Gå til innhold

Hva er best å lage brød i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å begynne å lage sunnere brød enn man får i butikken, og ser på kjøkkenmaskiner.. Ser på en Kenwood maskin fra Elkjøp som bare heter "kjøkkenmaskin". Er dette en generell maskin man kan bruke til litt av hvert? f.eks elting av brøddeig?

Den var jo litt dyr,da...

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...GAAAAEOGeI03xiL

Eller kan jeg likesågodt kjøpe bare en brødbaker til ca 700 kr? Eller kommer jeg til å irritere meg over at den tar så mye plass på benken og ikke kan brukes til noe annet etterhvert? :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største forskjellen mellom en kjøkkenmaskin og en brødbakemaskin om man skal lage brød, er jo at i brødbakemaskinen vil "alt" bli gjort for deg, blanding av ingredienser, heving, elting, etterheving og steking, mens en kjøkkenmaskin bare vil elte deigen for deg, og du selv må passe på heving, få deigen i former, etterheving og steking.

Om du BARE skal ha den for å lage brød, ville jeg uten tvil valgt en brødbakemaskin.

Skrevet

Jeg har begge deler; Kenwood Chef og Melissa brødbakemaskin. Kenwooden bruker jeg til all slags baking, og jeg er veldig fornøyd med den. Brødbakemaskin er helt greit, og ikke minst lettvint, men til en familie der alle skal ha niste går det er sånt brød for dagen. Fordelen med å bake selv, med eller uten kjøkkenmaskin, er at du kan bake flere brød i slengen.

Skrevet

Enig med forrige taler. Men jeg hadde ikke kjøpr den kjøkkenmaskina du linka til. Den er sikkert bra altså, men bollen så liten ut om du vil bruke den til å elte brøddeiger.

Jeg har en Kenwood major med to elteboller. Lager brøddeig i begge samtidig, og dermed får jeg 4 - 6 brød på en bakerunde.

Skrevet

Jeg synes brødbakemaskinen vår tar for mye plass, og at brød blir mye bedre i stekeovn, selv om det blir bra i maskinen også.. og så sitter eltekrokene i brødbakemaskinen ofte fast inne i brødet, det er irriterende.

Har også en kitchenaid som jeg synes er fantastisk.. bruker den, og åpent-bakeri-oppskrift. Deigen er relativt løs, så jeg heller den rett og slett direkte over i brødformer..

Det praktiske med brødbakemaskinen på den andre siden er jo at man putter alt direkte i, trykker på en knapp og etter en viss tid er brødet ferdig uten mer styr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...