flickan Skrevet 6. oktober 2007 #1 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg og mannen planlegger barn mens jeg fortsatt er student og han er i arbeid. Har prøvd å kikke litt på NAV sine sider men klarer ikke helt å skjønne.. Har far selvstendig opptjeningrett på foreldrepenger dersom jeg er fulltidsstudent? Hvem sin inntekt vil de evt beregne ut i fra da? Min relativt beskjedne deltidsinntekt, eller hans fulle lønn? Vurderer at han kan ta 50 prosent permisjon sånn at jeg har sjangs til å fullføre på normert tid..
gaja Skrevet 6. oktober 2007 #2 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Hvis du jobber under 50% før fødselen og er (registrert som) fulltidsstudent etter fødselen har han rett på 29/39 uker med permisjon. (29 uker med 100% lønn, 39 uker med 80%) Tar ham dem gradert med 50% uttak blir det 58/78 uker. Foreldrepengegrunnlaget er hans lønn, avgrenset oppad til 6G (rundt 400 000). Du får i utgangspunktet ikke fødselsstipend fra lånekassa samtidig som han får fra trygdekassa, men hvis han har gradert uttak kan du godsnakke med en saksbehandler med utgangspunkt i det som står her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx "Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)" Unntaket gis hvis du kan argumentere med at du i praksis har omsorgen mesteparten av tiden. Endret 6. oktober 2007 av gaja
flickan Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2007 Hvis du under 50% før fødselen og er (registrert som) fulltidsstudent etter fødselen har han rett på 29/39 uker med permisjon. (29 uker med 100% lønn, 39 uker med 80%) Tar ham dem gradert med 50% uttak blir det 58/78 uker. Foreldrepengegrunnlaget er hans lønn, avgrenset oppad til 6G (rundt 400 000). Du får i utgangspunktet ikke fødselsstipend fra lånekassa samtidig som han får fra trygdekassa, men hvis han har gradert uttak kan du godsnakke med en saksbehandler med utgangspunkt i det som står her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx "Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)" Unntaket gis hvis du kan argumentere med at du i praksis har omsorgen mesteparten av tiden. takk! herlig informasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå