Gjest Gjest_ellen_* Skrevet 4. oktober 2007 #1 Del Skrevet 4. oktober 2007 Gud bedre for en menighet. Jeg er oppvokst i den menigheten, og jeg tror jeg kan berette om utallige dobbelt moral oppførsel. De skal være tro mot gud, gå i menigheten hver søndag, gå med skjørt og langt hår. Kvinnene skal bruke skaut, og ha oppsatt hår. De skal ikke ha tv, ikke juletre, ikke blomster og ikke malerier på veggene. Ikke skal de gå på kino, ikke være medlemmer avforeninger, men data kan de ha. Det er ikke synd. Alt dette ytre, men hva med de indre tankene og følelsene. De er noen mobbere, støter vekk de svake i menigheten. Utstøttelse av de som faktisk trenger å ha noen rundt seg. Og så er de så opptatt av utseendet sitt og til alle andre, de fleste går på slanke kurs, og det eneste som står i hodet på dem er så fjonge seg for mennene i menigheten. Skam dere læstadianere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 4. oktober 2007 #2 Del Skrevet 4. oktober 2007 Gud bedre for en menighet. Jeg er oppvokst i den menigheten, og jeg tror jeg kan berette om utallige dobbelt moral oppførsel. Det er synd du har hatt dårlige erfaringer med menigheten du er oppvokst i, men også vi som er oppvokst andre steder kan peke på utallige eksempler på dobbeltmoral. Det er ikke typisk for læstadianerne alene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #3 Del Skrevet 4. oktober 2007 Gud bedre for en menighet. Jeg er oppvokst i den menigheten, og jeg tror jeg kan berette om utallige dobbelt moral oppførsel. De skal være tro mot gud, gå i menigheten hver søndag, gå med skjørt og langt hår. Kvinnene skal bruke skaut, og ha oppsatt hår. De skal ikke ha tv, ikke juletre, ikke blomster og ikke malerier på veggene. Ikke skal de gå på kino, ikke være medlemmer avforeninger, men data kan de ha. Det er ikke synd. Alt dette ytre, men hva med de indre tankene og følelsene. De er noen mobbere, støter vekk de svake i menigheten. Utstøttelse av de som faktisk trenger å ha noen rundt seg. Og så er de så opptatt av utseendet sitt og til alle andre, de fleste går på slanke kurs, og det eneste som står i hodet på dem er så fjonge seg for mennene i menigheten. Skam dere læstadianere Så interjuet med Mari Boine som er oppvost i denne menigheten. Det var vondt å høre på henne. Til og med, det å le var synd. jeg sier stakkars barn som må bo slik. Hva de undertryker hos sine barn. Bv bør ta barna fra de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 5. oktober 2007 #4 Del Skrevet 5. oktober 2007 Så interjuet med Mari Boine som er oppvost i denne menigheten. Det var vondt å høre på henne. Til og med, det å le var synd. jeg sier stakkars barn som må bo slik. Hva de undertryker hos sine barn. Bv bør ta barna fra de Nå er det en stund siden Mari Boine var barn da, og mange læstadianere er mer liberale i dag (og det varierer VELDIG fra samfunn til samfunn). Svigerfamilien til broren min er læstadianere, og de er absolutt ikke noen dobbeltmoralister, og de er ikke imot ditt og datt heller. Alle barna (som i dag er voksne) i den familien har blitt flotte mennesker, noen er kristne, andre ikke (de er en stor søskenflokk), men foreldrene bryr seg da ikke så veldig, så lenge barna har det bra. Det er rett og slett en herlig familie, og det ganske uavhengig av læstadianismen. Det jeg prøver å si er at dobbeltmoralisme finnes overalt, og selv om det finnes dobbeltmoralisme innen et miljø, betyr det ikke at det finnes innen alle andre lignende miljøer. Det finnes dobbeltmoralisme og undertrykkelse i ikke-religiøse familier også... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 26. desember 2007 #5 Del Skrevet 26. desember 2007 Er ikke alle menigheter mobbere?? Er vel ingen som er så lite inkluderende enn meninghetene, som støter i fra seg alle som ikke passer inn i deres bilde. Hvem er de som tror de kan dømme i øst og i vest? Etter min barnetro er det Gud som skal dømme en gang i fremtidene. Tror mange kommer til å få seg en overraskelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1ide Skrevet 26. desember 2007 #6 Del Skrevet 26. desember 2007 Det er jo smart da. En egen religion for de som liker at jentene skal gå med skjørt og skaut. Jeg tenkte å starte en religion som krever bruk av sminke, gallakjole, langt hår, røde lepper, bryster i str C eller mer, høye heler og velduftende parfyme. Hvordan gikk læstadianerene fram for å få dette inkorporert i menigheten, jeg regner med at jeg trenger noen tips for å få religionen min til å etablere seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. desember 2007 #7 Del Skrevet 28. desember 2007 Læstadianerne er nok pietistiske, men de hadde sin tid da denne retningen innebar en reell forbedring av de samfunn den oppstod i. Læstadius startet sin vekkelse blant folk i dyp fattigdom, preget av utstrakt alkoholmisbruk og generell armod, og disse menighetene og den innflytelsen de hadde innad blant sine egne medlemmer og utad i samfunnet rundt, bidro faktisk til å snu utviklingen bort fra det utstrakte forfallet som rådet. Det samme er tilfellet for de fleste avholdsbevegelser rundt om i den vestlige verden. Folk flest tenker ikke på at så og si hele Europa, og USA, for den del, lå under for utstrakt alkolisme og generell armod for ikke mer enn 150 år siden. Disse bevegelsene bidro til å hale den europeiske kulturen opp av denne grøfta, og det samme gjelder for læstadianerne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 28. desember 2007 #8 Del Skrevet 28. desember 2007 Læstadianerne er nok pietistiske, men de hadde sin tid da denne retningen innebar en reell forbedring av de samfunn den oppstod i. Læstadius startet sin vekkelse blant folk i dyp fattigdom, preget av utstrakt alkoholmisbruk og generell armod, og disse menighetene og den innflytelsen de hadde innad blant sine egne medlemmer og utad i samfunnet rundt, bidro faktisk til å snu utviklingen bort fra det utstrakte forfallet som rådet. Det samme er tilfellet for de fleste avholdsbevegelser rundt om i den vestlige verden. Folk flest tenker ikke på at så og si hele Europa, og USA, for den del, lå under for utstrakt alkolisme og generell armod for ikke mer enn 150 år siden. Disse bevegelsene bidro til å hale den europeiske kulturen opp av denne grøfta, og det samme gjelder for læstadianerne. Takk for at du skrev dette, Mann 42! Jeg er så ufattelig sliten av kun den negative fokuseringen på de kristne menighetene. Det er på tide at også den positive siden kommer frem, for det fins faktisk en positiv side også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emj89 Skrevet 2. april 2013 #9 Del Skrevet 2. april 2013 Gud bedre for en menighet. Jeg er oppvokst i den menigheten, og jeg tror jeg kan berette om utallige dobbelt moral oppførsel. De skal være tro mot gud, gå i menigheten hver søndag, gå med skjørt og langt hår. Kvinnene skal bruke skaut, og ha oppsatt hår. De skal ikke ha tv, ikke juletre, ikke blomster og ikke malerier på veggene. Ikke skal de gå på kino, ikke være medlemmer avforeninger, men data kan de ha. Det er ikke synd. Alt dette ytre, men hva med de indre tankene og følelsene. De er noen mobbere, støter vekk de svake i menigheten. Utstøttelse av de som faktisk trenger å ha noen rundt seg. Og så er de så opptatt av utseendet sitt og til alle andre, de fleste går på slanke kurs, og det eneste som står i hodet på dem er så fjonge seg for mennene i menigheten. Skam dere læstadianere Heidu! Vil bare si at det er fryktelig synd at dette er opplevelsen du sitter igjen med av læstadianerne. Jeg er selv vokst opp i et læstadiansk hjem, og har fortsatt på denne vegen, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Tvert imot. Måtte trekke litt på smilebåndet av at "alle går på slankekurs" vet faktisk ikke om en eneste person som har gjort det! Nå er det lenge siden du har postet dette innlegget, men jeg følte jeg måtte skrive noe. Lurer på hvor i landet og hvilken forsamling du er oppvokst i? Virkelig trist at du har denne oppfatningen av oss, for det stemmer overhodet ikke med hva jeg og mange med meg opplever. Selvfølgelig har hver familie sin måte å gjøre ting på, og jeg vet ikke hvordan du er vokst opp. Men jeg har aldri funnet en eneste ting å sette fingeren på ved min oppdragelse ifht vår tro, selvom jeg noen år "raste fra meg" og gjorde alt jeg ikke skulle gjøre. Jeg hverken så, eller ser disse tingene du skriver hos oss. Jeg aner ikke hvorfor du sitter igjen med denne opplevelsen, det er det bare du som gjør. Men ikke tro at alle er slik du beskriver oss. For det er langt fra slik det er! Vi er ikke perfekte, for all del. Og det er nettopp derfor jeg er læstadianer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 2. april 2013 #10 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) . kommer tilbake med et sterkere svar i morra, tilgi meg. jeg har syndet. Endret 2. april 2013 av JackPreacher Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 25. mai 2017 #11 Del Skrevet 25. mai 2017 Ryddet for kontaktannonse. Edie, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 1. juni 2017 #12 Del Skrevet 1. juni 2017 På 04.10.2007 den 23.06, Gjest Gjest skrev: Så interjuet med Mari Boine som er oppvost i denne menigheten. Det var vondt å høre på henne. Til og med, det å le var synd. jeg sier stakkars barn som må bo slik. Hva de undertryker hos sine barn. Bv bør ta barna fra de Tror du har misforstått. Læstadius tørrla store landområder og sørget på den måten at samekulturen ikke falt ned i sitt eget sorte hull. Grunnet alkohol. Hva med å være litt takknemlig for hva Læstadius faktisk fikk på rett kjøl. At Boine er en bitter dame, Gjør ikke Læstadius' arbeid mindre viktig. Hvilken fullmakt har bv til å ødelegge flere hjem. Legg merke til at de demonstrerer mot bv i hele den frie verden nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 1. juni 2017 #13 Del Skrevet 1. juni 2017 (endret) På 04.10.2007 den 16.46, Gjest Gjest_ellen_* skrev: Gud bedre for en menighet. Jeg er oppvokst i den menigheten, og jeg tror jeg kan berette om utallige dobbelt moral oppførsel. De skal være tro mot gud, gå i menigheten hver søndag, gå med skjørt og langt hår. Kvinnene skal bruke skaut, og ha oppsatt hår. De skal ikke ha tv, ikke juletre, ikke blomster og ikke malerier på veggene. Ikke skal de gå på kino, ikke være medlemmer avforeninger, men data kan de ha. Det er ikke synd. Alt dette ytre, men hva med de indre tankene og følelsene. De er noen mobbere, støter vekk de svake i menigheten. Utstøttelse av de som faktisk trenger å ha noen rundt seg. Og så er de så opptatt av utseendet sitt og til alle andre, de fleste går på slanke kurs, og det eneste som står i hodet på dem er så fjonge seg for mennene i menigheten. Skam dere læstadianere Synes din intoleranse langt overgår hva jeg noen gang har sett i Læstadianere.. Hvem er du til å dømme? Og etter hvilken standard dømmer du? Endret 1. juni 2017 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #14 Del Skrevet 1. juni 2017 Hva er greia med alle de gamle innleggene som dukker opp?? Anonymkode: e882e...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #15 Del Skrevet 1. juni 2017 6 timer siden, debatant skrev: Tror du har misforstått. Læstadius tørrla store landområder og sørget på den måten at samekulturen ikke falt ned i sitt eget sorte hull. Grunnet alkohol. Hva med å være litt takknemlig for hva Læstadius faktisk fikk på rett kjøl. At Boine er en bitter dame, Gjør ikke Læstadius' arbeid mindre viktig. Hvilken fullmakt har bv til å ødelegge flere hjem. Legg merke til at de demonstrerer mot bv i hele den frie verden nå. Nei, selvfølgelig skal ikke bv blande seg inn. Det er det samme med alle kristne "sekter": La oss være i fred fra omverdenen, vi tar oss av barna med vår "indre justis i Guds navn" ....... Jo Takk ....... Anonymkode: 3bc1d...1ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 2. juni 2017 #16 Del Skrevet 2. juni 2017 (endret) 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, selvfølgelig skal ikke bv blande seg inn. Det er det samme med alle kristne "sekter": La oss være i fred fra omverdenen, vi tar oss av barna med vår "indre justis i Guds navn" ....... Jo Takk ....... Anonymkode: 3bc1d...1ed Nå er de norske lover bygget på de 10 bud, og sånn er de også grunnlaget for lovene i den frie verden. Men at bv er så lukket, gjør det jo nettopp til å være et paradis for pedofile. Læstadianere generelt, lever fint med åpenhet. Det er faktisk bv som støtter sekterismen, du klandrer andre for å ha. Endret 2. juni 2017 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå