Gå til innhold

Utgifter pga barnefar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 6 år. Vi har ikke kontakt med barnefar, da han er en kriminell rusmisbruker. Han har vært i fengsel 2 ganger etter vi fikk vår sønn. Den første gangen i 3 mnd, den andre i 10. Hva han har fått av betinget i tillegg vet jeg ikke. Han er blitt straffet pga vold, dop, vinning og våpen. Dette vet jeg da jeg har lest om han i avisene. Problemet mitt er at han hver gang han får ett innfall og vil gjøre noe med livet sitt (det har skjedd 2 ganger), så tar han kontakt med advokat for å få samvær med sønnen vår. Han kjører kraftig på fordi han ikke er interressert i samvær med tilsyn, slik som jeg forlanger.

Begge gangene har han plutselig stoppet, pga av kriminelle forhold, og vi har ikke fått en avslutning på noen av sakene.

Som igjen har resultert i at jeg har fått over 30000 i advokatregninger. Hvilket er tungt for meg som nettopp har kjøpt ny leilighet, er alene og har en alminnelig jobb.

Jeg tjente litt mindre enn 8000 for mye i året til å få fri rettshjelp.

Han skylder over 30000 i bidrag. Noe jeg egentlig ikke bryr meg om, men som er med på å gjøre meg ekstra frustrert når advokatregningene ramler i postkassen.

Jeg er utenfor en sak med han nå, så jeg har ikke hatt kontakt med advokaten min på ett halvt år. Så jeg spør her inne, hvor lenge kan han holde på slik? Alltid? Eller fins det lover som gjør at han ikke kan fortsette slik til sønnen vår er stor? Han har aldri hatt kontakt med sin far. Jeg prøvde å få til ett forhold mellom dem før den første runden med advokat, men da kom noe personlig i veien for at han kunne gjennomføre samværet. Den gang hadde han fått perm fra fengselet (etter avtale med meg) for å besøke sønnen.

Jeg vil ikke "ta" han på noen måte. Men jeg ønsker å vite hva jeg kan forholde meg til.

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

Dessverre må du nok belage deg på at dette kan han fortsette med til ungen er 18.

Det er ingen grenser for hvor mange ganger han kan sette igang slik at du må ha advokat, igjen og igjen. Han KAN riktignok bli idømt dine saksomkostninger (hvis det kommer til sak og han taper), men siden han er notorisk kriminell har han neppe penger å betale.

Skrevet

Ta kontakt med trygdekontoret og søk om bidragsforskudd fra innkrevingssentralen. Da får du 950 kroner hver mnd og det blir innkrevingssentralens oppgave å kreve inn pengene fra far. Hvis han har lav inntekt kan han bli fritatt fra barnebidrag.

Hvis han skikker seg har han nok mulighet til å få samvær uten tilsyn. Jeg måtte ha voldsalarm pga min eks. Han fikk likevel rundt 30% samvær.

Advokat regninger er så kjedelige utgifter. Barnas far gikk til retten for å få rundt 30% samvær. Han fikk det på papiret, men har nesten ikke samvær i praksis. Han innrømmet at motivet hans var at jeg skulle få lavere barnebidrag. Nå betaler han ikke bidrag heller, så jeg får forskudd på 950 pr barn fra innkrevingssentralen.

Jeg har hatt over 40 000 i advokatutgifter pga eksen.

Håper det ordner seg til det beste for barnet.

Gjest vsn, ikke innlogget
Skrevet

Det har skjedd to ganger at faren til 7 åringen min har tatt i bruk advokat.

Første gangen var jeg alene, jobbet 50% og fikk derfor fri rettshjelp. Det var mange brev frem og tilbake. Endte med et møte mellom oss med advokater og fikk da istand en avtale.

Nå sist giddet jeg ikke bruke advokat. Hadde alle brevene fra forrige gang, som jeg brukte som "mal". Jeg svarte selv på brevene fra advokaten hans. Vi holder på med mekling nå. Han har jo ingen sak, bare tull på han som vanlig.

Så du trenger ingen advokat for å svare på brev fra advokaten hans. Det kan du fint gjøre selv. Eller la være. Ikke tro på truslene i brevene. Hvis han vil gå til sak, må dere til mekling først. Du kan derfor ta det helt med ro, og vente på å bli innkalt til mekling.

Antageligvis gjør han bare dette for å gjøre livet surt for deg. Det er tomme trusler.

Skrevet

Helt utrolig at de bare kan ture på på den måten, man har gjerne ikke så mye når man er alene om alle utgifter-og advokat regninger kan bli dyre, burde blitt beskyttet mot slikt, kan jo bli gjeldsslave på hele greien..

Gjest Mayamor
Skrevet

Hva med jussformidlingen eller jussbuss?

Der er det juss-studenter som gir gratis råd og veiledning.

Håper det ordner seg og at barnet får en stabil oppvekst.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg foreslår også at du venter med advokat til det kommer til faktisk rettslig møte. Dermed sparer du utgiftene til det virkelig trengs.

Gjest Don Giovanni
Skrevet

Det syns jeg er et dårlig råd. Men du bør tilkjennegi din økonomiske situasjon til advokaten slik at h*n tar forbehold og ikke setter i gang masse arbeid du kunne vært foruten. Du må finne en god advokat som ikke trenger hver krone han kan suge ut av deg.

Dersom du velger å ikke bruke juridisk bistand er det veldig fort gjort å overse en liten detalj, en detalj som kanskje kan være avgjørende for retningen saken tar. Enten den retningen betyr at du ikke får det som du vil, eller at saken kanskje bare blir enda dyrere. Selv holdt jeg på å gjøre en kjempebommert grunnet samme strategi som her foreslås, helt til en tilfeldig advokat fortalte meg om viktigheten av midlertidig forføyning og at det skjedde straks.

Ta kontakt med en advokat med et godt rykte, fortell om din situasjon, hør om du kan få en god betalingsordning og bruk heller tlf-konferanse slik at du ikke betaler dem for selve brevskrivinga. Den kan du gjøre selv, men ring advokaten for råd om hva som skal stå. Mange advokater begrenser betalingen til et kvarter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...