Gå til innhold

Kan ikke betale husleige..

Anbefalte innlegg

Gjest fatting gjets
Skrevet

Hei.

Etter sommerjobb i sommer trodde jeg at heg hadde god økonomi, og kunne klare meg sparsommelig nok uten å ta opp lån dette semesteret.

Men, etter at husleiga har økt, så er det lite igjen på konto!

Har rett og slett ikke idee om hvordan jeg skal betale neste husleige!

Noen som vet om en jobb der man kan tjene penger FORT?

Er ganske desperat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Etter sommerjobb i sommer trodde jeg at heg hadde god økonomi, og kunne klare meg sparsommelig nok uten å ta opp lån dette semesteret.

Er ganske desperat!

Studerer du? Tror du fortsatt få studielån for dette semesteret. Gå inn på Lånekassens nettsider og send inn en søknad. Siden det er en stund siden studiestart bør det gå kjapt å få pengene på konto. Du kan spare de pengene du ikke (vil) bruker og få renter.

Dessverre har jeg ingen jobbtips på lager.

Lykke til!

Skrevet

Kan du ikke bare ta opp lån allikevel da? Du holder vel ikke resten av semesteret sånn her....?

Skrevet
Hei.

Er ganske desperat!

Jeg vil gjøre som de andre, nemlig å råde deg tilø å ta opp studielån. Søknadsfristen har ikke utløpt, og siden det er så langt ut i semesteret er behandlingstiden kortere. Selv om du ikke ønsker studielån, kan det være lurt å ta opp studielån og spare dette. Du kan tjene renter på studielånet, og hvis du består eksamen, vil deler av studielånet bli omgjort til stipend.

Når det gjelder muligheter for arbeid med lett tjente og raske penger, kan kanskje et eller flere vikarbyråer være et alternativ for deg. Hvis du melder deg hos flere vikarbyråer er det stor sjanse for å få arbeid uten å gå gjennom den lange søkeprosessen. Det er alltid bedrifter som trenger vikarer, og trenger du opplæring blir opplæring gitt under lønnet arbeid i bedriften.

Til sist kan det kanskje være lurt å si fra til huseier at husleien er "rett rundt hjørnet" og vil bli betalt så fort du får lønn, eller studielån.

Skrevet

Men lånekassen er vel ikke kjent for å være raske??!!!

Så det kan jo ta litt tid!

Skrevet

utenfor sesongen kan de være rett så kjappe.

Skrevet

Nettsøknad til lånekassen blir nok behandlet i løpet av natten (hvis det er snakk om høyere utdanning her), har man skikkelig uflaks et par dager. Med sånt kort til digital signatur av gjeldsbrev (bla. gratis spillerkort fra norsk tipping + kortleser til 60 kr) kan pengene være på vei til tss konto i morgen.

Skrevet

Lånekassen er, som andre påpeker, svært rask utenfor sesongen. Det er ved studiestart da alle søker om støtte til utdanning at ting tar tid. Det er selvsagt når en tar i betraktning den økte arbeidsmengden ved studiestart sammenlignet med redusert arbeidsmengde senere i semesteret.

Skrevet

I Oslo kan (kunne?) man i alle fall stille på Dagsen med skattekort om morgenen og forvente å kunne tjene noe samme dag med å gjøre et eller annet. Men det er vel mest tungt arbeid som flytting og slikt.

Skrevet
Lånekassen er, som andre påpeker, svært rask utenfor sesongen. Det er ved studiestart da alle søker om støtte til utdanning at ting tar tid. Det er selvsagt når en tar i betraktning den økte arbeidsmengden ved studiestart sammenlignet med redusert arbeidsmengde senere i semesteret.

Når jeg fikk lån i fjor, langt inne i høsthalvåret tok det 7 uker før jeg fikk penger! Og det er altså 1 uke mindre enn det dem sier det skal ta når skolen begynner og det er mye å gjøre!

Skrevet
Når jeg fikk lån i fjor, langt inne i høsthalvåret tok det 7 uker før jeg fikk penger! Og det er altså 1 uke mindre enn det dem sier det skal ta når skolen begynner og det er mye å gjøre!

Jeg sendte søknad midt i verste søketida nå, og de brukte 1 natt på å behandle søknaden min. Kanskje du rett og slett bare var uheldig.

Skrevet

Og på grunnlag av en enkelthendelse kom du til konklusjonen om at Lånekassen alltid er treg...

Som La Luna påpeker kan du ha vært uheldig, eller at søknadenstiden ble forlenget av forhold som Lånekassen ikke rår over.

Jeg har søkt studielån dagen før søknadsfristen utløper, og det har aldri tatt lang tid før jeg har fått støtten. Og det gjelder for alle årene jeg har vært student.

Så jeg tror lang behandlingstid er snarere et unntak og ikke en regel når en søker støtte etter "høy-sesongen".

Skrevet (endret)

Baserer det ikke på en engangshendelse, jeg har da vært student i mange år, det har alltid tatt lang tid! Har og ei venninne som søkte lån på vårhalvåret i fjor fordi noen uventente ting dukka opp, og der og tok det veldig lang tid! Litt mindre enn med meg, tror det tok litt over 4 uker når ho søkte visst jeg ikke tar helt feil, men lang nok tid når de sier det skal gå fort utenfor "sesongen"

Endret av Amalie_85
Skrevet

Tror nå likevel du har vært uheldig eller at andre forhold har spilt inn. Jeg har brukt å søke i oktober og mars, og det har aldri gått mer enn en uke for meg.

Gjest Gresshoppa
Skrevet

Som de andre sier er det sansynligvis ganske kjapp behandlingstid utenom sesong. Pluss at du har betalt semesteravgift alt, så du trenger ikke vente på det for å få pengene inn på konto. Ergo er det bare lånekassens behandlingstid som er kjapp utenom sesong, postgang for gjeldsbrevet og etter de har mottatt gjeldsbrevet har du pengene på konto etter 2-3 dager.

Kan du etterhvert klare deg med jobb uten lån er det jo bare å sette pengene på en høyrentekonto og la dem formere seg. Også betaler du dem og renta du har fått på dem tilbake når du er ferdig utdanna og du begynner å betale tilbake og det begynner å gå renter på lånet. Summa sumarum tjener du på det du ikke bruker.

Gresshoppa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...