Gjest Kjerring Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 Dersom ungen din på 10-12 år glemmer skolebøkene h#n har lekser i flere ganger i md, glemmer å gjøre lekser, ikke gjør det h#n får beskjed om, eller svarer frekt- hvordan reagerer dere da? Straffer dere dem på noen måte? Jeg kan bli så lei at jeg sier "du får komme deg i seng klokka åtte i dag, hvis du skal oppføre deg som en barnehageunge, og ikke gjør det du skal!" Eller "du får ikke se Idol i dag, fordi du ikke leste på ukeplanen skikkelig, og så at du skulle ha med deg matteboka hjem!" Synes ikke det er urimelig å forvente av en sjetteklassing at h#n skal huske å ta med bøker h#n har lekser i. -Eller gi en "straff" når det ikke blir gjort. Synes du? Hvordan gjør dere det med deres barn i liknende situasjoner?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg gir alltid konsekvenser som en direkte reaksjon på handlingen: * glemt skolebøker? Sykle/gå til skolen på ettermiddagen/kvelden for å hente de rette bøkene. (På vår skole er det alltid åpne dører til ca klokken 18 til daglig, og til 20.30 to dager i uken) Dette har skjedd to ganger, og siste gang for 3 år siden. * Glemt å gjøre lekser i løpet av uken? Jeg henter personlig bøkene på fredag ettermiddag, og leksene må gjøres i løpet av helgen! Dette har skjedd en gang!
Gjest Tulipa Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 Her på Kvinneguiden er det ingen som straffer ungene sine .. men vi lærer dem at slike forseelser får konsekvenser meget viktig ...
Gjest Gjest_Balder_* Skrevet 5. oktober 2007 #4 Skrevet 5. oktober 2007 Å gi barn sengestraff er jo bare helt borti natta. Det er sånn som barnehjemmene i Norge har fått kritikk av offentlige utvalg for å ha gjort på 50-tallet. Hva søker du å oppnå ved å gjøre det? Tviler på at barnet ditt får mer respekt for deg av den grunn. Jeg synes Gjests forslag var gode. Ellers er det jo vesentlig om han faktisk glemmer disse tingene med vilje eller om det er uhell det er snakk om. Noen barn kan ha veldig dårlig hukommelse i den alderen og da gjelder det vel først og fremst å terpe på disse tingene. Kanskje ringe læreren og få hun til å minne ham på det, samt å selv minne ham på å gjøre leksene hjemme. Og insistere på at han skal gjøre dem nå og ikke senere. Når det gjelder frekkhet synes jeg du skal si åpent og ærlig at du blir lei deg når han oppfører seg sånn mot deg og spørre hvordan han ville likt det hvis noen gjorde det samme mot ham. Men det kommer an på hvor alvorlig det er. En viss grad av frekkhet må man godta som ungdommelig utprøvning. Hvis det er mer alvorlig blir det noe annet.
estrella Skrevet 5. oktober 2007 #5 Skrevet 5. oktober 2007 Lillebroren min glemte("glemte") hele veien før. Han måtte da gå/sykle bort på skolen for å hente de riktige bøkene og gjøre leksene når han kom tilbake. Da fikk han mindre tid på data/være med kompiser/se på tv om kvelden/leke, etter hvert forstod han at når han tok med seg bøkene hjem og gjorde leksene med en gang så fikk han bedre tid til å gjøre kjekke ting etterpå.. Nå pleier han å gjøre leksene i fritimene på skolen:P Lurer på hvor godt det går Kommer alltid hjem med "kjeft" fra læreren om at han må skjerpe seg på prøvene.. Men han er voksen nok til å forstå at dette er hans ansvar, og ikke noen andre. Han går i 10 klasse!!
Helen Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Min eldste sønn går nå i 6. klasse, han har også vært veldig "glemsk". Før så glemte han ofte bøker han hadde lekser i på skolen, men etter at jeg reiste til skolen og hentet bøkene hans ble det slutt på "glemmingen". Han har også "glemt" ukeplanen på skolen, men den går ikke lenger for nå er skolen inne på nett så da er det bare å gå inn der å finne ukeplanen. Det at skolen er på nettt gjør det mye enklere for meg å sjekke om han har gjort leksene sine siden han ikke kan gjemme ukeplanen for meg
Minni-Mus Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 Her er gutten som går i 6 veldig "glemsk" Han tror han kan slippe å gjøre leksene han.... Når han kommer hjem fra skolen uten bøker, sende jeg han i retur til skolen med det samme for å hente bøkene. Er det slik at han ikke kommer seg inn til skola og får tak i bøkerne har det hendt at jeg har satt opp regnestykker til han (som jeg vet omhandler det de holder på med nå) noen gloser, litt lesing ect. Han har skjønt da at han ikke slipper unna selv om han ikke har bøkerne. Går det så langt som at han ikke orker å prøve å gjøre leksene, bare kverulerer osv, har vi gitt ham en advarsel på at ting som ut med venner, tvspill data osv blir ikke aktuellt før leksene er gjort. Dette har resultert i et rom som har blitt fratatt sterioanlegg, tv spill ect ect.... Slike ting har fungert for oss hvertfall, men noen ganger har det tatt litt tid.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #8 Skrevet 5. oktober 2007 Da jeg vår på den alderen hjalp det veldig å sette ting inn i en større sammenheng. Barn har jo vidt forskjellige interesser, og det er jo helt greit at ikke alle er like interessert i for eksempel matte. Men det er en grunn til at vi ønsker at alle skal ha visse basiskunnskaper i matte, og da mener jeg ikke fordi lærerplanen skal oppfylles. Husker det provoserte meg voldsomt når jeg spurte "hvorfor lærer vi dette" og svaret var "fordi det står i lærerplanen/fordi jeg sier det" eller noe lignende. Men noen lærere var flinke til å påpeke alle tingene vi er avhengig av i dagliglivet som er gjort mulig på grunn av matematikk, hvor viktig det er å ha en viss tallforståelse når man skal kjøpe/selge ting etc. Ellers har jeg liten tro på tradisjonell straff som å miste goder ol. Det skaper bare en dårlig stemning som varer så lenge som straffen er i effekt. Og jeg husker selv at jeg lærte mye bedre av oppmuntring og forståelse. Det å bli hørt er viktig.
Gjest Mayamor Skrevet 6. oktober 2007 #9 Skrevet 6. oktober 2007 Har dialog med læreren til min 6 klassing pr mail. Hun sender meg lekseplanen på mail slik at jeg kan følge med og det hjelper ikke om gutten har "glemt" lekseplanen på skolen. Vi bor for langt unna til at han bare kan stikke innom og hente bøkene han har glemt, men å ringe en klassekamerat har alltid vært en ok løsning sammen med kladdeark som endten bli limt inn i boken eller fungerer som kladdepapir. Det å måtte gjøre innføring av leksene har vært en glimrende "straff" - altså merarbeid å "glemme" bøkene.
Gjest Tex Skrevet 7. oktober 2007 #10 Skrevet 7. oktober 2007 Mine har også vært veldig glemske i den perioden, og de har også måttet traske tilbake til skolen for å hente bøker, alternativt sitte med andre skoleoppgaver hvis det er umulig å få gjort selve leksen. Jeg tror på direkte konsekvenser.
Gjest Jenna88 Skrevet 7. oktober 2007 #11 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg har alltid vært ganske distre, og glemte noen ganger bøker/lekseplaner på skolen. Jeg fikk heldigvis ikke straff, men mamma og pappa kjørte meg som regel til venner slik jeg kunne få tak i bøkene jeg manglet. Dette var som regel etter jeg hadde bedt dem kjøre meg, på eget initativ. Vi hadde ofte gloseprøver i engelsk etc., derfor var det krise hvis jeg hadde glemt engelskboka. Lillebroren min er en helt annen type. Han glemte ofte bøker "med vilje". Mamma og pappa vet at han ikke er like pliktoppfyllende i forhold til lekser, og må ofte tvinge ham med for å hente bøkene han har glemt. Broren min går nå i 10.klasse, men mamma sjekker alltid at han har gjort leksene sine. Hun sluttet å sjekke mine da jeg gikk i 7., men det var fordi hun visste at jeg jobbet meg gjennom stoffet selv. Jeg mener derfor det er ganske individuelt hvordan en bør straffe ungen. Jeg, f.eks, stiller høye krav til meg selv, og foreldrene mine visste at det ble feil å straffe meg. Svekket selvfølelse var straff nok, fordi jeg alltid har satt min ære i å gjøre leksene skikkelig. Noen ganger var det faktisk de som måtte trøste meg fordi jeg følte at jeg var for dårlig forberedt til gloseprøve dagen etterpå. Så yttligere konsekvenser i mitt tilfelle, tror jeg ikke hadde vært positivt. Broren min derimot, får straff i at han må bli med og hente bøkene, (noe som resulterer i at han må bruke mer tid på leksene) og at det blir sjekket.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #12 Skrevet 7. oktober 2007 Broren min derimot, får straff i at han må bli med og hente bøkene, (noe som resulterer i at han må bruke mer tid på leksene) og at det blir sjekket. Man kan vel egentlig ikke kalle dette "straff"? Det er jo bare en helt naturlig ting. Hvis jeg glemmer noe på jobben som jeg må arbeide med til neste dag, så er det ingen som straffer meg. Men jeg må ta meg en tur og hente det jeg har glemt. Sånn sett er jo situasjonen til broren din bare en forebredelse på det virkelige liv, og derfor en god ordning.
Gjest Jenna88 Skrevet 7. oktober 2007 #13 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg synes ikke det er galt at han må ta igjen leksene. Hvis jeg gav uttrykk for det, må jeg virkelig presisere at jeg synes det er fint at de får ham til å innse konsekvensene av ting. Han anser nok metoden som straff, men det handler nok mer om konsekvens av en handling. Man kan vel egentlig ikke kalle dette "straff"? Det er jo bare en helt naturlig ting. Hvis jeg glemmer noe på jobben som jeg må arbeide med til neste dag, så er det ingen som straffer meg. Men jeg må ta meg en tur og hente det jeg har glemt. Sånn sett er jo situasjonen til broren din bare en forebredelse på det virkelige liv, og derfor en god ordning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå