Malama Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 Ja... da var det tid for å skrive takkekort. De kom i posten i dag (og etter at jeg hadde kjøpt inn sølvpenner på bokhandleren for å skrive dem oppdaga jeg at fotografen hadde lagt ved sølvpenner i pakken, så nå har vi MASSE sølvpenner..) Og så er jeg helt blåst i hodet for hva man skriver... "Kjære xxx Tusen takk for xxx som vi fikk i bryllupsgave. Hilsen Malama og Malamamannen"? Har man med datoen? "som vi fikk i gave til vårt bryllup 23.6.07"? Ja, i tillegg til dil-dall med å ramse opp alle gavene da, der må vi nok finne på ett og hitt (eller skrive "for gaven" i noen tilfeller...) Og det er naturlig at min kjære ektemann i alle fall skrive sitt eget navnetrekk på dem, sant?
flickan Skrevet 6. oktober 2007 #2 Skrevet 6. oktober 2007 Vi skrev typisk:(med litt variasjoner) Kjære xx og xx. Tusen takk for den/det flotte (gaven) vi fikk i anledning vårt bryllup den 21. juli 2007. (Vi setter stor pris på at dere ville være med å feire den store dagen vår sammen med oss.) eller noe ala (Vi har allerede hengt opp bildet på hedersplassen i stua og vi liker det virkelig godt.) Mange gode klemmer Bare Bea og mannen. til mennesker som ikke var i bryllupet eller som vi ikke forventet å få gave fra skrev vi: Tusen takk for den/det flotte (gaven) vi fikk i anledning vårt bryllup den 21. juli 2007. Vi setter stor pris på at dere tenkte på oss på den store dagen vår. Jeg skrev under for mannen også..
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #3 Skrevet 6. oktober 2007 Herlighet, har du virkelig ikke fått ut takkekortene ennå Hvor lenge er det siden bryllupet nå da, langt over 3 måneder eller noe? Synes du ikke dette er flaut, det hadde ihvertfall jeg syntes. Vi fikk ut takkekortene en måned etter bryllupet.
Malama Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. oktober 2007 Ja, dert er over 3 måneder, og ja, jeg "skjemmes" litt over å ikke ha fått ut takkekortene før, men tenk, det er bare slik det er! Vi hadde ikke SJANGS på å få dem ut på en måned, vi fikk dem altså i går! Først dro vi nemlig rett på bryllupsreise, og når vi kom tilbake derfra hadde fotografen ferie. Vi fikk så valgt ut de bildene vi ville ha, til album og takkekort, og så skulle de lages. Og fordi fotografen ville sende takkekortene og albumet sammen, tok det enda litt lenger tid, men i går kom det altså endelig i posten og vi er klar til å sende dem ut. Jeg hadde absolutt håpet å ha det gjort for en måned siden (en måned etter bryllupet var ikke mulig, da var enda ikke fotografen tilbake fra ferie, men om vi hadde fått bestilt takkekortene med EN gang hun var tilbake, og ikke måttet vente på at albumet skulle bli ferdig (hvilket er en mer utfordrende jobb å få laget til enn å velge et bilde til takkekort) og de i tillegg ikke hadde glemt å sende det i posten.... så hadde vi kanskje kommet igang for en måned siden. Men fakta er altså det at vi fikk takkekortene i posten i går. Derfor skal vi bruke denne helga på å skrive dem, og satser på å få ut de fleste på mandag, og i alle fall i løpet av neste uke. (Det tar jo litt tidå skrive personlig i 100 takkekort da) Jeg spør om hva man skriver inni, ikke selvgode svar om at dere fikk dem ut på en måned. Greit, dere fikk det. Fint for dere. Men hva i all verden har det å gjøre med hva jeg skal skrive i takkekortene våre?
Bente:) Skrevet 6. oktober 2007 #5 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Ikke la noen gi deg dårlig samvittighet fordi dere ikke har sendt takkekort enda Poenget er jo at de faktisk kommer ... Vi giftet oss i midten av august, og har ikke valgt ut bildet enda... Bryllusreise pluss at fotobutikken har vært stengt en mnd for oppussing... har gjort sitt til forsinkelsene! Men... vi kommer antageligvis til å skriv "personlig" takk til alle. Dvs at vi takker for vasen, eller for fatet osv. Synes det er mest koselig på den måten. Underskrift ja... jeg tror nok jeg "tvinger" gubben til å skrive sitt eget navntrekk ....litt må jammen han gjøre og Endret 6. oktober 2007 av Bente:)
Gjest Damm Skrevet 6. oktober 2007 #6 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg synes ikke dere skal skirve Kjære xx, hvis ikke de kortet er til faktisk er kjære for dere. Personlig synes jeg det ser litt rart ut om jeg får takkekort av f eks en nabo jeg knapt har snakket med, men gitt gave til pga naboskapet, og det står "Kjære NN, og det avsluttes med en klem fra XX.
Malama Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2007 Vel, vi har brukt "kjære" selv til de som er naboer av våre foreldre. Vi kjenner dem jo fra barndommen, selv om de ikke er KJÆRE for oss sånnsett. Vi skriver "hilsen" da, ikke "klem fra" for det ville vært unaturlig ja. (Det er vel ikke mange av de jeg skriver kort til det er så unaturlig å skrive "kjære" til likevel. Muligens fordi vi ikke har fått gave av naboer vi knapt har snakket med. Tror ikke noen i borettslaget egentlig vet at vi giftet oss i sommer jeg... Så de naboene vi har fått av er være foreldres nærmeste naboer, og selv om de ikke er KJÆRE for oss, så virker det naturlig å skrive sånn likevel. Det er jo folk vi vokste opp med som naboer. Og takkekortene kommer. Jeg har skrevet ca halvparten i dag, så vi regner med å bli ferdig i løpet av helga, og sende dem avgårde på mandag. Vi skriver stort sett "personlig" sånn vasen, delene til middagsserviset etc, men fra dem vi har fått mye forskjellig av skriver vi gaven (for ellers måtte vi jo listet opp "glassene, bestikket, lysestakene og serviettringene" fra svigermor f.eks, og det blir litt sånn ekstremt.) Så vi varierer litt vi da, gaven på noen, og hva det er på andre. Det ordner seg underveis, viser det seg. Og selv om jeg gjerne skulle ha sendt ut kortene i forrige måned, så ble det ikke slik, og da ble det ikke slik, jeg sender dem så fort som jeg kan i alle fall. Og takken er ektefølt. Det er koselig å sitte sånn med gaveboka og se hva vi faktsik fikk med alle. Jeg har jo lest den før, men det er ikke alt jeg husker likevel.
flickan Skrevet 6. oktober 2007 #8 Skrevet 6. oktober 2007 Skrev både "kjære" og "klem" til alle jeg.. Tenkte ikke over det engang.. Det må jo bare bety at det faller naturlig for meg, selv til mennesker jeg aldri har møtt. Synes bare det var så rørende å få oppmerksomhet fra mennesker jeg aldri har møtt at jeg ville gi både kjære og klem..
Arkana Skrevet 7. oktober 2007 #9 Skrevet 7. oktober 2007 Vi skrev helt enkelt: Navn på gjestene Takk for gaven (spesifiserte hva det var) vi fikk til bryllupet vårt, og for at dere ville være med og dele dagen med oss (til de som deltok). Navnene våre Ellers er jeg enig i at jeg ville stusset om jeg fikk kjære/klem av noen som ikke stod meg nær. Ikke at det er unaturlig for meg å gi klemmer eller at det ikke var flott å få gaver fra selv fjerne slektninger eller perifere venner, men det blir litt for rart for meg å skrive sånt i takkekort. Men det er nå meg da.
Malama Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg skriver ikke klem på noen av dem jeg, for meg er det unaturlig på sånne kort. Men kjære skriver jeg. Det er naturlig for enten meg eller min mann å bruke det til så godt som alle vi skriver til, så da gjør vi det. Det ble ganske fort klart for meg hva jeg skulle skrive når jeg satte igang, jeg var bare helt "blåst" med en gang...
Lilywhite Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Ser du allerede har fått endel bra svar, så er vel strengt tatt ikke nødvendig at jeg svarer også...nå har jo ikke jeg giftet meg ennå, men en venninne giftet seg for en stund siden og takkekortet deres lød som følger: Kjære (navn på gjester) Tusen takk for den flotte og meget generøse gaven vi fikk til bryllupet vårt. (Gaven) var helt topp. Det var veldig kjekt at dere ville feire med oss Brudeparets navn Synes dette var et greit takkekort. De fleste skriver vel noe lignende som dette. Det er alltid flott å prøve å gjøre det mest mulig personlig, så man kan jo skrive litt lengre og variere litt på hva man skriver etter hvem man skriver til også...
Mirabella83 Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 Herlighet, har du virkelig ikke fått ut takkekortene ennå Hvor lenge er det siden bryllupet nå da, langt over 3 måneder eller noe? Synes du ikke dette er flaut, det hadde ihvertfall jeg syntes. Vi fikk ut takkekortene en måned etter bryllupet. Slapp av! Tror ikke det er så vanlig å sette seg ned å skrive kort til 100 gjester under hvetebrødsdagene akkurat. De fleste forstår at dette tar litt tid. Bare det å få bildene fra fotografen tar jo en mnd (hos de travleste i allefall) og så skal man velge ut hvilke bilder man skal ha på takkekortet og få dem trykket og skrevet. Ikke skjemmes over at det tar litt tid,Malama. Hadde jeg vært din gjest, hadde jeg ikke forventet noe kort med det første.
Merneith Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg er litt ambivalent om jeg egentlig liker at folk spesifiserer hvilken gave jeg ga. Fikk nylig denne "Kjære Merneith. Takk for den flotte kakeformen vi fikk til vårt bryllup". Jeg vet jo at paret hadde ønsket seg denne hjerteformede kakeformen, men familien min lo litt av kortet mitt Men mistenker at jeg selv vil skrive slike kort når jeg gifter meg... Ps, skriv gjerne dato på kortet.
Malama Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2007 Vi spesifiserte en del gaver, men ikke alle. Det var mest av praktsike hensyn da. Men ja, vi HADDE ønsket oss muffinsovn-former, slikkepotter og stålsåpe, men å skrive det på takkekortet hadde kanskje kunnet sett rart ut for de som ikke visste vi hadde disse spesiefikke tingene direkte på ønskelista. Det er dog ikke derfor vi skrev "gaven" i det tilfellet, men rett og slett fordi det ble så mye å liste opp... Men jeg foretrekker å skrive hva vi har fått, det virker mye mer personlig med "tusen takk for den flotte vasen" enn "tusen takk for gaven"... selv om jeg absolutt skjønner hva du mener Det ble ikke den helt store personlige variasjonen mellom hva vi skrev, utover altså i forhold til hva de hadde gitt da. (også skriver vi ikke "de flotte delene til middagsserviset", men gjerne "den flotte vasen", og sånn. skulle gjerne skrevet noe om hvor kjekt at de tenkte på oss/at de ville dele dagen med oss, men det tenkte jeg ikke på før jeg hadde skrevet ganske mange, og ettersom vi valgte en litt tykk penn (vi oppdaga etter at vi hadde kjøpt tykk sølvpenn at fotografen hadde sendt med tynn sølvpenn, men vi prøvde oss frem og syntes den tykkere ga et bedre utseende (sølv på sort er jo flott, men tynn sølvpenn ser litt mer "spinkelt" ut)) var det vanskelig å skrive smått også, så det var liksom greit å holde det litt kort... Og ja, dato tok vi med, titta litt på gamle takkekort jeg har fått, og kom til at dato på var meget lurt. For man går ikke omkring og husker hvilket år engang, disse søskenbarna gifta seg, ettersom årene går... (Og, ja, min kjære mann påpekte at jeg måtte skrive om igjen det første takkekortet, for her er bruden som før et halvt år er gått ikke husker hvilken dato hun giftet seg... skrev 21.6.07 på det første kortet jeg... 21.6.06 er vår forlovelsesdag (og 5 årsdagen for at vi ble sammen) men bryllupet sto 23.6.07....) Jeg er i alle fall veldig fornøyd, bildet var fint, de som har sett det (de vi leverte på jobb) skrøt (det liker jo en brud... ) og de aller, aller fleste kortene vil dumpe ned i postkasser i dag og i morgen, rundtomkring i dette landet. Det er tre kort som går i posten i dag, et vi har igjen vi skal levere, og så er det vel 3 kort igjen hjemme i påvente av at våre mødre skal leke detektiver og finne adressene til enkelte mottakere som ikke er så lette å finne... Ja, også har jeg en konvolutt liggende, uten kort, da jeg skrev konvolutt til min fetter da jeg fikk adressa, men aldri skrev noe kort til ham, for jeg finner ikke spor av ham i gaveboka, så jeg vet ikke om vi har fått noe, og hva det i så fall var, det er i så fall kommet bort, og det er en "liiiiten" anelse flaut da, så der er også min mor satt på saken...) Men alt i alt, kortene ble skrevet i helga, og sendt på mandag. Drøyt 3 måneder etter bryllupet. Jeg hadde håpet å få dem ut innen 3 måneder, men det ble jo ikke så mye forsinket da, så alt i alt tar jeg ikke det så tungt. Jeg fikk dem ikke før, og fikk dem jo sendt ut 3 dager etter at jeg fikk dem, så jeg synes det er bra jeg. Og da er det ikke mye som gjenstår av dette bryllupet. Må bestemme hva vi skal gjøre med kjolen min, selge den, beholde den, evt sy den om etterhvert. Også skal jeg få nytt skaut til bunaden, min mor broderer på det for harde livet, med en "deadline" når min svoger skal døpes i desember. Det er vel enda en og annen plass jeg enda har igjen å oppdatere med mitt nye navn. Og det er det, så er bryllupet over, og livet går videre og jeg er en gift frue... Takk for gode svar og støtte i at jeg ikke er for sen med kortene
Gjest Gjest_ilona_* Skrevet 22. oktober 2007 #15 Skrevet 22. oktober 2007 Hva skriver dere til frisør, brudesalong etc.? Vi har vært veldig fornøyde, men jeg synes at det blir fryktelig vanskelig å uttrykke det på norsk, og mannen min sier bare at han ikke vet hva som er vanlig... De fleste gifter seg vel ikke så ofte at det blir rutine...
Malama Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2007 Oi, de hadde jeg glemt i farta... De jeg så hos brudesalongen sto det stort sett "tusen takk for god hjelp/service ved valg av budekjole/antrekk til mannen/jakten på drømmekjolen" Så huske på å få levert et dit ja! Frisøren vet jeg sannelig ikke hva jeg skal skrive om jeg sender noe, for der var jeg ikke sånn grunneleggende fornøyd.. "Tusen takk for at dere ikke ble ferdige i tide, at min mor måtte dra med vått hår som ikke var satt opp"? "Tusen takk for at dere ikke gjorde noe for en koselig stemning utenom lunkent springvann i et glass"?
Arkana Skrevet 22. oktober 2007 #17 Skrevet 22. oktober 2007 Er man misfornøyd ville jeg rett og slett bare droppet takkekort, da har dere jo ikke noe å takke for.
Malama Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter #18 Skrevet 22. oktober 2007 Ja, det er litt det jeg tenker. føler ikke at jeg har så mye å takke den frisøren for egenltig. De er anbefalte, og de var flinke altså, men det var litt for mange småting, som gjør at jeg ikke sitter med en helt god følelse. Og min mor begynte de altså på 5 minutter ør vi skulle være ferdige, hun som hadde spart hår i lang tid for å få det satt opp, fikk litt skum og spray i det, som ga fint hold til krøllene som dukket opp når hun fikk langt hår (frisøren er vedlig begeistret for de krøllene, og for all del, hun var fin altså, men hun hadde bestilt oppsetting av håret, ikke vask og skum, uten føn....) Men brudebutikken fortjener skryt, for der ble jeg alltid godt mottatt, selv når jeg kom og prøvde "halve butikken" i to timer på en lørdag i for høst... Og selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for hvilken kjole jeg likte best, så prøvde jeg "halve brukken en gang til" (en annne halvpart, det var jo kommet nye kjoler i mellomtiden, dessuten er det en DIIIIIGER butikk, så det var nok ikke halve) neste gang jeg kom også, med mamma og forlover på slep... De skal absolutt få takkekort. Blomsterbutikken kan jo også få et takkekort, buketten ble nyyyyydelig. Jeg hadde rett og slet glemt av disse når jeg sendte ut takkekortene, men det skal jeg ordne i ettermiddag. Er det noen flere jeg har glemt da? Fotografen LAGET jo takkekortet, bør hun likevel få et da? Vi har jo takket for hjelpen, for det fine albumet og de gode rådene underveis i prosessen, på mail og sånn, men et takkekort likevel?
Gjest Gjest_ilona_* Skrevet 23. oktober 2007 #19 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har også tenkt dette med fotografen. De har gjort svært jobb, og prestert meget høyt, men de har også fått betalt, mer enn nok. Og det de sine bilder. Frisør, brudesalong, blomsterhandler har på en måte interesse å se hvordan alt ble til slutt.
Malama Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #20 Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Frisør, brudesalong, blomsterhandler har på en måte interesse å se hvordan alt ble til slutt. Det er liksom nettopp det. fotografen HAR sett brudeparet og hvordan det så ut. Blomsterbutikken har bare sett et bilde av budekjolen uten noe annet "styr" sånn for inntrykk av stilen, og kjolebutikken har aldri sett meg ferdig pyntet, ei heller ikke sett min mann i stil. Og vil de vise frem bilde av oss til sine kunder, så HAR de jo bildne. Derimot på veggen til kjolebutikken og hos blomsterbutikken er jo noe av poenget at vi kan se "hvordan andre gjorde det", og de har jo ikke bilder av oss ellers... Jeg koste meg med å titte på takkekort hos brudebutikken. Hos fotografen bladde vi i eksempel-album... Endret 23. oktober 2007 av Malama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå