Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger skattekort nå, i løpet av neste uke, men får ikke lønnsslippen for september lønn før 20.oktober, og finner ikke siste lønnsslipp, i tillegg til at arbeidsgiver ikke er behjelpelig med tall da jeg har sluttet i jobben.

Må opplysningene være helt nøyaktige når det kommer til hvor mye lønn du har fått til nå og hvor mye man har betalt i forskuddstrekk i skatt?

Jeg har gjort en omregning selv, og har kommet frem til noen cirka-tall, men gjør jeg noe "galt" om jeg bestiller skattekortet uten 100% riktige opplysninger?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva inntekten din kommer til å være trenger ikke å være 100 % riktig, for dersom du får tabellkort vil dette ikke være avgjørende. Da må du heller påse at du har alle fradragene riktig - og ihvertfall ikke oppgi fradragene dine for høye!

Dersom du skal ha prosentkort bør inntekten din oppgis så riktig som mulig, ellers kan du få skattekort med uriktig trekk!

Skrevet

Jeg har ingen fradrag, så det spiller ingen rolle..

Men når man allerede har fått et skattekort det året og skal få et nytt så må man fylle ut hvor mye man allerede har fått i lønn og hvor mye man allerede har betalt i forskuddsskatt - og det er disse to tingene jeg lurer på om jeg må skrive inn helt riktig?

For de tallene sitter jeg ikke inne med før om to uker, og jeg skulle hatt skattekort før det. Vet det ikke trenger å være helt nøyaktig det man kommer til å tjene :)

Skrevet

Jeg ville bestilt skattekort nå med utgangspunkt i de cirka-tallene du har. Hvis du finner ut at det er store forskjeller på tallene når du får tilgang til de faktiske opplysningene, så hadde jeg bestilt et nytt. Sannsynligvis vil jo de tallene du har kommet fram til stemme ganske bra.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg ville bestilt skattekort nå med utgangspunkt i de cirka-tallene du har. Hvis du finner ut at det er store forskjeller på tallene når du får tilgang til de faktiske opplysningene, så hadde jeg bestilt et nytt. Sannsynligvis vil jo de tallene du har kommet fram til stemme ganske bra.

Sånn ville jeg også gjort det.

Skrevet

Takk gjest!

Var det jeg håpet å høre.

Er det forresten noen som vet om man må ha eksakte tall hvis man går på ligningskontoret for å få skattekort?

For ved "enkel skatteberegning" på 115 000 så kommer trekkprosenten på 17%, men hvis jeg fyller ut opplysninger i "bestill skattekort" som tilsvarer 115 000 så blir trekkprosenten 29%, hvilket er altfor høyt. Så får å få lavere trekkprosent regner jeg med at jeg må gå på ligningskontoret?

Skrevet

Det er jo ikke skattekortet som betyr noe, men at man faktisk betaler skatten sin. Jeg regna ut at med den inntekten jeg kom til å ha ville 25% skattetrekk bli omtrent riktig (med litt sikkerhetsmargin). Så jeg juksa til tallene slik at jeg fikk et kort med 25% trekk. Nå ligger jeg an til å få tilbake 15-20 000 til våren, akkurat slik jeg ønsker. Hvis jeg hadde fyllt inn tallene riktig ville jeg fått et kort med 18% trekk, noe som kunne gitt meg restskatt.

Skrevet

Skal jeg trikse med tallene slik at jeg får et skattekort på rundt 18% da? For beregningene skatteetaten.no gjør ved at jeg fyller inn 115 000 totalt i år blir på 29%, og da ryker det store deler av attføringen min om jeg skal skatte så høyt.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å trikse med tallene. Man kan be arbeidsgiver trekke høyere skatt enn det står på kortet om man vil være sikker på å få litt tilbake.

Skrevet

Jeg har et skattekort med trekk på 17%. Jeg har fått innvilget attføring og NAV vil ha et skattekort av meg. Når jeg prøver å bestille på nett får jeg prosent på 29%, hvilket er for høyt. Kan nok ikke bare be NAV om å trekke høyere enn det som står på kortet jeg har nå, så jeg må bestille nytt. Problemet er bare at det blir for høyt på nett.

For det er vel ikke meningen at man skal skatte 29% av 115 000?

Skrevet
Jeg har et skattekort med trekk på 17%. Jeg har fått innvilget attføring og NAV vil ha et skattekort av meg. Når jeg prøver å bestille på nett får jeg prosent på 29%, hvilket er for høyt. Kan nok ikke bare be NAV om å trekke høyere enn det som står på kortet jeg har nå, så jeg må bestille nytt. Problemet er bare at det blir for høyt på nett.

For det er vel ikke meningen at man skal skatte 29% av 115 000?

Du får jo tilbake pengene med renter hvis du betaler inn for mye. Men hvis økonomien din ikke tåler denne typen sparing ville jeg triksa det til. Bare vær helt sikker på at du trekker nok slik at du ikke får restskatt!

Når jeg trykker inn en inntekt på 115 000 uten noen fradrag på skatteberegningen på skatteetaten.no får jeg at du skal betale 19 000 i skatt i år. Så da er det bare å finne ut hvor mye du har betalt og sørge for at du får et skattekort der totalsummen til slutt blir riktig.

Men husk at feriepengene også skal inn i inntektsgrunnlaget!

Skrevet

Takk takk :)

19 000 i skatt av 115 000 er vel rundt 17% eller noe slikt. Satte derfor skatteprosenten til 21% og får håpe det dekker de 115 000, noe det vel skal gjøre. Har også tatt med feriepenger i de 115 000. Men for å få det så måtte jeg skrive at jeg ikke har hatt inntekt tidligere i år. Uansett så er vel kluet at jeg skal betale riktig mengde skatt for all inntekt når året er omme?

Skrevet

Hvis alt du kommer til å tjene i år er 115000, og du totalt kommer til å betale minst 19 000 i skatt totalt i år (det du har betalt før + det du blir trekt framover), så tror jeg nok du er på den sikre siden ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...