Gå til innhold

Vinterdekk/Piggdekk


Gjest _Leela_

Anbefalte innlegg

Gjest _Leela_

Når kan man skifte til vinterdekk dvs med pigger? Vet man skal kjøre etter forholdene, men finnes det ikke en dato for når det er lov å skifte til pigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1.11 er piggdekkavgiften innføres i Oslo, så jeg vil anta at det er samme dagen man kan begynne å kjøre med piggdekk. Men det varierer etter hvor du bor i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her i sør er det også 1/11. Men bor du lenger nord ville jeg ringt trafikkstasjonen tror jeg.. Har du piggfrie dekk kan du bytte nå om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet idag, jeg.- Men nå har jeg piggfrie vinterdekk,da.-

Så nå kan snøen bare lave ned!

:snø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogga

Bor du som som jeg oppe i nord, så er det 15 oktober man har lov å sette på piggdekk.. Men hvis man skal f.eks. kjøre over en snødekt fjellovergang før det så er det lov å ha piggdekk til akkurat det (eller kjettinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du det selv? :-D

Jeg har også tenkt til det, det kan jo ikke være så vanskelig.. Vil bare at F skal dobbelsjekke at de er skrudd ordentlig på.

Jeg har også tenkt til å gjøre det i dag/morgen.. (i tweek tid er det om 2 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde du det selv? :-D

Hehe, nei, men til mitt forsvar så er det her snakk om å legge om på gamle felger, og da trenger man et visst utstyr. Og hvem har det, liksom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du det selv? :-D

Jeg har også tenkt til det, det kan jo ikke være så vanskelig.. Vil bare at F skal dobbelsjekke at de er skrudd ordentlig på.

Jeg har også tenkt til å gjøre det i dag/morgen.. (i tweek tid er det om 2 mnd)

Det er egentlig ganske lett :) Har gjort det siden jeg var 14 år.. Vi jukset og gjorde det i regnet på søndag :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Byttet faktisk for to uker siden og det til piggdekk... Bor ikke i nord så skulle vel egentlig ventet til denne uka her, men ettersom veien til jobb kan bli litt risikosport uten så bytta jeg tidlig, en skal jo tross alt kjøre etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 oktober er datoen for piggdekk/vinterdekk og det anbefales vel av politet og gjøre det da. Selv har jeg ikke kommet så langt. Gjør det nok i løpet av uka. I fjor ble jeg oppringt av sjefen kl halv syv (begynner på jobb åtte, og sover vanligvis til kvar over åtte) hvor han sa jeg fikk ha meg ut å skifte dekk før jeg kom på jobb. Da var det falt 20 cm over natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skifta jeg vinterdekk selv :-D

F hjalp meg på første dekket med å si småting om hva som er lurt å gjøre o.l og så tok han siste sjekk på boltene om det var godt nok festet og det var det jo! Nå føler jeg meg flink :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skifta jeg vinterdekk selv :-D

F hjalp meg på første dekket med å si småting om hva som er lurt å gjøre o.l og så tok han siste sjekk på boltene om det var godt nok festet og det var det jo! Nå føler jeg meg flink :reise:

Så bra. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du helt rett i. Men hva ville du (eller andre) gjort for å få løs boltene feks, når man står der alene langt fra folk - ehm, ikke så sannsynlig kanskje, men likevel.

Kan det liksom i teorien,men:

På mitt verksted skur de boltene så innmari fast med maskin, og så skal liksom lille meg skru de opp en gang det gjelder. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Leela_
Det har du helt rett i. Men hva ville du (eller andre) gjort for å få løs boltene feks, når man står der alene langt fra folk - ehm, ikke så sannsynlig kanskje, men likevel.

Kan det liksom i teorien,men:

På mitt verksted skur de boltene så innmari fast med maskin, og så skal liksom lille meg skru de opp en gang det gjelder. :klø:

De maskinene er fy fy altså, boltene blir sittende så pokkers godt. Ikke lett å få det låst med vanlig verktøy. Et av mine hjul var skrudd fast med maskin da vi nå skulle skifte (har hatt noen til å sjekke hjullageret) og vi slet selv om vi hadde en av disse maskinen, holdt på å ødelegge boltene jo... Men, men, gikk til slutt, men tror at hvis jeg står på en øde landevei og skal skifte dekk så hadde jeg gitt opp hvis boltene satt så fast.

Hmm, må forresten spørre sambo hva maskinen heter, blir litt teit og bare kalle den maskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-D

Det er jo bra å kunne det selv, for tenkt hvis jeg punkterer?

Da åpner man panseret (ser mer alvorlig ut) og ser pen og hjelpesløs ut så stopper det alltis noen som kan hjelpe :sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...