Gå til innhold

Det er da lik lønn for likt arbeid i Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nei, jeg synes ingeniører bør være i det øvre lønnssjiktet. Vi trenger flere ingeniører som kan konstruere maskiner som overflødiggjør menneskelig arbeidskraft. Slik at det blir mindre problematisk, materielt sett, at en andel av befolkningen ikke jobber.

Jeg tviler på at du ville foretrekke å bli pleiet av en maskin fremfor en sykepleier av "kjøtt og blod", og det å erstatte lærere med maskiner / datamaskiner gjør skolene uegnet til å formidle sosial læring, hvilket er noe av det viktigste en lærer i skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tviler på at du ville foretrekke å bli pleiet av en maskin fremfor en sykepleier av "kjøtt og blod", og det å erstatte lærere med maskiner / datamaskiner gjør skolene uegnet til å formidle sosial læring, hvilket er noe av det viktigste en lærer i skolen.

Vik fra meg, du ekle postmodernist!

Skrevet
Inntekt er en funksjon av to variabler; lønn og arbeidstilbud. Så en kan bruke ikke denne statistikken som argument for at det ikke er likelønn i Norge, i alle fall ikke før en har korrigert den for arbeidstilbudet.

Kan du da forklare hvorfor sykepleiere og andre omsorgspersoner ikke får bedre betalt?

Eller tror du at tilbudet på arbeidskraft er større enn etterspørselen i disse yrkene?!!!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror at en del av ideologene her bør tenke seg grundig om hva de faktisk sier.

Det vil ALDRI bli slik at yrker og yrkesgrupper som krever mye arbeidskraft for offentlige eller private midler blir høyt lønnede. Grunnen er rett og slett at du og jeg ikke er villig til å betale det denne arbeidskraften koster. Gode eksempler på dette er barnehage ansatte, hotellpersonell og servitører, bussjåfører.

Der det i dag er høy lønn er det fordi vi ønsker å betale for det tjenesten koster evt. fordi det er mangel på arbeidskraft innenfor segmentet. Eksempler på dette er ingeniører (mangel), håndverkere (mangel), leger (mangel).

Jeg er forsåvidt enig i at god folkeskikk, oppdragelse og lik fordeling av arbeid - også lavstatus ting som å vaske doen i heimen og passe ungene - er noe som må læres fra man er ung. Men jeg er vel dessverre ikke helt enig i at det er skoleverket alene som skal gjøre dette. Og en del av mødrene som ikke slipper far til uten å okke og stønne over at ting ikke blir gjort som hun pleier, tenker de over hva slags eksempel de setter overfor barna? Ta en kikk i emneoversikten her på KG - "er fedre like gode omsorgspersoner som mødre" - etc. Det er ikke bare mennene som må oppdras - kvinnene også!

Skrevet
Statistikk har vist klart at det ikke er lik lønn for likt arbeid i Norge, selv med samme stillingsandel. Dette skyldes nok dels at det er tradisjon for en slik skjevfordeling, dels at de fleste ledere er menn som favoriserer dem av eget kjønn. Det skal likevel innrømmes at det har skjedd en viss utjevning over tid.

Lik lønn for likt arbeid er likevel ikke tilstrekkelig for en rettferdig fordeling av arbeidsinntekten i Norge kjønnene imellom. Dette er først oppnådd når gjennomsnittsinntekten blant kvinner når samme nivå som for menn. Dette krever at de tradisjonelle kvinneyrkene ikke grovt underbetales og tilsvarende mannsdominerte yrker tilgodeses med høy inntekt slik en ser i dag. Alternativt kunne en gjennomføre streng kjønnskvotering i alle yrker slik det aldri vil forekomme overrepresentasjon av ett kjønn i noe yrke (selv om dette vil bli praktisk vanskelig å gjennomføre på kort sikt).

Samtidig må kvinner gis anledning til å jobbe like mye som menn slik at ikke forskjellig arbeidstid forårsaker skjevfordelt inntekt.

Dette krever at det lovfestes at menn og kvinner skal utføre like stor andel av det ulønnete hjemmearbeidet. Det må være mulig å sanksjonere med straff, fortrinnsvis bøter, mot menn som ikke tar like stor del av hjemmearbeidet som kvinner.

Ingenting av det du sier her har noe med at det ikke er lik lønn for helt likt arbeid!! Ikke snakk om manne og kvinneyrker, det er ikke poenget her.

Skrevet

Så langt har vi faktisk ingen konkrete eksempler på at det IKKE er lik lønn for likt arbeid i Norge.........................................

Skrevet
Jeg var ikke ute etter skrivefeil. Jeg var ute etter hva det var du mente. Altså: Hva i all verden er det du prøver å si?

At statistikken som ble trukket frem ikke kan brukes som bevis for at det ikke er likelønn i Norge.

Skrevet

Så å gjør barna i stand til å gjøre med jobb i fremtiden er ikke viktig?

Skrevet
Det vil ALDRI bli slik at yrker og yrkesgrupper som krever mye arbeidskraft for offentlige eller private midler blir høyt lønnede. Grunnen er rett og slett at du og jeg ikke er villig til å betale det denne arbeidskraften koster.

Årsaken er nok snarere at dersom majoriteten er høytlønnet mister begrepet høytlønnet sin mening.

Men du er inne på noe interessant. Vi betaler ikke mer enn det vi må. Slik at vi tvinges til å betale mer for de høytlønnedes tjenester. På samme måte burde lavtlønnede tvinge folk til å betale mer for sine tjenester.

For øvrig er jeg av den oppfatning at lønnsforskjeller kun bør forekomme dersom de kan begrunnes med bestemte samfunnsmessige produksjonsmål. Ellers ikke. Det vil si at de vanligste argumentene, som utdannelse, ansvar og yrkestype, ikke har noen verdi i seg selv. Det viktigste er å få folk til å ta en utdannelse. Og her viser det seg at det slett ikke er nødvendig med store lønnsforskjeller for å få til dette. Så hvorfor skal da utdannelse betales bedre?

• 4 uker senere...
Skrevet

Tja, fortsatt har vi faktisk ingen konkrete eksempler på at det IKKE er lik lønn for likt arbeid i Norge......................................... :overrasket:

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, ble bare så pissed at jeg må svare likevel.

Det er et begrep som heter lik lønn for likeverdig arbeid. For å bli sykepleier må du studere like lenge som for å bli ingeniør. Likevel tjener sykepleiere vesentlig mye mindre enn ingeniører. Kvinneyrke versurs mannsyrke. Lønnsforskjellen er neppe uavhengig av kjønn.

Dessuten - i bedriften der jeg jobber, er det mennene som blir forfremmet og dermed får lønnstilleggene. (Jeg er et unntak fordi jeg er så jævlig flink i jobben min og blir forfremmet hele tiden til tross for at jeg er kvinne!) Er det tilfeldig? Nei, det er ikke det! Men mennene er så breiale og fullstenidg uten evne til å se sine egne svakheter. De sjarmerer sjefen og får forfremmelsene, mens flinke beskjedene kvinner blir ikke sett.

Jeg er grunnleggende uenig i at for eksempel betongingeniører (mannsyrke) er mer verdt enn for eksempel førskolelærere (kvinneyrke). Ja til lik lønn for likeverdig arbeid.

Og til dere som betviler statistikken fra SSB - tar dere ikke den for god fisk, så er det nok ingen som klarer å overbevise dere, da er dere bare vrange.

Skrevet
Det er et begrep som heter lik lønn for likeverdig arbeid. For å bli sykepleier må du studere like lenge som for å bli ingeniør. Likevel tjener sykepleiere vesentlig mye mindre enn ingeniører. Kvinneyrke versurs mannsyrke. Lønnsforskjellen er neppe uavhengig av kjønn

Og vi har fortsatt ikke sett noe statistikk som viser at de kvinner før mindre utbetalt i timelønn.

Dessuten - i bedriften der jeg jobber, er det mennene som blir forfremmet og dermed får lønnstilleggene. (Jeg er et unntak fordi jeg er så jævlig flink i jobben min og blir forfremmet hele tiden til tross for at jeg er kvinne!) Er det tilfeldig? Nei, det er ikke det! Men mennene er så breiale og fullstenidg uten evne til å se sine egne svakheter. De sjarmerer sjefen og får forfremmelsene, mens flinke beskjedene kvinner blir ikke sett.

Så menn er bare breiale og uten evne til å sine egne feil? Mens alle kvinnene er flinke og beskjedne.

Jeg er grunnleggende uenig i at for eksempel betongingeniører (mannsyrke) er mer verdt enn for eksempel førskolelærere (kvinneyrke). Ja til lik lønn for likeverdig arbeid.

Så om tre år så skal jeg kreve like mye i lønn som statsministeren, bare fordi at jeg har like lang utdanning som han?

Og til dere som betviler statistikken fra SSB - tar dere ikke den for god fisk, så er det nok ingen som klarer å overbevise dere, da er dere bare vrange.

Så hvis en graver frem en statistikk ifra SSB som viser at det ikke er timelønnforskjeller i Norge, vill du bli overbevist da? Poenget var at statistikken som ble henvist til, ikke inneholdt noe informasjon om korreksjon for arbeidstilbudet. Denne manglen på korrekjson gjør at statistikken er ubrukelig til å vise det som posteren ønkset å vise.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja dette er helt sant. Menn vet hva de vil ha og ber om det og de får det. Vi jenter stotrer og stammer og ber om unnskyldning for at vi er så frekke at vi er til og kommer dermed ikke en meter. Neste gang du skal forhandle deg frem til forfremmelse tar du et møte med hver av de to mest breiale og ber om konkrete tips.

Hvis det bare var sjarm det gikk på burde vi kvinner ha et stort forsprang overfor mange mannlige sjefer i og med at vi kan flagre med øyenvippene og vifte med cleevage'n og "sjarmere" oss til bedre posisjoner og lønn. Heldigvis tar du fullstendig feil på dette punktet.

Hva vil du egentlig ha? Tariffestet lønn der ingen får personlige tillegg og der det eneste som teller er boklig lærdom og år med ansienietet? Eller mulighet for personlig vurdering ut fra innsats der det faktisk teller om du er presis og nøyaktig og omgjengelilg med dine kolleger? Hvis du ønsker deg et tariffestet system uten mulighet for personlig tillegg (ingen breiale mannfolk går foran deg pga "sjarme") så begynn som sykepleier eller lærer med en gang. Ellers bør du kanskje begynne å se på din egen innsats og hvordan du presenterer deg selv når du ber om forfremming/lønnsforhøyelse. Lær av guttene, slutt å sutre over at noen har anderledes lønn/posisjon enn deg selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er sykepleier arbeid likeverdig med ingeniør arbeid?

Hvis du ser på viktigheten av det som blir gjort er svaret et absolutt ja.

Hvis du ser på tilbud og etterspørsel er svaret et rungende nei. Først den dagen man kan greie å skape en reell etterspørsel etter sykepleiere kan man greie å få gjort noe med lønnen.

Men jeg synes det er fantastisk at dere bare sammenligner ingeniører og sykepleier/lærere. Hva med meglere? Hvor mange år må man gå på "meglerskolen" for å få høy lønn? Svaret er vel mer eller minde 0. Hvorfor ikke klage over meglerlønnen kontra sykepleierlønnen? Er det ikke grovt urettferdig at en megler kan tjene så mye mer enn en sykepleier?

Skrevet

Det er lik lønn for likt arbeid i Norge! En kvinnelig ingeniør som jobber like mye overtid som en mannlig, vil få like mye lønn - hvis de er like flinke å forhandle lønn. En mannlig sykepleier får samme "dårlige" lønn som en kvinnelig i samme stilling - selv om det er sykepleiemangel i Norge er det mye ufrivillig deltid, dermed er det lett å skaffe nye folk til en stilling, spesielt 100% stillinger. (Jeg vet det ikke gjelder alle avdelinger). Hvis en sykepleier krever 50 000 ekstra i lønn, så vil neste person i køen få jobben i stedet. Derfor kan man ikke forhandle lønn i det yrket. Uavhengig av kjønn.

Jeg synes ikke det er riktig å sammenligne gjennomsnittsinntektene til menn og kvinner på generelt grunnlag. De fleste kvinner jeg kjenner er ikke interessert i å jobbe 60 timers uke, uansett hva de tjener. Og det er ikke nødvendigvis fordi mannen ikke gidder å hjelpe til hjemme, nei. Men til og med blant sykepleiere har jeg inntrykk at at menn velger å jobbe mer overtid enn kvinner. Dermed vil de tjene mer. Men det betyr ikke at de har høyere lønn, eller at kvinner blir diskriminert.

• 4 uker senere...
Skrevet

Ser at det etterlyses eksempler, vel, jeg kjenner ikke så mange detaljer, så det er ikke et særlig bra eksempel:

Min mor er lege og dermed offentlig ansatt, på et større sykehus. Selv om legene får god lønn, sliter hun livet av seg med enormt mye overtid (som gutta faktisk ikke vil ta) men får ikke noe ekstra for det. Det har vært mye styr, penger hun ikke har fått og noe tull med arbeidsavtalen. Det hele bunner nok ut i at hun ikke er egoistisk nok til å si nei, eller til å kreve mer. Det hele endte med sykemelding (og redsel for å miste jobben).

Vil dessuten påpeke at en grunn til at jenter kan slite som sjefer og med å å få høyere lønn, er at andre jenter ikke støtter dem. Mamma fortalte at de andre jentene på jobben satte mye større krav og sa hva de mente når hun var sjef (vikariat 1 år) enn når den vanlige sjefen var der (han er mann)

Dette ble nok ikke noe bra, konkret eksempel, men tendensen er der...

Skrevet
Ser at det etterlyses eksempler, vel, jeg kjenner ikke så mange detaljer, så det er ikke et særlig bra eksempel:

Min mor er lege og dermed offentlig ansatt, på et større sykehus. Selv om legene får god lønn, sliter hun livet av seg med enormt mye overtid (som gutta faktisk ikke vil ta) men får ikke noe ekstra for det. Det har vært mye styr, penger hun ikke har fått og noe tull med arbeidsavtalen. Det hele bunner nok ut i at hun ikke er egoistisk nok til å si nei, eller til å kreve mer. Det hele endte med sykemelding (og redsel for å miste jobben).

Vil dessuten påpeke at en grunn til at jenter kan slite som sjefer og med å å få høyere lønn, er at andre jenter ikke støtter dem. Mamma fortalte at de andre jentene på jobben satte mye større krav og sa hva de mente når hun var sjef (vikariat 1 år) enn når den vanlige sjefen var der (han er mann)

Dette ble nok ikke noe bra, konkret eksempel, men tendensen er der...

Tror nok det du nevner her er noe som kan gå igjen der hvor pliktoppfyllende og "snille" arbeidstagere går for lut og kaldt vann og blir utnyttet. Det kan være at det er flere kvinner som opplever dette (tenker bl a på de ansatte i kommunal helsesektor som blir kynisk utnyttet i brøkstillinger) fordi de ikke tør å slå neven i bordet.

Dette er nok ikke noe eksempel på at det ikke er lik lønn for helt likt arbeid, men bare en trist påminnelse på at snille arbeidstakere blir utnyttet av systemet.

En annen sak er jo at flere kvinnelige ledere hevder at noen av de største utfordringene i jobben har vært forholdet til sine kvinnelige ansatte, som i enkelte tilfeller ikke aksepterer henne på lik linje med de mannelige sjefene. :tristbla:

Skrevet

I følge SSB er forskjellen på menn og kvinners lønn i samme stillinjg og med samme kvalifikasjoner 3%. Grunnen til at kvinner og menn totalt sett har så forskjellige inntekt er rett og slett at kvinner jobber mindre og velger mindre lukrative bransjer og delvis at de e de eldre aldersgruppene har langt lavere utdannelse (dette er jo nå i ferd med å snus helt på hodet i de yngre alderskullene, men det for tdilig enda til at dette virkelig slår ut på statistikken). Diskriminering på grunn av lønn er derfor et helt marginalt problem som blåses opp til gigantiske proporsjoner og som så brukes som forhandlings,iddel for å få menn til å jenke seg på andre områder.

Det er helt greit med en lov om 40% kvinner i styrer så lenge vi får en tilsvarende lov om 40% menn i alle barnehager og skoler og at vi får 40% av permisjonstiden.

Skrevet
I følge SSB er forskjellen på menn og kvinners lønn i samme stillinjg og med samme kvalifikasjoner 3%. Grunnen til at kvinner og menn totalt sett har så forskjellige inntekt er rett og slett at kvinner jobber mindre og velger mindre lukrative bransjer og delvis at de e de eldre aldersgruppene har langt lavere utdannelse (dette er jo nå i ferd med å snus helt på hodet i de yngre alderskullene, men det for tdilig enda til at dette virkelig slår ut på statistikken). Diskriminering på grunn av lønn er derfor et helt marginalt problem som blåses opp til gigantiske proporsjoner og som så brukes som forhandlings,iddel for å få menn til å jenke seg på andre områder.

Det er helt greit med en lov om 40% kvinner i styrer så lenge vi får en tilsvarende lov om 40% menn i alle barnehager og skoler og at vi får 40% av permisjonstiden.

Jeg er for både at menn tar 40%av permisjonen, og at det er 40% menn i barnehager jeg! (problemet er vel mer at mennene ikke vil jobbe i barnehagen, ikke at de ikke får muligheten.)

Men så er jeg litt imot kjønnskvotering inn i styrerom også da...

Når det gjelder lønn, tror jeg det er et visst utslag i lønn av at kvinner normalt må jobbe mange ganger så hardt for å vise at de er like flinke som en mann i samme jobb.

Altså får menn lettere forfremmelser og høyere lønn, også uten å jobbe for det.

Mens kvinner må jobbe hard for det for å få det samme.

Jeg blir ofte tilbudt MYE lavere lønn enn det en bedrift egentlig er villig til å gi for min arbeidskraft, når jeg får jobbtilbud. Og jeg er ganske sikker på at en av grunnene er at jeg er kvinne, og at de derfor tror jeg godtar mindre. (Har opplevd å få høynet begynnerlønn med ca 100.000 i året da jeg takket nei til en jobb.)

Kvinner stagnerer oftere lønnsmessig også, i forhold til menn i samme jobb, selv om de gjør akkurat like bra jobb, og krever like mye. Fordi kvinnen altså må gjøre dobbelt så bra arbeid for å bli annerkjent som flink!

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er tull.

Det er INGENTING (annet enn lønnen) som hindrer en mann å jobbe i barnehage eller på skole. Da jeg vokste opp var det flest mannlige lærere på skolen.

Når det gjelder 40 % kvinner i styrerommene så synes jeg personlig at det er leit at noen ser behovet for en slik regel. Det burde være en naturlig ting at man tilstrebet å ha en naturlig og jevn fordeling i styrer. Dessverre er det jo ikke slik, og noen ganger er da tvang eneste løsning.

Hvor stor andel du vil ha av permisjonen bestemmer du faktisk selv, unntatt akkurat de 3 første månedene som er forbeholdt den som føder og ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...