Gå til innhold

Det er da lik lønn for likt arbeid i Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vis meg den etaten/bedriften hvor kvinner og menn som gjør samme jobben er forskjellig betalt? Mener at vi pr definisjon har likestilling for kvinnene i Norge, da de har alle de samme mulighetene som menn har.

At en del kvinneyrker generellt har lavere lønn en "manneyrker" er egentlig litt irrelevant i denne sammenhengen. Det er mere politikk og forhandlingsteknikker som kanskje må forbedres.

Kvinner må også bli flinkere til å stille krav til lønna si!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tramp på mobben
Skrevet

Det er lik lønn for likt arbeid i Norge ifølge Prof. Brunstad ved NHH.

Både han og prinsessen har helt rett.

Men den venstrevridde og ateistiske pressen i Norge forsøker å mobbe prinsessen.

Mobberne burde vært stilt for riksrett, eller i det minste offentlig latterliggjordt og skambanket.

Skrevet

jeg har jobbet som vikar for et firma i to år. De faste ansatte som gjør den samme jobben som meg får nærmere 40 kr mer i timen. Så, nei. Er ikke lik lønn for likt arbeid i Norge.

Skrevet
jeg har jobbet som vikar for et firma i to år. De faste ansatte som gjør den samme jobben som meg får nærmere 40 kr mer i timen. Så, nei. Er ikke lik lønn for likt arbeid i Norge.

Sikker på at du har samme stilling som de fast ansatte?

Ingen som har hørt om at hvis du har gjort samme jobben i mer en seks månder så har "krav" på fast jobb.

Skrevet
Sikker på at du har samme stilling som de fast ansatte?

Ingen som har hørt om at hvis du har gjort samme jobben i mer en seks månder så har "krav" på fast jobb.

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Om du går i vikariat for navngitt person kan vikariatet vare atskillig lenger enn 6 måneder før du har krav på noe som helst - annet enn lønn, som i noen tilfeller er lavere for vikarer enn for fast ansatte...

Skrevet
Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Om du går i vikariat for navngitt person kan vikariatet vare atskillig lenger enn 6 måneder før du har krav på noe som helst - annet enn lønn, som i noen tilfeller er lavere for vikarer enn for fast ansatte...

Ergo "krav".

Skrevet (endret)

Hmmm... ett lite søk på ssb.no for å finne ett konkret eksempel - undervisning burde være ett ganske så kjønnsnøytralt yrke: Likt lønn for likt arbeid..? Nei

----------

Fra ssb.no

Gjennomsnittlig månedslønn for heltidsansatte i privat undervisning, etter kjønn, tid og statistikkvariabel 2006

Månedslønn (kr)

Menn 32 673

Kvinner 28 768

Link til tabell

...funket ikke direkte til tabellen - men her er det jo bare å slå seg løs...

Endret av suzie
Skrevet (endret)

...dobbelt..

Endret av suzie
Skrevet
Hmmm... ett lite søk på ssb.no for å finne ett konkret eksempel - undervisning burde være ett ganske så kjønnsnøytralt yrke: Likt lønn for likt arbeid..? Nei

Gjennomsnittlig månedslønn for heltidsansatte i privat undervisning, etter kjønn, tid og statistikkvariabel 2006

Månedslønn (kr)

Menn 32 673

Kvinner 28 768

Og er denne korriger for arbeidstilbud?

Skrevet
Og er denne korriger for arbeidstilbud?

.. det er en selvfølge at mann skal ha bedre arbeidstilbud..? Det er bare statistikk, lik det eller ikke lik det.

Det er ikke så vanskelig å finne drøssevis med helt konkrete eksempler på at lik lønn for likt arbeid er en greie som vi ikke er helt i mål med... og det er naivt å tro noe annet. ssb bør vel være nøytalt nok for de fleste regnet jeg med... eller er det bare vennene til de venstrevridde journalistene som jobber der og vrir på tallene der også...

Gjest Moncler
Skrevet

Det hjelper ikke å se på en sånn statistikk du må ser på en konkret arbeidsplass. Hvis to ulike bedrifter betaler ulik lønn, så er ikke dette sammenlignbart.

Skrevet
.. det er en selvfølge at mann skal ha bedre arbeidstilbud..?

:fnise::fnise: Hvorfor diskuter med folk som ikke klarer å lese.

Det er bare statistikk, lik det eller ikke lik det.

Og statistikk er så mye, en må vite hva som ligger bak tallen, metodene så veldig mye annet.

Skrevet
Det hjelper ikke å se på en sånn statistikk du må ser på en konkret arbeidsplass. Hvis to ulike bedrifter betaler ulik lønn, så er ikke dette sammenlignbart.

I tillegg snakker vi om et aggregat av timer arbeidet som i tillegg et aggregat over alle bedriftene i en sektor. Som gjør statistikken lite relevant for sammenligning.

Skrevet
I tillegg snakker vi om et aggregat av timer arbeidet som i tillegg et aggregat over alle bedriftene i en sektor. Som gjør statistikken lite relevant for sammenligning.

Mmm, det har jeg alltid mistenkt, at de jævla slaskene på SSB ikke vet hva de driver med, de lager et faens smøreri som ikke kan brukes til å lage sammenligninger med.

Spøk til side:

A: det er ikke likelønn. Ikke til å komme forbi.

B: De største forskjellene finner du på overtid og bonusutbetalinger. Men de fins på avtalt grunnlønn også.

C: Det betyr mest sannsynlig at damer ikke jobber riktig like mye, ikke tar like mye initiativ i sin stilling, og ikke stiller høye nok krav når de kommer til jobbintervju.

D: Damer har kort og godt ikke baller til likelønn.

Skrevet
Mmm, det har jeg alltid mistenkt, at de jævla slaskene på SSB ikke vet hva de driver med, de lager et faens smøreri som ikke kan brukes til å lage sammenligninger med.

Spøk til side:

B: De største forskjellene finner du på overtid og bonusutbetalinger. Men de fins på avtalt grunnlønn også.

C: Det betyr mest sannsynlig at damer ikke jobber riktig like mye, ikke tar like mye initiativ i sin stilling, og ikke stiller høye nok krav når de kommer til jobbintervju.

Det er faktisk ikke så rart at kvinner jobber litt mindre enn menn med dagens ordninger for småbarnsfamilier. Det er som regel kvinnen som har hovedansvaret for barnet, og bare tenk på alle alenemødrene. De er avhengig av mange for å kunne jobbe fullt.

Men det er IKKE lik lønn for likt arbeid i Norge. Og det burde være en selvfølge at det var det. Uansett baller eller ikke. For nok baller har vi ikke vi kvinner. Ikke antydning engang, fordi vi er kvinner....

Jeg blir utrolig provosert av urettferdighet mellom kjønnene. Også andre veien, bare så det er sagt...

Skrevet

Ikke kom med generell statistikk, kom heller med konkrete eksempler om bedrifter, statlige etater, kommunale arbeidsplasser hvor menn og kvinner har samme stillingsbeskrivelse og ansnsinitet og hvor det er forskjell på lønnen.

Det blir feil å gjøre det anderledes (synes jeg). Overtid er ikke noe tema her, fordi man må se på hva både kvinner og menn ville fått utbetalt med like mange timer pr mnd. Husk at kvinner har de samme mulighetene som menn har innledningsvis. At noen velger å ha en lavere stillingsprosent og ikke jobber OT, vel det blir noe helt annet.

Skrevet
Men det er IKKE lik lønn for likt arbeid i Norge.

Så kom med en statistikk som viser dette da, ikke kom med en statistikk som ikke viser noe som helst relevant for diskusjonen.

Skrevet

Heller i rettning av at folk ikke klarer å lese statistikk.

Spøk til side:

Du snakker da vitterligen om lik lønn for likt arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...