Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i utlandet, og i den forbindelse har jeg leid ut borettslagsleiligheten til en venn av meg. Jeg har ikke noe lån på leiligheten, så han betaler kun strømmen sin og husleie (andel fellesutgifter og avdrag på fellesgjeld) til borettslaget. Dette er fordi han passer katten og hunden min mens han bor der. For å gjøre ting enkelt har han betalt husleia direkte til borettslaget, ikke via meg.

I dag fikk jeg imidlertid et brev fra borettslaget der det står at de har sendt begjæring om tvangssalg av leiligheten til tingretten fordi han ikke har betalt husleia de siste tre månedene. Hva gjør jeg nå, borsett fra å kaste han ut? Jeg har penger og kan betale det skyldige beløpet med en gang, vil jo ikke miste leiligheten fordi jeg har vært dum nok til å stole på en venn av meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du gjør nå?

Ja, si det.

Hvis en i styret ikke tilfeldigvis kommer over dette oinnlegget ditt og kan svare deg her, vil jeg i grunnen anbefale deg å kontakte styret.

Skrevet

Forklar situasjonen med en gang og betal!! De må jo kunne ha litt forståelse, og alt de ønsker er jo pengene..

Og, snakk med "vennen" din, syntes det var utrolig frekt av han (med mindre han har en sinnsykt god forklaring, men jeg tviler..)

Skrevet

Ikke bekymer deg så veldig. Så lenge det er snakk om ett såpass lite beløp som her, så iverksetter de ikke tvangssalg med det første, men er jo en fin trussel. Tvangssalg er uansett en lang prosess og de fleste tvangssalg i norge er såkalt "frivillig" tvangssalg, dvs at du har hatt endel sjanser før det skjer og det er du som selger ikke namsmannen...

Ta kontakt med forretningsfører, forklar at du er i utlandet og at det er skjedd en glipp. Før over skyldig beløp, og sørg for å betale leia selv heretter...

Og jeg hadde tatt en skikkelig prat med h*n som låner leiligheten din, kan ikke oppføre seg sånn. Er han virkelig en du tør å overlate dyrene dine til?

Skrevet

Har du ikke mottatt purringer og deretter advarsel om salg tidligere? De kan ikke gå rett på pålegg om salg.

Hvis det virkelig har gått så langt som at pålegg om salg er sendt så vær oppmerksom på at det ikke er sikkert pålegget automatisk blir trukket selv om du innbetaler restansen. Kan hende du må sende søknad til styret.

Uansett, kontakt styret er det lureste du kan gjøre. Ta også kontakt med forretningsfører, men til sist er det styret det står på.

Er ikke sikkert styret er så glade for at du låner ut leiligheten til en annen uten å bebo den selv. Har du søkt styret om dette? Utlån er etter loven sidestilt med framleie hvis jeg ikke husker feil.

Dersom det skulle ordne seg, skaff deg avtalegiro for innbetalingene (evt. be vennen din gjøre det).

Skrevet

Jeg snakket med styret før jeg dro til utlandet, og siden det bare var midlertidig, for et år, fikk jeg beskjed om at det var greit. De har generelt vært ganske fleksible mht fremleie i begrensede perioder.

Brevet kom forresten fra forretningsfører (boligbyggelaget), og ikke borettslaget. De har sendt husleiefakturaene til adressen i borettslaget, og dit har også purringene blitt sendt. Når betaling uteble over tid sendte de varselet til min folkeregistrerte adresse, som er i utlandet.

Jeg har forsøkt å komme i kontakt med vennen min i dag, men han har ikke gitt lyd fra seg, og tar ikke telefonen når jeg ringer. Jeg har bestilt flybillett hjem og kommer til Norge på søndag, og skal forsøke å få orden på dette her til uka. Jeg føler meg bare så dum og naiv og utrolig fortvilet over denne situasjonen. Han har vært en god venn i mange år, og foreldrene hans er omgangsvenner med mine foreldre, så jeg følte ikke at jeg hadde noen grunn til å ikke stole på ham. Dumt...

Skrevet

Har du ikke gitt ny adresse til styret/forretningsfører? Har de hatt annet kontaktinformasjon?

Brevet er fra forretningsfører da det er en av oppgavene deres, men de skriver brevet på vegnet av styret.

Har posten de har sendt til boligadressen kommet fram, dvs. har forretningsfører grunn til å tro at du har sett brevene? Hvis alle brevene har kommet i retur vet de jo at du ikke har mottatt de.

Skrevet

Da jeg ikke hadde ny adresse da jeg dro, jeg bodde på hotell inntil firmaet skaffet meg leilighet, ga jeg dem epost adresse og mobilnummeret mitt, og adressen til foreldrene mine, og ble enig med forretningsfører om at husleiefakturaene kunne sendes til adressen i borettslaget da han som passer leiligheten skulle betale dem mens han bodde der. Dette var etter avtale med hun som tar seg av borettslaget hos forretnigsfører, og hun har ikke forsøkt å ringe/sende epost til meg angående dette. Har forsøkt å komme i kontakt med henne per telefon, men hun hadde gått tidlig i dag.

Skrevet

Ta det med ro, dette ordner seg helt sikkert :)

Bare forklar situasjonen til forretningsfører og betal det utestående inkl purregebyr osv så trekker de saken fra tingretten.

Skrevet
Ta det med ro, dette ordner seg helt sikkert :)

Bare forklar situasjonen til forretningsfører og betal det utestående inkl purregebyr osv så trekker de saken fra tingretten.

Jepp, så fort det er innbetalt og du har tatt kontakt med megleren som har fått oppdraget (om det har gått så langt) så trekkes saken. Dette vet jeg fordi min eks holdt på å få oss kastet ut.

Grøss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...