Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fryktelig, men hva kan man vente når byrådet selger de få kommunale boligene som er i stedet for å skaffe flere?

Skrevet

Huff, stakkars! Men kanskje hun er en "heldig" uteligger, altså at hun har mekket sammen en liten bolig.

Skrevet

Når jeg ser sånt som dette, så er det første som slår meg: Ensomhet.

Gjest Blondie65
Skrevet
Når jeg ser sånt som dette, så er det første som slår meg: Ensomhet.

Jepp. Hvor er familien - barn - barnebarn - søsken. Gitt opp for lenge siden sikkert.

Hvor er samfunnet? Vil vi VIRKELIG ha bagladys og slikt?

Gjest StockDama
Skrevet

Kanskje hun ikke har familie? hun kan ha vært enebarn og foreldrene hennes er døde og hun aldri fikk barn selv? Kan hende ingen har gitt opp, bare at ingen var klar over hennes situasjon.

Men har man ikke som norsk statsborger rett til økonomisk stønad?

Skrevet

Fryktelig trist, rett og slett.

I tillegg til dette fraværet av familie, så kan man jo bare forestille seg hva de møter av tilfeldige mennesker på gata pga sin manglende status.

Det er ikke bra, og det burde ikke være nødvendig.

Skrevet

Nå er det jo noen som ikke vil ha hjelp heller. Såvidt jeg vet vil man få tak over hodet hvis man oppsøker kommunen.

Mulig noen synes det er bedre å bo ute enn å benytte seg av det.

Mulig noen er psykisk syke slik at de skjønner hva som er best for en selv. Da er det jo viktig at man gir beskjed slik at de blir fulgt opp av riktige myndigheter.

Har vel intrykk av at mange blir dyttet inn på hospits o.l. Kunne vel blitt litt anner eldes 'innlosjering' og ellers mer oppfølging sli at de etterhvert er i stand til å skaffe seg og holde eget husvære.

Var jo en som bodde ved t-baneholdeplassen ved Blindern i mange år - litt usikker på hor han er nå. Han tok eksamener på Blindern så det grein etter - men han ble vel etterhvert nekta adgang til eksamenslokalene fordi han luktet. Men hadde han villet hadde han kunnet fått seg enjogg og husvære.

Skrevet

Ikke alle vil ha hjelp, hverken fra familie eller samfunnet. Denne damen hadde plass på hospits (leste jeg i avisen), men stakk derfra.

Skrevet

Triste greier. Det er jo bare 200 meter unna der jeg bor og jeg går jo forbi der hver dag. Var ekstra sårt å se at hun hadde hentet gratis sydenkataloger som hun sikkert satt å drømte seg bort med.

Men det er jo flere folk i området rundt Solli plass som ikke har noe sted å bo. Det blir vel sånn når miljøet i de hospitsene kommunen kan tilby blir for tøft for mange.

Skrevet
Ikke alle vil ha hjelp, hverken fra familie eller samfunnet. Denne damen hadde plass på hospits (leste jeg i avisen), men stakk derfra.

Det jeg har hørt om diverse hospitser, er at de er så kjåk fulle av rusavhengige, at det ikke er et værende sted for folk som ikke bruker eller som prøver å holde seg unna. Det er virkelig utklekningsanstalter for tungt misbruk. Mye bråk og kriminalitet, så at folk velger å bo ute fremfor på hospits, kan jeg egentlig forstå, kanskje til og med for en rusavhengig.

Skrevet

Jeg kan også forstå det. Men hun har altså hatt tilbud om tak over hodet.

Skrevet

Ille at den eneste responsen fra omgivelsene, er at politiet viser henne bort. Det må jo være noe alvorlig galt når et menneske rigger seg til utendørs og velger å ikke sove på hospits som hun sikkert har hatt mulighet for.

Hun burde vært tatt hånd om på en annen måte.

Skrevet (endret)
Ille at den eneste responsen fra omgivelsene, er at politiet viser henne bort. Det må jo være noe alvorlig galt når et menneske rigger seg til utendørs og velger å ikke sove på hospits som hun sikkert har hatt mulighet for.

Hun burde vært tatt hånd om på en annen måte.

Hvis hun ikke VIL bli tatt hånd om da?

For øvrig er da heller ikke den eneste responsen bortvisning, da hun har fått tilbud om hospits (ifølge andre medier) og kommunenn nå er på saken.

Endret av Donpedro
Skrevet
Hvis hun ikke VIL bli tatt hånd om da?

Ikke ødelegg denne nydelige historien om samfunnets brutalitet som alle vi gode mennesker kan benytte til å vise hvor hjertegode VI er. Kvinnen er selvfølgelig bare snill og god. Hun er et uskyldig offer for de fæle kapitalistiske kreftene.

Skrevet
Ikke ødelegg denne nydelige historien om samfunnets brutalitet som alle vi gode mennesker kan benytte til å vise hvor hjertegode VI er. Kvinnen er selvfølgelig bare snill og god. Hun er et uskyldig offer for de fæle kapitalistiske kreftene.

Særdeles sympatisk av deg å forsøke og få det til å bli negativt å synes det er ille at enkelte må leve på gata.

Ja, det er sikkert noen som velger det. Men det er sikkert noen som ikke velger det også.

Og vi har tusenvis av fattige her i byen som ikke har valgt det selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja hun hadde et tilbud om hospits, men valgte likevel et liv i "buskene". Forteller ikke det ALT om hospits?

For en tid tilbake gikk serien om de to narkomane som ønsket å bli nykter på NRK. Han ble rusfri lenge før henne, det eneste kommunen hadde å tilby dem var hospits og det sa han at det greide ikke han fordi det var sånt bråk og spetakkel og fri flyt av dop at det gikk på motivasjonen løs.

Jeg har ikke noen god løsning på hvordan man skal fikse dette problemet, men rusfrie eller folk som prøver å bli rusfrie kan ikke bo sammen med folk som ruser seg. Det går ikke.

En løsning kunne selvsagt vært rusforbud på hospitset med konsekvens og vakthold. En slik løsning har f.eks. Blåkors på sine boliger. Det fungerer jo det? Bortsett fra at beboerne da er ute i gatene og drikker istedet.

For meg er det ufattelig at noen kan velge å bo ute i kulden fremfor under tak i et hospits - jeg konkluderer med at hospits må være et rent h...

Skrevet (endret)

Det finnes haugevis med mannlige utliggere, eller hjemløse som det nå litt penere heter. I tilleg finnes det også noen kvinner, som i dette tilfellet.

Alle har sin historie, men felles for mange er dårlig evne til å tilpasse seg de rammene samfunnet (vi andre) har trukket opp. Man havner på utsiden og takler skjelden f.ek.s et liv på institusjon eller "hjem" der man må forholde seg til regler og ta hensyn til andre. Dessuten bor man nok ganske tett på hverandre, og mange mennesker (flere enn vi tror) har faktisk store problemer med å måtte forholde seg til andre daglig.

Den enkelte hjemløse og samfunnet vil føle en voldsom avmakt i forhold til dette, for samfunnet (altså alle vi andre) har nok et ønske om at disse menneskene skal få et godt liv og leve som oss andre. Problemet er at vi forventer at de skal leve som oss andre, og det takler de ofte ikke.

Det finnes en rekke eksempler på skippertak for de hjemløse der lokale myndigheter bygger et sted man kan bo og leve sitt liv. Men vi evner alså kun å tilby noe som er på våre premisser, og det skjer ofte at det etter forholdsvis kort tid går galt f.eks. ved at dette bygde hjemmet brenner opp eller forfaller slik at det blir ubeboelig.

Jeg tror politkere over alt ville gitt mye for en god løsning for disse menneskene. Er det noen her som har gode råd i så måte, så kom med det.

Endret av Jalp
Skrevet
Jeg tror politkere over alt ville gitt mye for en god løsning for disse menneskene. Er det noen her som har gode råd i så måte, så kom med det.

Det finnes nok mange gode løsninger, men de er altfor dyre. Og er de for gode, er det flere som ønsker å bruke dem. Og da blir det enda dyrere.

Livet er hardt. Ett eller annet sted må man sette en grense og folk som ikke klarer å forholde seg til den må gå ad undas.

Naive mennesker tror at det finnes ubegrensede ressurser og legger skylden på alt annet enn dem som ikke klarer å tilpasse seg. Over her er det f. eks. en som konkluderer med at hospitsene må være for jævlige bare på grunnlag av at noen ikke ønsker å bo der.

Skrevet
Over her er det f. eks. en som konkluderer med at hospitsene må være for jævlige bare på grunnlag av at noen ikke ønsker å bo der.

Har du snakket med folk som har bodd på hospits og velger det vekk, så skjønner du også hvorfor de velger det vekk.

Som Blondie også skrev da hun refererte til de to rusavhengige som det gikk tv-serie om; de prøvde å bli og å holde seg nyktre og da nytter faktisk ikke hospitsene. Så enkelt er det.

Og man kan jo selv tenke seg kanskje, et hospits fult av rusavhengige i alle variasjoner, hvor mye bråk og spetakel det må være til en hver tid. Det ligger i kortene. Skjønner godt at mange ikke orker det tilbudet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...