å pusse og male over på nytt. Det er også lurt å pusse forsiktig over før du maler det siste strøket. (Du må selvfølgelig fjerne støvet). Sørger du da for at det er fritt for støv etc. i rommet, blir det ikke så bra som sprøytemalt, men nesten.

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Tusen takk for detaljert svar! Da skal jeg finne meg en fordriver imorra. Bør vel kanskje pusse litt ned på det som er ruglete før jeg fortsetter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...