Gå til innhold

Hvorfor spiser hunder bæsj?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hvorfor spiser hunder avføring fra andre pattedyr?

Hunden til veninna mi spiser hestemøkk og hundebæsj! Hun sier at det er vanlig. Da er det vel det da. Men hvorfor gjør hunder dette. Er det fordi den liker det eller er det fordi den er syk eller noe?

Bikja var med på hytta til bestemor og der er det utedass. Komposten kommer ut av et hull i veggen. Hunden spiste dette. Den eter altså folkemøkk også!

ÆSJ

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor spiser hunder avføring fra andre pattedyr?

Hunden til veninna mi spiser hestemøkk og hundebæsj! Hun sier at det er vanlig. Da er det vel det da. Men hvorfor gjør hunder dette. Er det fordi den liker det eller er det fordi den er syk eller noe?

Bikja var med på hytta til bestemor og der er det utedass. Komposten kommer ut av et hull i veggen. Hunden spiste dette. Den eter altså folkemøkk også!

ÆSJ

Bæsj er spennede og spiselig med masse rare nye smaker. Mye salt og deilig. Hestemøkk er jo veldig ufordøyd egentlig, så det er gress med morsomme smakstilsettinger. Menneskebæsj kan inneholde alt mulig rart, og er veldig spennende å smake på.

Hvis hunder spiser sin egen bæsj er det fordi de har lært det av mamman sin. Dersom oppdretter ikke er flink til å holde hundesenga ren, vil mor spise valpenes avføring for å holde "hjemmet" rent. Og dette husker bikkja.

Hunder syns også det er spennede og gøy å løpe etter biler, hoppe på folk osv. Dette kan vi lære dem å ikke gjøre, og det samme gjelder for prøvesmaking av avføring. Vi må lære dem at det ikke er lov.

Skrevet

Siden andre kan mer om dette enn meg siterer jeg Mei Alucinor fra forumet på oppdrett.no:

"Koprofagi (å spise avføring) er ikke uvanlig blant hunder, men temmelig sjeldent blant katter. Her er noen kommentarer om denne sjenerende uvanen:

Koprofage hunder vil ofte spise ikke bare hundeekskrementer, men også ekskrementer fra andre arter, som katter, hunder og kyr. Det er normalt for tisper å spise ekskrementene til sine valper fra fødselen til de er 3 uker gamle. Mange atferdseksperter ser på dette som en naturlig reaksjon for å hindre rovdyr i å oppdage valpene. En del eksperter ser også på koprofagi generelt som normalt for hunder. De fleste hundeeiere synes imidlertid denne oppførselen er upassende. Medisinske faktorer som kan føre til koprofagi er alvorlig tiaminmangel, kronisk bukspyttkjertelsvikt, feilabsorpsjonssyndrom eller utilstrekkelig energiopptak. Dessverre finnes det i tillegg til de medisinske årsakene flere psykologiske årsaker til at valper og voksne hunder kan begynne og spise ekskrementer, så som stress, overpopulasjon eller kjedsomhet.

Blant konsekvensene ved spising av ekskrementer er halitose (dårlig ånde), angrep av parasitter i fordøyelsen og, i alvorlige tilfeller, fordøyelsesproblemer.

Behandling er komplisert ettersom det involverer både å endre hundens atferd og behandle den underliggende årsaken. Ekskrementer bør fjernes så raskt som mulig slik at hunden ikke kan få spist dem. Dette omfatter også å plassere eventuell kattesand på et sted hunden ikke kan komme til. Det er også nødvendig å ha hunden i bånd ute, for å hindre den i å spise opp ekskrementer fra andre hunder, eller fra hester og kyr.

Dersom man antar at problemet ligger i et for med for lite stoffer, så bør man skifte for og se hvordan det vil utvikle seg så. Hvis problemet vedvarer, er det nødvendig å oppsøke veterinær. Man må sikre seg at de medisinske faktorene er utelukket, og veterinæren kan også gi råd til eierne om behandlingen av hunder med koprofagi. Tålmodighet er nøkkelen til å bryte denne uvanen som mange eiere synes er sa ubehagelig.

Så, forskere har ikke funnet ut hvorfor hunder lider av koprofagi - de har bare en masse teorier, som i noen tilfeller har vist seg å stemme. Men, man vet ikke den direkte årsaken - alt er basert på det å anta. dette kan sidestilles med hvorfor hunder ruller seg i egen og andres avføring. det er en rekke teorier rundt dette, men ingen vet direkte grunnen."

Skrevet

Min hund spiser ikke bæsj. Det har den aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Jeg vet ikke hvordan deres hunder er, men jeg synes det er rart at de gjør det. Kanskje de er sultne? Min hund får alltid noe å tygge på før vi går ut.

Skrevet
Min hund spiser ikke bæsj. Det har den aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Jeg vet ikke hvordan deres hunder er, men jeg synes det er rart at de gjør det. Kanskje de er sultne? Min hund får alltid noe å tygge på før vi går ut.

Ja, det er selvfølgelig så enkelt, de er sultne! Der er vel derfor forskerne ikke har funnet det ut? :ironi:

Leste du i det hele tatt innlegget over?..

Gjest Silmarill - utlogga nå :-)
Skrevet

Du kan ikke si at hunden din ALDRI kommer til å gjøre det!

---

En del eksperter ser på koprofagi (dyr som spiser avføring) generelt som normalt for hunder. De fleste hundeeiere synes imidlertid denne oppførselen er upassende. Medisinske faktorer som kan føre til koprofagi er alvorlig tiaminmangel, kronisk bukspyttkjertelsvikt, feilabsorpsjonssyndrom eller utilstrekkelig energiopptak. Dessverre finnes det i tillegg til de medisinske årsakene flere psykologiske årsaker til at valper og voksne hunder kan begynne og spise ekskrementer, så som stress, overpopulasjon eller kjedsomhet.

Blant konsekvensene ved spising av ekskrementer er halitose (dårlig ånde), angrep av parasitter i fordøyelsen og, i alvorlige tilfeller, fordøyelsesproblemer.

Behandling er komplisert ettersom det involverer både å endre hundens atferd og behandle den underliggende årsaken. Ekskrementer bør fjernes så raskt som mulig slik at hunden ikke kan få spist dem. Dette omfatter også å plassere eventuell kattesand på et sted hunden ikke kan komme til. Det er også nødvendig å ha hunden i bånd ute, for å hindre den i å spise opp ekskrementer fra andre hunder, eller fra hester og kyr.

Dersom man antar at problemet ligger i et for med for lite stoffer, så bør man skifte for og se hvordan det vil utvikle seg så. Hvis problemet vedvarer, er det nødvendig å oppsøke veterinær. Man må sikre seg at de medisinske faktorene er utelukket, og veterinæren kan også gi råd til eierne om behandlingen av hunder med koprofagi. Tålmodighet er nøkkelen til å bryte denne uvanen som mange eiere synes er sa ubehagelig.

Så, forskere har ikke funnet ut hvorfor hunder lider av koprofagi - de har bare en masse teorier, som i noen tilfeller har vist seg å stemme. Men, man vet ikke den direkte årsaken - alt er basert på det å anta. dette kan sidestilles med hvorfor hunder ruller seg i egen og andres avføring. det er en rekke teorier rundt dette, men ingen vet direkte grunnen.

Gjest Silmarill - utlogga nå :-)
Skrevet

Ser jeg har sitert det samme som Frey - ja, ja,.....

Skrevet
Du kan ikke si at hunden din ALDRI kommer til å gjøre det!

---

Er det virkelig noe å krangle om? :kaffe:

Skrevet
Ja, det er selvfølgelig så enkelt, de er sultne! Der er vel derfor forskerne ikke har funnet det ut? :ironi:

Leste du i det hele tatt innlegget over?..

Jeg trenger ikke lese det. Det er ikke mye nytt noen kan fortelle meg om hunder. Det var bare et velment råd. :sukk:

Skrevet

Vel, de spiser bæsj fordi de er lei maten sin, er matvrak og/eller fordi bæsjen til andre hunder smaker av maten de spiser-som ofte kan være annerledes en den maten din hund får.

Bare legg merke til at hunden spiser sjelden sin egen bæsj...

Jeg lærte min opp til å ikke spise bæsj. Han var helt kronisk før, men nå skjer det sjelden, så det er o.k.

Skrevet
Jeg trenger ikke lese det. Det er ikke mye nytt noen kan fortelle meg om hunder. Det var bare et velment råd. :sukk:

Ikke mye nytt noen kan fortelle deg om hunder? Ikke verst. Selv har jeg drevet aktivt med hund i mange år, men jeg lærer stadig noe nytt jeg. Men siden du er ekspert kan jeg kanskje spørre deg om forskjellig annet også da?

Forøvrig har jeg aldri lest noe annet sted enn i innlegget ditt at koprofagi er et resultat av sult..

Skrevet
Vel, de spiser bæsj fordi de er lei maten sin, er matvrak og/eller fordi bæsjen til andre hunder smaker av maten de spiser-som ofte kan være annerledes en den maten din hund får.

Jeg er imponert over at så mange her tydeligvis har svar på det ikke engang forskerne kan enes om :klappe:

Dog tror jeg at jeg har mer tiltro til denne forklaringen likevel:

Medisinske faktorer som kan føre til koprofagi er alvorlig tiaminmangel, kronisk bukspyttkjertelsvikt, feilabsorpsjonssyndrom eller utilstrekkelig energiopptak. Dessverre finnes det i tillegg til de medisinske årsakene flere psykologiske årsaker til at valper og voksne hunder kan begynne og spise ekskrementer, så som stress, overpopulasjon eller kjedsomhet.

Men det er meg da... :jepp:

Skrevet

Jeg tok min hund på fersken i å spise sin egen avføring en gang, men han har ikke gjort det flere ganger. Hestebæsj derimot - det går ned på høykant. Han gjør alt han kan for å få tak i hestebæsj!

Skrevet
Kanskje de er sultne? Min hund får alltid noe å tygge på før vi går ut.

Det var bare et velment råd. :sukk:

Det var kanskje velment, men det er ikke noe godt råd, ettersom mange hunder ikke bør spise før de går ut på tur pga fare for magedreining.

Men tilbake til spørsmålet: jeg aner ikke hvorfor, men har en hund som har vært veldig glad i møkkaspising. Hun har fått i seg møkk fra hunder, katter, sauer, hester, kyr, fugler, hjort og mennesker...

De desidert ekleste er katte- og menneskeavføring. De stinker noe helt grusomt.

Heldigvis har dyret begynt å miste interesse for møkkespising og går glatt forbi ferske hestepærer og godgjorte hundepølser (selv om hun fremdeles kan finne på å slikke på hjorteperler eller kattaskit). Vi har ikke gjort noe for å trene det av henne, det er noe hun (takk og lov) har vokst av seg. Hun er nå halvannet år gammel.

Skrevet
Jeg er imponert over at så mange her tydeligvis har svar på det ikke engang forskerne kan enes om :klappe:

Dog tror jeg at jeg har mer tiltro til denne forklaringen likevel:

Medisinske faktorer som kan føre til koprofagi er alvorlig tiaminmangel, kronisk bukspyttkjertelsvikt, feilabsorpsjonssyndrom eller utilstrekkelig energiopptak. Dessverre finnes det i tillegg til de medisinske årsakene flere psykologiske årsaker til at valper og voksne hunder kan begynne og spise ekskrementer, så som stress, overpopulasjon eller kjedsomhet.

Men det er meg da... :jepp:

Herregud for en kværulant :P:P

Skrevet

Man er kverulant når man kommenterer at noen bedriver (u)bevisst feilinformasjon?

Synes du det er greit at en uerfaren hundeeier tar det du skriver for god fisk og f eks skifter for når den faktiske årsaken kan være medisinsk?

Nei fri og bevare meg for amatørnisser som tror de vet alt når de ikke gjør det. Feil råd kan faktisk være skadelig, og vet du ikke hva du snakker om så les deg opp på emnet før du uttaler deg om en sak. Hva om du hadde beskrevet typiske tegn på magedreining og jeg hadde sagt at "det er typisk mageettellerannet, gå en tur så blir det bra" og du faktisk hadde fulgt dette rådet? Du aner hva utfallet av noe slikt kunne blitt?

Skrevet

Jeg merker på min egen hund hva som var grunnen til at han åt hundedritt. Så JEG tok det for go'fisk ja! Og jeg har hørt 2 dyreleger sagt det samme + jeg har lest det i bøker(las i bøker om det at de åt andre sin bæsj for det faktisk var godt i smak for dem).

Og dessuten så er det ingen her på KG som er ekspertpanel. Folk sier ting, gir svar, men man må alltid ta ting til etteretning. Alle svar behøver ikke være helt rett, men andre -som du-slipper å lage styr og "fri og bevare meg for amatørnisser" bla-bla-bla-snakk

• Liker 1
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Er det virkelig noe å krangle om? :kaffe:

Ingen som prøver å krangle her vel :klø:

Det jeg sier er at du ALDRI kan forutse eller forutsi om din egen hund vil spise et annet dyr sin avføring!

Det kan du uansett ikke vite!

Jeg trenger ikke lese det. Det er ikke mye nytt noen kan fortelle meg om hunder.

Du vet sikkert mye om hunder, det tviler jeg ikke på.

Det å ikke ta imot erfaring og kunnskap fra andre er i mine øyne ignorant.

Jeg merker på min egen hund hva som var grunnen til at han åt hundedritt. Så JEG tok det for go'fisk ja! Og jeg har hørt 2 dyreleger sagt det samme + jeg har lest det i bøker(las i bøker om det at de åt andre sin bæsj for det faktisk var godt i smak for dem).

Og dessuten så er det ingen her på KG som er ekspertpanel. Folk sier ting, gir svar, men man må alltid ta ting til etteretning. Alle svar behøver ikke være helt rett, men andre -som du-slipper å lage styr og "fri og bevare meg for amatørnisser" bla-bla-bla-snakk

Ingen her på KG er eksperter kanskje (det vet ikke du eller jeg) men å ta i mot råd og erfaring går jo ann uansett! Det gjelder vel de fleste steder her på KG det!

Må også si at det Frey siterte (og som jeg dobbelt siterte) var fra eksperter og ikke egne ord!

Endret av Silmarill
Skrevet

Beklager å måtte si det men en som bastant hevder å vite bedre enn forskere fremstår som en amatørnisse ja..

Å kunne spørre om og få råd på et forum er jo en av de tingene forum er til for. Likevel mener jeg at det er bedre å la være enn å gi feil råd/påstander.

Gjest Silmarill
Skrevet
Beklager å måtte si det men en som bastant hevder å vite bedre enn forskere fremstår som en amatørnisse ja..

Å kunne spørre om og få råd på et forum er jo en av de tingene forum er til for. Likevel mener jeg at det er bedre å la være enn å gi feil råd/påstander.

Jepp, enig - og jeg tør påstå at både du og jeg faktisk har 100% rett i det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...