Gå til innhold

Når er det vanlig at barn reiser på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere den, men tok den inn her, siden det har med foreldre, barn og familie.

Jeg er da 17 år, snart 18. Bor alene. I et annet fylke en mine foreldre. 5 timer hjemmenfra. Jeg har reist på ferie alene siden sommeren 2006. Altså kun 2 somrer.

Men når er det vanlig at barn/unge reiser alene på ferie?

Nesten ingen av mine venner får lov. Kun ei. Vi reiste på Interrail i tre uker sammen, de andre foreldrene var helt sjokkert over at vi to gjorde det helt alene.. ??

Nå spurte jeg noen venner om de vil være med til syden neste sommer. Alle sier de får ikke lov. Jeg bare, eh, du er 18 det året.

Men de får ikke lov. Er det ikke på tide og la barna få gjøre ting på egen hånd når de er en mnd fra 18 år, eller er helt rar :fnise: ?

Hvor gammel var du første gang du dro helt alene?

Vil du la barna dine reise alene når de er 15-16, slik som jeg var første gangen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere den, men tok den inn her, siden det har med foreldre, barn og familie.

Jeg er da 17 år, snart 18. Bor alene. I et annet fylke en mine foreldre. 5 timer hjemmenfra. Jeg har reist på ferie alene siden sommeren 2006. Altså kun 2 somrer.

Men når er det vanlig at barn/unge reiser alene på ferie?

Nesten ingen av mine venner får lov. Kun ei. Vi reiste på Interrail i tre uker sammen, de andre foreldrene var helt sjokkert over at vi to gjorde det helt alene.. ??

Nå spurte jeg noen venner om de vil være med til syden neste sommer. Alle sier de får ikke lov. Jeg bare, eh, du er 18 det året.

Men de får ikke lov. Er det ikke på tide og la barna få gjøre ting på egen hånd når de er en mnd fra 18 år, eller er helt rar :fnise: ?

Vil du la barna dine reise alene når de er 15-16, slik som jeg var første gangen?

Jeg var 3 år første gangen jeg reiste på ferie alene... :jepp:

Da ble jeg "plassert" på skyssbåten, og møtt på kaia av de jeg skulle besøke.

Men reiste alene for alvor fra det året jeg fylte 10, for å besøke familie selvsagt.

Utenom besøk til familien var jeg vel 15-16 år da jeg reiste alene første gang, men ikke til utlandet da, bare camping og hytteturer sammen med venner. :)

Skrevet (endret)

Jeg og ei venninne var på campingferie langt borte fra alt som het foreldre når vi var 17, vi var vel borte i 1-2 uke så vidt jeg husker. Men dette var i Norge da, mine foreldre hadde nok ikke likt om jeg skulle dratt til utlandet alene da.

Jeg tviler på at min datter får reise på alene ferie når hun er 15-16, men det er litt vanskelig å si, er mange år til enda.

Endret av m@msen
Skrevet

Jeg kan jo legge til at min datter vil jo få lov til å reise på helgeturer når hun er 15-16, ja, det vi ljeg tro hun kommer til å få lov til. Men ikke lengre ferieturer alene.. :sjenert:

Skrevet
[quote name='estrella' date='06.10.2007 (23:21) ' ?

Jeg og ei venninne var på campingferie langt borte fra alt som het foreldre når vi var 17, vi var vel borte i 1-2 uke så vidt jeg husker. Men dette var i Norge da, mine foreldre hadde nok ikke likt om jeg skulle dratt til utlandet alene da.

Jeg tviler på at min datter får reise på alene ferie når hun er 15-16, men det er litt vanskelig å si, er mange år til enda.

Hva med det året hun blir 18, ville du latt henne dra to uker til syden med venner da? (legger til at vi er kun jenter som vil reise på denne turen, hvis et er forskjell:P)

Skrevet
Hva med det året hun blir 18, ville du latt henne dra to uker til syden med venner da? (legger til at vi er kun jenter som vil reise på denne turen, hvis et er forskjell:P)
Hun kan godt reise, men mor kommer til å sitte speidene bak solhatt og parasoll og passe på. :fnise:

Heheh..Neida, ikke helt akkurat da... Men når hun er 18, så mener jeg at foreldre ikke har rett til å nekte avkommet å reise på ferie alane, da er jo h*n faktisk myndig, så nei, da vil jeg ikke nekte. Men ser jeg at hun er svært naiv og umoden ville jeg nok forsøkt å fått henne på andre tanker. ;)

Skrevet
Men ser jeg at hun er svært naiv og umoden ville jeg nok forsøkt å fått henne på andre tanker. ;)

Hihi! Det kan jeg godt forstå :jepp:

..men jeg forstår ikke foreldrene til vennene mine, for de er voksne av seg, nå liksom. Kommer visst aldri til å forstå meg helt på foreldre-iallefall ikke før jeg er i den posisjonen selv :fnise:

Kommer sikkert til å nekte mine barn alt :lur:

Skrevet
..men jeg forstår ikke foreldrene til vennene mine, for de er voksne av seg, nå liksom.

Foreldrene tenker vel på alt "galne" de selv har gjort. ;)

Skrevet
Foreldrene tenker vel på alt "galne" de selv har gjort. ;)

Da forstår jeg ikke hvorfor mamma lar meg reise..

Jeg VET alt det galne hun har gjort, og det er ikke ei kort liste akkuratt :ler:

Hun vet vel at jeg har mer dømmekraft enn hva hun hadde som 17åring :)

Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å reise på ferie eller turer aleine før jeg var atten, så vidt jeg husker. Husker jeg ville bli med noen venner på Danmarksbåten da jeg var 17, men da fikk jeg nei. Hadde ikke hjulpet om jeg hadde fylt 18 sammen året, man er ikke myndig før man er 18 :)

Har ikke tatt skade av det, og jeg kommer nok til å bli litt streng sjøl, mitt 16-17 år gamle barn får ikke lov til å dra på sydentur uten voksne, for eksempel.

Det med at de ikke får lov selv om de er 18: Mange praktiserer "så lenge du bor under vårt tak, følger du våre regler". Jeg hadde for eksempel aldri fått lov til å kjøpe meg moped så lenge jeg bodde hjemme, samme hvor gammel jeg hadde vært.

Skrevet
Jeg fikk ikke lov til å reise på ferie eller turer aleine før jeg var atten, så vidt jeg husker. Husker jeg ville bli med noen venner på Danmarksbåten da jeg var 17, men da fikk jeg nei. Hadde ikke hjulpet om jeg hadde fylt 18 sammen året, man er ikke myndig før man er 18 :)

Har ikke tatt skade av det, og jeg kommer nok til å bli litt streng sjøl, mitt 16-17 år gamle barn får ikke lov til å dra på sydentur uten voksne, for eksempel.

Det med at de ikke får lov selv om de er 18: Mange praktiserer "så lenge du bor under vårt tak, følger du våre regler". Jeg hadde for eksempel aldri fått lov til å kjøpe meg moped så lenge jeg bodde hjemme, samme hvor gammel jeg hadde vært.

Forstår. Men syns allikevel det er litt strengt :fnise:

Men jeg bor ikke hjemme, så sånt sett så kan egentlig ikke mine foreldre nekte meg for så masse..er jeg gammel nok til å dra til Malta når jeg er akkuratt fylt 16, Interrail som 17åring, og flytte 5 timer vekk som 17åring så tror jeg det er masse som skal til for at de nekte meg å dra på sydenferie..

Men, jeg får heller ikke være med dem på ferie. Da må jeg betale selv. Så dermed velger jeg jo heller å dra uten dem, når jeg uansett må bruke mine penger på det :jepp:

Gjest Moncler
Skrevet

Jeg synes man bør se ann ferieturen. Hyttetur i Norge er noe helt annet enn å dra til syden på partytur. Første gang jeg reiste alene var til USA fire uker på språkreise. Veldig trygg og sikker tur, da vi ble møtt av ledere på mellomlandingen i Tyskland. Til syden alene vil jeg nok si at man bør væe 17-18 år, og helst ikke dra til de verste partystedene.

Skrevet
Jeg synes man bør se ann ferieturen. Hyttetur i Norge er noe helt annet enn å dra til syden på partytur. Første gang jeg reiste alene var til USA fire uker på språkreise. Veldig trygg og sikker tur, da vi ble møtt av ledere på mellomlandingen i Tyskland. Til syden alene vil jeg nok si at man bør væe 17-18 år, og helst ikke dra til de verste partystedene.

Det er jeg enig i=)

Nå er det Hellas vi har lyst og dra. En _rolig_ solferie!

Ikke til Ibizia, Barcelona o.l

(var i Barcelona i fjor, snakk om crazy:P)

Og på Malta, der jeg var.. Folk festet hver eneste kveld! Vi hadde ikke lov å gå alene, da kunne en risikere og bli voldtatt.. Dit fikk alle samen reise :fnise:

Men vi overlevde!

Jeg ble også advart nå når jeg var på Interrail, men det skjedde jo ingenting farlig. Et par kleine italienere og franskmenn, that's it. Finner like mange ekle nordmenn spør du nå meg :sjenert:

Skrevet

Jeg dro "aleine" til syden da jeg var 17 1/2 år. Det var under et halvt år igjen til jeg var 18. Da dro jeg sammen med typen min og 7 av hans venner. Typen min og vennene hans var jo voksne (alle over 24), men det var jo ikke "sånne" voksne... Men mamma stolte på typen min og han sa at han skulle ta godt vare på meg og jeg er kjent for og ikke gjøre noe dumt, så mamma brukte litt tid på å bestemme seg, men jeg fikk lov...

Klemmm...

Skrevet

Siden jeg flyttet hjemmefra som 16 åring så gjorde jeg akkurat som jeg ville med ferier og andre ting.

Jeg bodde hos kjæresten min så vi reiste akkurat dit vi ville på ferie uten at foreldrene mine hadde noe med det.

Nå har jeg selv ei datter som fyller 16 år i januar, aldri i verden om hun haddde fått lov til å reise til feks syden før hun blir 18. Ferie i Norge er greit, men ikke til utlandet.

Skrevet

Kommer helt an på ferien. Jeg var alene/sammen med ei jevnaldrende venninne på hesteferier fra vi var 11-12, men da var det jo under oppsyn av voksne. Flere venninner av meg har vært på språkreise da de var 13-15 - da bodde de også, og hadde "husregler" hos godkjente familier. Jeg har ikke barn selv, men ville sikkert ikke tillatt et barn å dra alene (altså utenom skole eller med andres foreldre) til utlandet før det var 18... På hytteferier med venner er jeg mer usikker, det kommer vel an på flere ting, blant annet hva slags inntrykk man har av vennene og hvor moden ungen er.

Skrevet

Min farfar reiste til sjøs da han var 14 år gammel. Faren min reiste mye til utlandet alene da han ble 15-16, det samme gjorde jeg. Sønnen min er 16 og i sommer var han sammen med kjæresten sin rundt omkring i Europa. Og miraklers mirakler: de overlevde!

Jeg tror overbeskyttende foreldre gjør barna sine større urett ved å nekte dem opplevelser og erfaring enn hva de tjener på å holde dem unna fare. Man vokser utrolig på sånne reiser, og da er det synd at voksne mennesker setter sin egen trygghetsfølelse foran hensynet til barnas modningsprosess.

Jeg sier ikke at det ikke finnes 16-åringer som ikke er modne nok til å dra utenlands på egen hånd. Men hvis vi er kommet dit at ingen skal kunne dra på ferier til utlandet alene før de er blitt 18 år gamle, så synes jeg det er veldig synd og et stort tap for ungdommen.

Skrevet

Jeg reiste alene med fly da jeg var 5, for å besøke tante, og jeg har reist med venner til utlandet flere ganger. Men da jeg ville til Ibiza som 16 åring fikk jeg nei, og jeg fikk heller ikke dra til Roskilde før jeg var 18...

Gjest Moncler
Skrevet
Min farfar reiste til sjøs da han var 14 år gammel. Faren min reiste mye til utlandet alene da han ble 15-16, det samme gjorde jeg. Sønnen min er 16 og i sommer var han sammen med kjæresten sin rundt omkring i Europa. Og miraklers mirakler: de overlevde!

Jeg tror overbeskyttende foreldre gjør barna sine større urett ved å nekte dem opplevelser og erfaring enn hva de tjener på å holde dem unna fare. Man vokser utrolig på sånne reiser, og da er det synd at voksne mennesker setter sin egen trygghetsfølelse foran hensynet til barnas modningsprosess.

Jeg sier ikke at det ikke finnes 16-åringer som ikke er modne nok til å dra utenlands på egen hånd. Men hvis vi er kommet dit at ingen skal kunne dra på ferier til utlandet alene før de er blitt 18 år gamle, så synes jeg det er veldig synd og et stort tap for ungdommen.

Det å si at det er et tap for ungdom å ikke få reise alene til utlandet før de er 18 år er nok å overdrive litt. I utlandet er jo mange ting anerledes enn i Norge. F.eks er det nærmest fri alkoholservering til ungdom. 18 år er jo ikke akkurat spesielt gammelt å dra på utenlandsferie for første gang heller. Jeg ville sett ann ungdommen og stedet. Har vanskelig for å tro at ungdom blir så mye mer modne etter to uker med fyll på Sunny beach f.eks.

Skrevet (endret)

Jeg flyttet hjemmefra som 16-åring for å gå på vgs. Dermed var jeg også "voksen" i mine øyne. Jeg og min søster reiste alene da vi var 16 og 17 for å besøke slekt i utlandet, men det var nå arrangert av mor og far så det var temmelig trygt.

Da jeg var 18, snart 19, dro jeg og tre venniner på vår første sydenferie. Vi var også noen snille og forsiktige jenter på tur den gangen selv om vi hadde en eller to fyllekuler før vi lærte at det var kjedelig å ligge på hotellrommet med hodepine hele dagen etter når sola skinte og stranden lokket.

Endret av Caramba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...