Gå til innhold

Dyretortur

Fremhevede innlegg

Gjest Jente18
Skrevet

For mange er dette kanskje ett "gammelt" tema, noe som vi prater om og avskyr, men som vi ikke f;ler at vi kan gj;re noe stort mere med enn det som er gjort eller blir gjort av ulike dyrevernsgrupper etc. rundt om i verden. Men allikevel s[ starter jeg denne tråden nettopp fordi jeg på en eller annen måte må få ut min frustrasjon og mitt sinne i en eller annen form, og for å se om det finnes andre der ute med de samme meningene som meg.

Jeg fikk en link her om dagen til en film som ligger på Myspace, en film som fikk meg til å spy (bokstavelig talt). Det har eksistert dyreplageri i mange tusenerer år, helt sikkert... men etter den filmen så kan man ikke lenger kalle det så enkelt som dyreplageri, men rett og slett dyretortur. Jeg velger å ikke legge ut den filmen her for jeg syns ikke noen har godt av å se den, og den ødela rett og slett hele dagen for meg. Hunder som blir foret med gift, de ligger der med kramper og fråden spruter... de som overlever giften blir så slappe og handlingslammet at de ikke kan gå.. de4rmed blir de kastet i en søppekbil og kvernet levende som om de skulle vært søppel. Kuer får øynene stukket ut, deler av mulen blir klipt bort med en hagesaks og okser blir kastrert ved at de klipper bort ballene mens dyret er fullstendig ved bevissthet.. Jeg blir kvalm bare jeg skriver om det! Jeg klarte ikke se hele filmen, men jeg så nok...

Jeg er bare 18 år selv, og skal ikke kritisere, for jeg veit ikke nok.. men dette kan jeg si, dyrebeskyttelsen og de tiltakene som finns i dag og som blir satt ut i praksis SUGER!!! Bokstavelig talt og på en lite politisk korrekt måte. Straffen her i Norge er på maks 1 år hvis du blir dømt for dyreplageri, ihvertfall etter den reaserchen jeg har gjort... Ett år!!! Hva er det?? I mine øyne skal det ikke være forskjell på å torturere ett menneske i forhold til ett dyr... De er like levende vesener som det vi er, men det er vel mer eller mindre alle enige om håper jeg...

Det jeg egentlig vil skal være diskusjonstemaet her er hvilke meninger folk har om de tiltak som er og hva som kunne vært gjort bedre... Skal jeg snakke rett fra leveren så er metodene de bruker mot dyreplageri patetiske.. det hjelper ikke å spørre om slike sinnsykt fortyrra folk kan gi seg med det de driver med, eller kaste ut "trusler" om små fengselsstraffer eller bøter.. Hvorfor ikke sette hardt mot hardt? Hvorfor kan ikke disse ekstremt groteske forbrytelsene få like ekstreme og groteske konsekvenser?? Jeg bare spør.. Man sier at ingen man kan bestemme over et annet menneske, argumentene mot dødsstraff er jo at selv om et menneske dreper ett annet menneske så er det ingen tredjepart som skal kunne bestemme om drapsmannen skal dø... Men det er på mange måter bull shit, da skal ingen kunne bestemme at du skal i fengsel heller da fordi du har begått ett ran etc... Så hvorfor ikke leke makt kåte dyr som det vi er og la konsekvensene av dyreplageri tilsvare det som er blitt gjort mot de forsvarsløse, uskyldige dyrene.. Hvis du satt en pistol til tinningen på den sjuke mannen som forgifta bikkjene sine og kvernet de levende i en søppelbil og kanskje lagt til at du både visste adressen og navnet på hans kjøre å nøre så hadde ting kanskje begynt å gli inn.. men til og med det er ikke på grad så grotesk som den handlingen han har utført.. Hadde jeg kunne valgt mellom gift og en kule i hodet så hadde svaret vært ganske enkelt!

Så hvorfor ikke? Hvorfor ikke bli så drastiske til den grad at det faktisk kan bli en stopp på denne dyretorturen, eller ihvertfall redusere den drastisk? Jeg skal være litt kjisjè her å si at hvert minutt, hvert sekund så blir ett dyr uansett art torturert på det groveste, mens dyrevernerne prøver å "prate" folk fra å gjøre det, "finne" på løsninger som de i bunn og grunn ikke tror på selv engang.. Hvorfor ikke sette en pistol inn til tinningen på de som driver med dette åpenlyst, Hvorfor ikke??

Og for å kanskje være litt i forkjøpet av de som sikkert kommer til å spørre meg hva jeg mener om jakt og fiske så kan jeg si dette her: Det ligger i menneskets natur å jakte, det ligger i dyrenes natur å jakte... Men hos noen mennesker så ligger det i ders natur å tortuerere... Det er forskjell på å dra på elg jakt 1 mnd i året og å forgifte bikjjer og kverne de opp etterpå, eller som det var en reportasje en gang om kattunger i kina som blir puttet inn i tynne sylindere mens de er bittesmå og blir brukt som pynt! Det er ikke sammenlignbart og det veit vel de fleste... Mennesker er dyr, vi jakter for å spise, i dag så jakter vi kanskje for å få annerkjennelse, men jeg syns faktisk tiltakene mot skadeskuting av elg her i Norge er mer verdt enn de som blir satt mot slakting av kuer, okser etc er. Før i tis, da alt var så "primitivt" så hadde de mere humane måter å slakte dyr på...

Så jeg sier igjen.. Hvorfor skal ikke groteske handlinger mot dyr få like groteske konsekvenser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klappe:

Selv om jeg er uenig med deg i at jakt er greit, hadde du mange fine poeng.

Dyr er like mye verd som mennesker.

Skrevet

Helt enig med deg, ts, og jeg er SÅ glad for at jeg ikke har sett disse filmene selv... Blir kvalm av å lese det. Straffene for dyretortur err latterlige. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det ikke er like straffbart å torturere f.eks en katt eller en sau som et menneske.

Skrevet

Ja , nå er du ung og idealistisk , men å argumentere for å ta livet av dyremishandllere blir endel hakk for ekstremt for meg .

Jeg er selv veldig glad i dyr og hadde mareritt etter å ha sett en viss film fra utlandet hvor en schafer bastard's slakting i mer eller mindre grad begynte mens dyret var levende .

Dyr er ikke mennesker .

Skrevet
Jeg er bare 18 år selv, og skal ikke kritisere, for jeg veit ikke nok.. men dette kan jeg si, dyrebeskyttelsen og de tiltakene som finns i dag og som blir satt ut i praksis SUGER!!!

Hvorfor kritiserer du dyrebeskyttelsen? Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon og har INGEN myndighet til å gjøre noen som helst tiltak ovenfor dyremishandlere. Problemet i Norge er at vi ikke har noe offentlig dyrevern. Dvs vi har en dyrevernenhet som ligger under mattilsynet, dvs en etat som er opprettet for å ivareta dyr som senere skal bli mat. Hvis de griper inn i dyrevernsaker i landbruket blir det sjelden noen straff, men forklart med at det var en personlig tragedie for bonden at dyra ble vanskjøtet. Og det tok mange år før de faktisk grep inn i forhold til Universitetet i Oslo som hadde to gauper stående på betonggulv. Hvis naboer ringer inn og melder fra om kjøledyr som blir mishandlet skjer det svært sjelden noe. Hvis de griper inn fjerner de bare dyret og avliver det

Så vi mangler altså et offentlig dyrevern i Norge.

Veldig fint at du engasjerer deg TS. Men viktig å vite hvor man skal rette skytset. Hold på engasjementet, hvorfor ikke melde seg frivillig i en dyrevernorganisasjon? :katt:

Skrevet (endret)

Flott med et slikt engasjement!!! Bruk det til noe fornuftig, det trengs! Lykke til! :klappe: :klappe:

Endret av Metis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...