Gå til innhold

Skjema for navneendring

Anbefalte innlegg

Gjest Brud2008
Skrevet

Vi har bestemt at jeg skal skifte etternavn før bryllupet, og skal sende inn skjemaet for navneendring samtidig som vi skal sende inn "Erklæring fra brudefolkene". Når jeg signerer erklæringen fra brudefolkene skal jeg da bruke etternavnet mitt som jeg har nå eller må jeg bruke mitt nye (selv om det tar noen uker til før etternavnet mitt blir endret)??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvingspapirene skal dere ikke levere inne enda, i alle fall! For, det er 9 måender til dere gifter dere, og prøvingsattesten dere får når papirene er godkjent (egenerklæring og forlovererløæringene altså) er bare gyldig i 4 måneder.

Så om du bytter navn NÅ, så er det om 5 måneders tid ikke tvil om hvilket navn du skal bruke på de papirene?

Om du derimot sånn som meg, bytter navn ETTER at du har signert egenerklæringen, men FØR bryllupet.. ja da må du signere med gammelt navn. For egenerklæringen må stemme med folkeregisteret. "problemet" er at jeg derfor har fått vigselsattest med pikenanvet, som IKKE har registrert at jeg har annet navn etter vigsel. Dette til tross for at jeg faktsik byttet navn en måneds tid før bryllupet... Men, prøvingspapirene var jo levert enda noen måneder før det, og da kom prøvingsattesten i pikenavnet, og derved kom vigselsattesten i pikenanvnet.

Konklusjon: Du signerer naturlig nok med det eneste navnet som ikke er dokumentforfalskning, det navnet som ER ditt navn når du signerer. Men for å gjøre det litt lettere for deg selv, kanskje bytte navn før du fyller ut skjema?

Gjest Brud2008
Skrevet
Prøvingspapirene skal dere ikke levere inne enda, i alle fall! For, det er 9 måender til dere gifter dere, og prøvingsattesten dere får når papirene er godkjent (egenerklæring og forlovererløæringene altså) er bare gyldig i 4 måneder.

Jeg vet at det bare varer i 4mnd, hadde ingen planer om å levere inn enda :smile:

En annen ting jeg lurer på er om jeg kan få presten til å bruke det "gamle" etternavnet mitt gjennom selv vielsen selv om jeg har allerede byttet etternavn??

Skrevet
Vi har bestemt at jeg skal skifte etternavn før bryllupet, og skal sende inn skjemaet for navneendring samtidig som vi skal sende inn "Erklæring fra brudefolkene". Når jeg signerer erklæringen fra brudefolkene skal jeg da bruke etternavnet mitt som jeg har nå eller må jeg bruke mitt nye (selv om det tar noen uker til før etternavnet mitt blir endret)??

Når du underskriver et dokument skal du alltid benytte det navn du har når du underskriver. Å gjøre noe annet vil teknisk sett være å gi falsk underskrift. Det gjelder også om du har planer om å endre navnet etter at du har underskrevet. Huskeregelen er: alltid det navn du har når du holder i blyanten og skriver.

Skrevet (endret)
Jeg vet at det bare varer i 4mnd, hadde ingen planer om å levere inn enda :smile:

En annen ting jeg lurer på er om jeg kan få presten til å bruke det "gamle" etternavnet mitt gjennom selv vielsen selv om jeg har allerede byttet etternavn??

Loven sier ikke noe om hvilket navn som presten skal benytte, men liturgiene sier gjerne at presten skal bruke brudefolkenes fulle navn. Det naturlige vil være at det navn du har ved vigselen blir benyttet, men jeg vet at prester i tilfeller der det ikke råder tvil om navn etter navneskifte, har brukt pikenavnet etter anmodning. Du får spørre presten. Selv er jeg litt pirkete på akkurat dette når jeg vier folk og ser helst at det navn man har der og da benyttes. Har man skiftet navn, da har man skiftet navn, det er mitt utgangspunkt. Men jeg er også mulig å overtale. Så prester er forskjellige her. Du får, som sagt, spørre.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

"Vår" prest benyttet pikenanvet vårt i liturgien. (strengt tatt så var det jo det som sto på de papirene han hadde fått tilsendt også, og ingen av hans papirer tilsa at jeg hadde et annet navn...)

Han visste at jeg ønsket å bytte navn i forbindelse med vigselen, men pga utenlands bryllupsreise få dager etterpå, og at folkeregisteret ikke endrer navnet i slike tilfeller før vigselen registreres, gjerne en uke etter bryllupet, og politiet nekter å endre navn basert på vigselsattest, de forholder seg BARE til folkeregisteret... så da bytta jeg altså fpr bryllupet så jeg fikk nytt pass. Men jeg BRUKTE det ikke før vi var gift, og presten mente nemlig at når en brud ønsket den "tradisjonelle" løsningen med å bytte navn ved ekteskapsinngåelse, men mydnighetene har fjernet denne muligheten (før fikk man skrive "navn etter vigsel" på prøvingspapirene, og på den tiden oppdaterte politiet pass basert på attester) ville ikke han "straffe" meg med å bruke et navn jeg ikke selv ønsket, i vigselsritualet. Det var bare å be ham om å bruke pikenavn, så gjorde han det.

Dette er nesten noe du bare må spørre presten i din krike om.

(men slik jeg gjorde det, med navnebytte etter at prøvingen var godkjent hos folkeregisteret, gjorde at papirene hans ikke viste at jeg het noe annet...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...