Gå til innhold

Kan du hjelpe meg å velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Challabe
Skrevet (endret)

Hei!

Nå har jeg lest og studert litt rundt på akam.no, og funnet 3 forskjellige kameraer som kanskje kunne vært noe for meg. Jeg er helt nybegynner når det kommer til speilrefleks, men vil gjerne ha et kamera som tar raske bilder, kanskje i fart med gode farger og liv i. Og, gjerne så lite som mulig.

Fant disse, noen som kanskje kunne hjulpet meg å velge en av de, eller komme med andre forslag?

Canon Powershot S5 IS- Ultrazoomkamera - 2576,- (Er ikke ultrazoomkamera speilrefleks?)

Nikon D40- 4098 ,- (Har også hørt om Nikon D40x, er den mye bedre, et bedre valg?)

Canon EOS 350D - 4855,-

Må nok si jeg har en liten knapp på sistnevnte..

Endret av Challabe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noen konkrete tips til kamera men:

Akam er en bra nettside å starte med for å sette seg litt mer inn i kameratyper, priser, tester osv.

Gjest Nedfall
Skrevet

De kriteriene du lister opp der, gjør at jeg vil anbefale speilrefleks, uten tvil !

De er raske, tar veldig bra bilder, fleksibilitet (bytt objektivet, så får du andre egenskaper), og prisene er etterhvert såpass lave på kits, at man ikke lengre har noen unnskyldning for å velge dem vekk. Det måtte itilfellet være vekt/størrelse..

Er du ingen aktiv fotograf, så blir du det. Det er noe helt annet å fotografere med speilrefleks, enn å knipse med en kompakt..

Du har fått en link til akam, les det du finner under Tema: Speilrefleks !

Skrevet

selv har jeg canon eos 400D og er kjempefornøyd! jeg har også prøvd 350D som ikke er store forskjellen. nå har d seg slik at mer eller mindre halve slekta mi er hobbyfotografer og alle har canon eos ett-eller-annet :) ganske komisk egentlig når vi går rundt med eos-kameraer rundt halsen hele gjengen :P

Skrevet

Jeg har Nikon D70 og har sverget til Nikon hele mitt liv. Canon 350 er veldig bra, det er det en kompis av meg som har kjøpt og han er veldig fornøyd. En annen kompis har kjøpt D40 og er like fornøyd. :ler:

... bare vær obs på at på Nikon D40 så sitter ikke autofokusmotoren i kamerahuset, men i objektivet. Da må du kun kjøpe Nikon-objektiver og kan ikke kjøpe de billigere Sigma-objektivene....

Skrevet
Hei!

Nå har jeg lest og studert litt rundt på akam.no, og funnet 3 forskjellige kameraer som kanskje kunne vært noe for meg. Jeg er helt nybegynner når det kommer til speilrefleks, men vil gjerne ha et kamera som tar raske bilder, kanskje i fart med gode farger og liv i. Og, gjerne så lite som mulig.

Fant disse, noen som kanskje kunne hjulpet meg å velge en av de, eller komme med andre forslag?

Canon Powershot S5 IS- Ultrazoomkamera - 2576,- (Er ikke ultrazoomkamera speilrefleks?)

Nikon D40- 4098 ,- (Har også hørt om Nikon D40x, er den mye bedre, et bedre valg?)

Canon EOS 350D - 4855,-

Hei..... Om du velger Canon 350 eller Nikon speilrefleks vil du som mange andre brukere få et godt kamera. Jeg ville dog ha rådet deg til og gå for et litt dyrere kamera som fesk D80 for da slipper du og bytte modeller hele tia. Det blir ganske dyrt på sikt. Har du ikke råd til D80 eller lign, så er både canon og Nikon så godt som like bra. De som sitter og tester kameraene og diskuterer oppløsninger og moire og kommer med at det ene er mye bbedre enn det andre har trolig litt fritidsproblemer for dette kommer ikke til og plage deg stort.

Velg det kameraet som passer deg med tanke på håndgrep, tyngde, brukervennlighet og knapplassering. Stort sett ligger det på at Nikon er bedre på bildekvalitet og fargegjengivelse enn canon men trolig er dette ikke noe du kommer til og se forskjell på. Begge lager toppkameraer uten tvil. Jeg bruker Canon Ixus 850 og nikon D80 men har har lånt et canon D20 også uten at jeg så den store forskjellen på bilder... Jeg valgte Nikon grunnet utsyr jeg hadde fra før og et meget godt tilbud fra leverandør.

Lykke til :-)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 350D selv.

Jeg har hatt Canon kamera i mange år (men ikke digitalt før). Jeg har selv hatt kompakt kamera tidligere, men har aldri greid å forsone meg med tanken på at det skal være ok når jeg er vant til speilrefleks.

Powershot er ikke speilrefleks.

Nikon sitt kamera er også et godt kamera - men jeg mener å huske at i tester kom Canon 350D bedre ut.

Uansett er det veldig enkelt å bruke og jeg gleder meg virkelig til å ta det ordentlig i bruk.

Skrevet
Hei!

Canon EOS 350D - 4855,-

Canon EOS 350D er av disse 3 det som regnes for å være best. Men, dette er en gammel modell, så finner du det i dag er du heldig.. -Er over 2 1/2 år. Dette betyr derimot ikke at det er et dårlig kamera:)

Det første kamera du nevner er ikke et speilrefleks kamera, men har god zoom.

Nikon har fler megapixel enn canon, og er nyere, men er ikke nødvendigvis et bedre kamera.

Nikon og canon er ca samme str og de minste av disse 3.

Hvis du kun skal velge mellom disse, vil jeg altså råde deg til å velge canon. Dersom du har mulighet å gå litt opp i pris vil jeg foreslå canon eos 400d. Nyere model med bedre og større skjerm, og det har innebygd støvrens av bildebrikkel. Pris ca 5500,-

Nikon d80 som blir nevnt er kanskje litt for dyrt (ca 9000,-) og unødvendig avansert for en nybegynner fotograf..

Gjest Blondie65
Skrevet
Canon EOS 350D er av disse 3 det som regnes for å være best. Men, dette er en gammel modell, så finner du det i dag er du heldig.. -Er over 2 1/2 år. Dette betyr derimot ikke at det er et dårlig kamera:)

Canon 350D selges side om side med 400D - pga prisforskjellen. Det er et godt alternativ til de med litt dårligere råd. :)

Skrevet

Ja, 350D er et veldig godt alternativ. Har det selv.. ;) Men man kan ikke forvente å finne det i alle butikker, eller få det bestilt inn, da det er en noe eldre model.. Mange av butikkene i kjeden jeg jobber for fører det for eksempel ikke.. Finnes det derimot på lager, så lar man jo selvfølgelig ikke være å selge det:)

Dersom TS har funnet et sted som selger 350D, og ikke ønsker å gå høyere i pris, ville jeg gått for dette :)

• 2 måneder senere...
Skrevet
Da må du kun kjøpe Nikon-objektiver og kan ikke kjøpe de billigere Sigma-objektivene....

Stemmer ikke. Sigman har flere objektiver med HSM (innebygget motor) som passer til Nikon.

Nikon har også selv kommet med billige objektiver til D40/D40x

Skrevet

nei, desverre. but then again, hvis du får et kjempenajs kamera, må det kunne kalles "speilrefleks"? man kan ta supre bilder uten et speilrefleks, og spør du meg får du ofte bedre bilder med et kompaktkamera enn et speilrefleks på auto. spørs helt på bruk og tid man vil bruke på å lære seg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...