Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min forlovede skal bygge hus. Vi har tomt, men ellers stiller vi med ganske blanke ark. Vi er ikke eksperter i det hele tatt, men tror det må være ting vi kan bidra med selv for å hjelpe på prisen. Vi kan i hvert fall legge parkett, male, tapetsere og montere kjøkken. Er det andre ting oss "normale folk" kan gjøre selv? Noen som har erfaringer og gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer jo litt an på hva dere kan av slike ting. Da vi bygde hus gjorde samboeren mye selv. Han reiv en gammal fjøs som stod på tomta, leide gravemaskin og gravde ut tomta, murte leca-mur til kjelleren, støpte plate på dugnad. Så hadde vi snekkere til å sette opp selve huset. Men; vi fikk avtale med firmaet om at samboer skulle være med så mye han kunne, og fikk da trekke fra en viss sum pr. time for det han var med og gjorde. De samme folkene satte opp kjøkkeninnredningen da den kom, men kjølehjørnet ordnet samboeren selv.

Vi hadde ufaglært elektriker som la inn strøm. Dette måtte godkjennes av en elektriker med fagbrev, men vi sparte mye penger på det. Rørleggerarbeid leide vi folk til, bortsett fra graving av septiktank og spreigrøfter, som samboeren gjorde selv.

For å mure opp peis, pipe og brannvegg leide vi murer. Pussearbeidet gjorde vi selv. Mureren la også fliser på badet og i gangen.

Alt av maling, tapetsering, gulvbelegg og laminatgulv gjorde vi selv.

Samboeren min er ikke faglært på noen av disse områdene, men er en hendig mann og har også jobbet med gravemaskiner tidligere.

Som du ser er det mye man kan gjøre selv. Vær obs på at det er viktig med faglærte folk når det gjelder elektriker-arbeid og våtrom. Ellers kommer det egentlig bare an på hvilken kunnskap og hva slags håndlag en har.

Endret av Kayli
Skrevet

Jeg glemte strengt tatt at jeg postet denne tråden..... Men tusen takk for flotte tips Kayli! Det var slike ting som det jeg lurte på. Ska se hva vi får til! Håper gjerne på flere tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...