Gå til innhold

BYTTE VINDUER.

Gjest Gjest_Lina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lina_*

Vi skal bytte ut 3 vinduer i kjellerstua. Har hørt at man slipper å søke, hvis man setter inn akkurat samme str. på vinduene igjen.

Vi har planer om å sette inn vinduer som går 30 cm lengre ned mot bakken, enn de gamle. De blir akkurat like brede. Er det noen som vet om vi må søke for en slik liten forandring. Det er jo ingen fasadeendring, og det er kun en vegg som vender mot en åker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke fasade alt det ytre på huset, ikke bare det "folk flest" ser? Jeg er ganske sikker på at dere må søke, uten at jeg har bygd om hus selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS Tina
Er ikke fasade alt det ytre på huset, ikke bare det "folk flest" ser? Jeg er ganske sikker på at dere må søke, uten at jeg har bygd om hus selv :)

Ja, jeg mente ikke at jeg IKKE skulle søke, fordi det vender mot et jorde. Skrev det bare slik, så ingen skulle begynne og tenke på at jeg fikk mer innsyn til noen nabo.

Vet bare at man skal søke når det er fasade ENDRING. Og det jeg da lurer på , er om en så liten forandring, (det forandrer jo ikke fasaden akkurat), må søkes om?? Hadde jeg stengt igjen et vindu og byttet plass på noen av de andre, måtte jeg jo søke, men dette føler jeg ikke er noen fasadeendring.

Får sjekke opp med kommunen i morgen, men jeg ble bare så nysgjerrig på om noen viste det nå... :jepp:

Er det noen som vet, så fortell meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man søke kommunen om man skal bytte vindu, altså? Gjelder det også om man bare skifter ut gamle, slitte saker med nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS Lina (beklager skrev T istad)
Må man søke kommunen om man skal bytte vindu, altså? Gjelder det også om man bare skifter ut gamle, slitte saker med nye?

Nei, det er det jeg skriver. Ikke hvis vinduer og dører er akkurat like de gamle. (det fikk vi beskjed om sist når vi byttet en terassedør.) Men denne gangen blir jo vinduene bittelitt større, og da lurer jeg på om DET derfor må søkes om???

Håper vi fikk riktig beskjed fra kommunen sist da..(ikke alltid de er enige heller..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er like behover man ikke søke regner jeg med (siden det er det dere har fått beskjed om), men å endre størrelsen vil jo si å endre fasaden, det blir jo ikke likt... Derfor regner jeg med dere må søke. Men jeg ville nok spurt noen i kommunen før jeg søkte for å ikke evt kaste bort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du skal gjøre mindre fasadeendringer trenger du ikke søke, men det står spesifikt i lovverket at Utskifting av gamle vinduer til nye med annet utseende, er ikke mindre fasadeendring og dermed søknadspliktig.

Så du må nok dessverre søke :Nikke:

Og det stemmer at du ikke trenger å søke om du skifter dører/vinduer dersom de beholder samme størrelse og man ikke bryter med den tidligere estetikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...