Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lykkeliten_*
Skrevet

Ok, nå er jeg ganske så klar over at dette blir på kanten dypt for et innlegg kanskje, men alikevel, det er noe jeg har tenkt litt på i det siste. Og så lurte jeg på om det finnes noen kloke hoder her inne som kunne komme med noen bevingede ord.

Livet?

Lykke?

Hva er det egentlig? Finnes det en slags sjekkliste som - hvis du får et antall treff - så er det i boks? Eller?

Er det:

- Familie

- Jobb

- Venner

Eller er det kanskje:

- Kjærlighet

- Selvoppfyllelse

- Frihet

Eller handler det om at man har de mest basale behovene dekket? Mat, trygghet, søvn?

Eller er det de uselviske handlingene som betyr noe? Det å være noe for noen andre - det å føle at man gjør en forskjell, for sine nærmeste - eller for samfunnet som sådan? Hva gjør en mest lykkelig? Det å få barn? Det å finne kjærligheten? Det å ha en jobb som tilfredsstiller en? Eller må man kanskje ofre det man har og eier til formål for ... sultne barn i Afrika?

Hva skal man egentlig satse på for å få et godt liv? For å ... kjenne at man virkelig er lykkelig og ikke ville ha angret på noen valg man har tatt?

Er det noen som kjenner seg igjen - eller som lurer på det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis lykke kommer av de ytre tingene så kan jo aldri en fattig foreldreløs person (uansett alder) bli lykkelig.

Lykke laget av ytre ting er en oppskrytt sak. Mange artister som trodde de skulle bli lykkelig når de ble stein rik og så sitter de der med alle pengene og forstår ikke hva som skjedde. De glemte at det som burde være lykken er jobben de gjør som artist - det de formidler som beveger andre.

Lykken er noe man må finne inne i seg selv. Det er noe man må bestemme seg for at man har kontroll over.

Selvsagt kan man i en periode i sitt liv være svært ulykkelig pga dårlige samlivsforhold eller en jobb man ikke trives i. Men man må da kanskje ta ulykken på alvor og forandre situasjonen slik at man blir lykkeligere.

Gjest The man
Skrevet

For å føle seg virkelig lykkelig, tror jeg man først må ha på plass de grunnleggende tingene som helse, trygghet, økonomi, sosial aksept, sosialt nettverk, mm. Når dette "fraværet av negative ting" er på plass, må man føle at man bidrar positivt til samfunnet. Det kan være en jobb, en hobby, en sosial rolle man påtar seg eller noe annet.

Selvfølgelig er det enorme individuelle forskjeller, men for å være i en tilstand av "lykke" slik vi vanligvis tenker på det, må det både være lite negativt og endel positivt.

Det er en vanlig feil å retrospektivt si at man var lykkelig i en eller annen periode man jobbet hardt eller ungene var små og syke. Man kan ikke i ettertid hevde at man var lykkelig mens man ikke syntes det da man sto oppe i det.

Skrevet
Hva skal man egentlig satse på for å få et godt liv? For å ... kjenne at man virkelig er lykkelig og ikke ville ha angret på noen valg man har tatt?

Hva er poenget med å satse på noe slikt? Kan man ikke heller nøye seg med å gjøre det beste ut av situasjonene som dukker opp? Man behøver vel ikke brekke nakken på å gjøre det heller ikke Gud klarte å få til, behøver man vel? For også Gud skal visst ha angret på en og annen ting som ble skapt, sier Bibelen. Så da så.

Ta dagen som den kommer, og gjør det beste ut av den. Det holder i lange baner.

Skrevet
Ta dagen som den kommer, og gjør det beste ut av den. Det holder i lange baner.

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig. Svært mange føler seg tilfredse først når de har utrettet et eller annet. Dvs. man må slite litt før man virkelig kan føle seg lykkelig. I Frankrike kaller man gjerne den holdningen "protestantisk", så dette er nok ganske kulturavhengig.

Men jeg tror ikke det bare er et spørsmål om kultur. Jeg tror lykke må planlegges. Hvis man bare går på lykke og fromme, vil virkeligheten ofte slå hardt tilbake på et eller annet tidspunkt.

Det er f. eks. mange nerder som har det vondt i tenårene, men jobber hardt. Først når de er i 40-årene eller eldre, får de betalt i form av en indre ro fordi de "klarte" det.

Gjest StockDama
Skrevet

Du er din egen lykkessmed.

Du skaper din egen lykke, og hva som gir deg den lykken kan bare du vite.

Skrevet

Jeg kan ikke sette meg inn enkelte menneskers oppfatning av lykke, for den er så vidt forskjellig fra min egen. Det samme tenker nok de om meg.

Dette er så individuelt at jeg må bare konkludere med at mennesker er forskjellige.

For min del, er lykke de små (og tilsynelatende trivielle) øyeblikkene som egentlig var perfekte når man ser tilbake i ettertid. Min utfordring blir da å ikke haste så mye, og gjennkjenne slike øyeblikk når de dukker opp, og å nyte de mens de er der, ikke bare nyte minnet lenge etter de er over.

Skrevet
Min utfordring blir da å ikke haste så mye, og gjennkjenne slike øyeblikk når de dukker opp, og å nyte de mens de er der, ikke bare nyte minnet lenge etter de er over.

Det er det jeg også har funnet ut, særlig etter at jeg fikk barn. Jeg jobber med å bare "være i øyeblikket" hver dag, ikke stresse med ting som vi voksne har en tendens til.

Lykken er summen av de små øyeblikkene. Som å finne igjen katten når du trodde den var borte for alltid. Eller høre barnet ditt si det er glad i deg, se søsken leke sammen lykkelige i hverandres selskap, når du kjenner et øyeblikks intens forelskelse etter 10 års ekteskap. Eller bare en kaffekopp i sofan en søndag morgen mens resten av huset sover.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Lykke er mest en innstilling til livet, tror jeg.

For meg "klikket" det når jeg oppdaget at det er jeg selv som må bestemme meg for å være lykkelig, ikke omverdenen.

Gjest Moncler
Skrevet

For meg er lykke de dagene jeg kjenner at jeg er glad inni meg. Når jeg kjenner at jeg er takknemlig for livet, i motsetningen til de gangen alt virker håpløst og det føles som ting aldri skal bli bra. Jeg har vært ganske opptatt av dette og lest litt om temaet. Har lest en bok som heter "ekte lykke", den forteller deg hvordan du skal gå frem for å bli lykkelig. Jeg kom i hvertfall på mange nye tanker etter jeg hadde lest den boken. Anbefales!

• 2 uker senere...
Gjest Raptuza
Skrevet

Trur at å jaga etter å gjera seg lykkelig, blir å gjera seg sjølv ulykkelig.... :shoppe:

Gjest kaffedama
Skrevet

Etter at de basale tingene som mat, klær, husly, noen som bryr seg om en etc er på plass, er det veldig forskjellig hva som betyr noe for oss.

Noen blir lykkelige av å reise, oppleve nye steder. Noen trenger å pushe egne grenser, ta sjanser, få adrenalinkick. Noen opplever lykke gjennom mestring, det å få til noe. Noen blir lykkelige av å gjøre andre lykkelige. Noen blir lykkelige av å løse tekniske problemer. Noen blir lykkelige av faste rutiner, tilhørighet, forutsigbarhet.

For å finne ut hva som gjør DEG lykkelig kan du svare på følgende spørsmål:

Hva ville du gjort dersom du vant 100 millioner?

Når føler du deg mest levende?

Hva gjør deg motivert?

Hva er det verste du vet? (Sier hva som er det motsatte av det som gjør deg lykkelig...)

Tenk på et "gyllent øyeblikk" (et tidspunkt da du glemte tid og sted og bare var tilstede og hadde det bra) - Hvem var du sammen med? Hvor var du? Hva var rundt deg?

:)

Skrevet

For meg er lykken å ha fred i hjerte og sinn. Slippe bekymringer, kjenne at man et elsket av kone, barn, venner og familie.

Penger er vell egentlig vedtatt ikke gjør deg lykkelig. Det sies at hvis du vinner 10millioner, så er den lykkefølelsen borte etter 3mnd.

Klart at store summer kan gjøre deg glad på kort sikt, men det holder ikke i lengde.

Det å kjenne seg elsket vil være nummer en for meg :)

Skrevet

http://www.borgen.dk/product.asp?product=563

"Lykken er et valg" heter en bok, og jeg må si meg helt enig i den setningen. (selv om noen sikkert vil ha innvendinger og si at dette er amerikansk kvasipsykologisk vrøvl på sitt beste/verste) .-Men det har iallefall hjulpet meg på veien til bedre selvinnsikt.

Litt for seint, kanskje, skjønte jeg også at lykken kommer innenfra og ikke utenfra. Så enkelt, og så vanskelig. Jeg skjønner nå at jeg valgte selv å være ulykkelig/martyr en stund i livet mitt, jeg skyldte på alle andre rundt meg.

Jeg fikk god hjelp til å komme ut av dette tankesettet via teorien til AlAnons familiegruppe, som i prinsippet er bygd opp som AA.

Ikke fordi jeg drikker, men har vokst opp med mennesker som har sviktet i sosialiseringsprosessen."du er kvinne, ergo er du martyr".

Veien til lykken er selvinnsikt, tro på seg selv og sine egne kunnskaper, pluss omsorg/empati for andre(men aldri underdaning). Da tror jeg at man kan leve sammen med andre på en klok måte og være lykkelig.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Her var det sagt mange kloke ord allerede.

Jeg tror nok at etter at de primære behovene som mat og hus er dekket, er det de små ting som gjør en lykkelig. For eksempel nybakt brød med brunost og en kopp varm sjokolade en sur høstkveld hvor det regner og blåser ute. Da er det godt å sitte inne med varme på peisen.

I tillegg er det godt å føle at man lykkes med det man gjør enten det er skole eller jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...