Gå til innhold

Boblebad og smittefare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge har jeg trodd at dette er en myte. Men jeg stilte hudlegen min spørsmålet om det faktisk ER noen smittefare ved å bruke "offentlige" boblebad på badeland osv, og hun hadde følgende svar. I pausene mellom "boblingen" SKAL alle forlate badet. Hvis dette ikke blir gjort, stenger man for boblebadets mulighet til å rense seg selv, og man sitter i realiteten og "deler" vannet med resten av gjengen i badet. Siden vannet er over 37 grader og ligger stille, kan man dermed i hverste fall risikere å bli smittet av f. eks. klamydia. Legen sa at hun aldri oppsøker slike boblebad selv, og anbefaler i hvert fall ekstra truse under badetøyet.

På alle badeland jeg har vært innom, sitter folk i hauger oppå hverandre hele dagen igjennom. Ingen bryr seg om skiltene om at man skal ta pauser når det ikke bobler. Det er jo egentlig vanvittig ekkelt å tenke på i ettertid :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj..

Kommer aldri til å gå oppi boblebad lenger:-P

Har aldri likt det, men nå kommer jeg ikke til å gjøre det iallefall :fnise:

Skrevet

Men hvordan hjelper en truse egentlig? De er da langt fra vanntette.

Og når ble det dokumentert at klamydia/HPV ol ting har en levetid utover microsekunder i badevann?

Ville gjerne sett litt mer info på dette enn en tilfeldig leges påstand før jeg får panikk for at jeg kan være smittet av noe som helst.

Skrevet

Dette er ikke noe nytt... Man går ikke i offentlige boblebad. Punktum.

Skrevet

Men noen dokumentasjon ang dette er det visst ingen som klarer riste frem? :klø:

Skrevet

Herrejesus så idiotisk..

Hun mener altså at smitten kan overføres fra en person til en annen person, siden de sitter i samme boblebad i flere hundre liter vann?

Og mot dette skal en ekstra truse hjelpe? Fordi klamydia-smittesporene er så store at de ikke klarer å penetrere to lag med tøy??

At offentlige boblebad er en bakterieorgie stemmer nok det. Men en lege burde vite bedre enn å spre slike usannheter. Dette minner meg litt om legene på 80-tallet som ikke håndhilste på HIV-smittede pga smittefaren...

Skrevet

Det med truse under badetøyet for å hindre smitte høres bare dumt ut.

Men jeg sitter ikke i offentlige boblebad uansett. Urin, sæd, svette og en haug med kjemikalier er det lite digg å sitte i.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå vet ikke jeg når det gjelder klamydia og lignende.

Men jeg hadde en periode jeg var relativt ofte i boblebad pga regelmessige hotellopphold. Det ga meg fotsopp og det tok evigheter å bli kvitt. Har aldri hatt dette problemet før.

Så at noe ikke er som det skal i disse offentlige boblebadene er det ikke tvil i min sjel om. Om det skyldes manglende renhold fra hotellet eller at vi brukte det feil vet jeg ikke.

Badestamper skal visst også være rene bakteriehelvetene.

Skrevet
Men jeg hadde en periode jeg var relativt ofte i boblebad pga regelmessige hotellopphold. Det ga meg fotsopp og det tok evigheter å bli kvitt. Har aldri hatt dette problemet før.

Fotsopp er uhyre smittsomt. Men du fikk nok soppen fra gulvet, ikke fra boblebadet. Så sånn sett burde man unngå alle offentlige badefasiliteter.

Skrevet

Sikker på at det ikke var i dusjen el du fikkd et?

Gjest Blondie65
Skrevet
Sikker på at det ikke var i dusjen el du fikkd et?

Ja siden jeg har bodd på hotell før og siden dette ikke er av den lugubre sorten og siden det også ble dusjet på rommet og ikke i boblebadet.

Når det gjelder gulvet i rommet som boblebadet var så satt jeg mest i boblebadet - jeg var ikke så mye på gulvet uten fottøy at det gjorde noe. Jeg har gått i offentlig svømmehall tidligere uten at jeg fikk dette problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...