Gå til innhold

Skal- skal ikke....

Anbefalte innlegg

Gjest Søren også!
Skrevet

Sitter her og er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Saken er den at jeg er gravid, i uke 28, og har fått et lite, men ekkelt medisinsk problem. Har hatt det før, og det kan løses ved hjelp av en eneste tablett, som for sikkerhets skyld ligger i skapet. Men så står det i pakningsvedlegget da: "Bruk under graviditet er ikke klarlagt" eller noe sånt. Tror dette er standardfrasen de bruker når de ikke tør si at et legemiddel er sikkert, samtidig som de ikke har indikasjoner på at det er skadelig heller. For hvis de vet at det er skadelig, er advarslene sterkere- da "frarådes" bruk, eller man skal "unngå" det. Her er det bare "ikke klarlagt".

What to do?

Jeg er kvitt dette ekle problemet med en tablett. Skal jeg tørre det? Når det ikke er funnet bevis for at det er skadelig, og jeg er i andre, straks tredje trimester? Det er jo første trimester som er det mest sårbare, i forhold til medisinpåvirkning.

Kan jo føye til at jeg ellers ikke har tatt så mye som en Paracet gjennom hele svangerskapet og ellers er i god form.

Hva hadde dere gjort?

Tatt den hersens tabletten, eller lett videre etter en trygg medisin (det finnes, men er utrolig vanskelig å få tak i) mens du har det innmari ubehagelig?

:vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, det er litt vanskelig å si siden vi ikke vet hvor alvorlig problemet er for deg.. Tror ikke jeg kan komme med noen tips uansett, men til andre kunne det væert kjekt å vite hvor viktig det er.. Dette er ikke noe du kan leve med?? Tror uansett hvis ungen blir skadet av dette at det skal mye til for å tilgi seg selv.. Kanskje du kan snakke med legen din??

Gjest Søren også!
Skrevet

Ja, jeg vet at jeg ikke får noen helt sikre svar her inne. Jeg bare lurer på hvordan dere andre vurderer sånne "tvils-situasjoner".

Har ringt legen, men typisk nok- han er på høstferie. Så jeg har bare de to valgene: ta tabletten, eller forsøke å finne den sikre medisinen. Har vært på fire apoteker uten hell, så den er ikke den greieste å finne.

Om jeg kan leve med det? Nei, det kan jeg så visst ikke! Min nydelige, men akk så sandspisende datter har smittet meg med småmark, og jeg holder ikke ut tanken på at det krafser og kryper bak i rompa på meg!!

Hele familien er satt på kur- unntatt jeg som ikke kan ta medisinen.

Skrevet

Hadde omså ringt legevakta og spurt. Man MÅ jo ikke prate med sin faste lege bestandig. Enkelte medisiner, f.eks ibux, er dessuten verst å bruke i tredje trimester.

Skrevet

Uff, jeg har hatt det der selv og det er grusomt. Skjønner godt at du ikke vil gå sånn.

Jeg ville ringt jordmor og spurt.

Skrevet

Om du gir meg navnet på medisinene kan jeg se om jeg finner noe info i utlandet om hvorfor den ene blir ansett for ok og den andre ikke. Innimellom er det faktisk samme virkestoff, men det er to ulike pakningsvedlegg som er oppdatert ulikt.

Men om det viser seg at det kun er en som er ok forlang at apoteket tar inn medisinen til deg. Er rimelig sikker på at de er pliktig til det. 2-3 dager går det vel an å holde ut?

Gjest Søren også!
Skrevet

Takk skal du ha! Medisinen heter Vermox.... Men nå begynner jeg å bli oppgitt her, altså. Prøvde et nytt apotek i dag, og der fikk jeg beskjed om at det IKKE finnes alternativer og at hun ikke ville tatt Vermox selv. Jaha, så det eneste alternativet er å klø seg bak i tre måneder til?

OK. Hjem og ringe jordmor, men de jobber bare tirsdag, onsdag og torsdag. Ringer apotekvakten, hun sier at det ikke virker som om det er veldig skadelig- men vil ikke anbefale det, siden hun ikke har kompetanse på graviditet. Ringer legevakten, og selv ikke der får jeg noe svar! "Tja, det er jo ikke den sterkeste advarselen, men... jeg vet ikke jeg."

Er jeg den eneste gravide i hele verden som har hatt småmark??

Begynner å bli rimelig desperat her nå, det klør og er kjempeekkelt, og selv om de andre har tatt tablettene, så vil jo ikke det hjelpe noe hvis jeg bare smitter dem igjen :tristbla:

Skrevet

Ser på felleskatalogen:

Vermox: Graviditet/Amming: Mebendazol har vist reproduksjonstoksiske effekter i dyreforsøk. Risiko ved bruk under graviditet og amming er ikke klarlagt.

Høres ikke bra ut i mine ører.

Vanquin

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Absorberes i liten grad fra mave-tarmkanalen. Dette indikerer at det sannsynligvis er liten risiko for skadelige effekter på svangerskapet, fosteret eller det nyfødte barnet.

Høres mindre ille ut.

Men jeg skal se videre på drugs og google. Med litt flaks finner jeg noe mer konkret du kan ta med til legen og forlange at han legger det inn på relis el.

Skrevet

(glemte trykke send på forrige, så det kommer to tette her. Beklager at det er ekstremt uoversiktlig)

Vermox

http://www.drugs.com/ppa/mebendazole.html

Pregnancy

Category C .

googlet og det ser ut til å bety dette:

C Either studies in animals have revealed adverse effects on the fetus and there are no controlled studies in women, OR studies in women and animals are not available.

Dårlig kilde: http://en.allexperts.com/q/Family-Internal...g-pregnancy.htm

Vanquin

http://www.drugs.com/cons/pyrvinium.html

Pregnancy—Pyrvinium has not been studied in pregnant women or animals. However, pyrvinium has not been reported to cause birth defects or other problems in humans.

Personlig hadde jeg enten holdt ut eller krevd Vanquin med mindre noen kunne gi meg en grunn mot det til fordel for Vermox.

MEN, jeg har ingen medisinsk kompetanse, jeg er bare vant til å måtte dobbeltskjekke alt slikt selv pga at jeg har vært borti mye merkelige leger.

Gjest Søren også!
Skrevet

Tusen takk for forklaringer!

Ja, så lenge det finnes et alternativ til Vermox, så får jeg forsøke å finne det. Det er jo heldigvis åpent i morgen også, så jeg får ta noen flere turer og håpe de har den på ett av stedene.

Hadde det ikke vært noen alternativer, hadde jeg nok ikke klart å la være å ta den ene pillen :sjenert: Men så lenge det skal finnes noe annet, får jeg lete etter det først. Igjen, takk skal du ha! :)

Skrevet
Tusen takk for forklaringer!

Ja, så lenge det finnes et alternativ til Vermox, så får jeg forsøke å finne det. Det er jo heldigvis åpent i morgen også, så jeg får ta noen flere turer og håpe de har den på ett av stedene.

Hadde det ikke vært noen alternativer, hadde jeg nok ikke klart å la være å ta den ene pillen :sjenert: Men så lenge det skal finnes noe annet, får jeg lete etter det først. Igjen, takk skal du ha! :)

Ring rundt å hør om de har inne, eller om de tar det inn til deg. Skulle ønske jeg fant igjen det jeg har lest, men jeg er faktisk ganske sikker på at de SKAL ta inn medisiner på forespørsel. Bodde langt ute på bygda tidligere så husker det var endel slike tilfeller hvor enkeltmedisiner måtte skaffes. Nå var ikke det alltid tid til det, men i mer vanlige situasjoner var det veldig greit å slipep kjøre nesten 2 timer etter medisin.

God bedring :)

Skrevet
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/r....html?id=306921

§ 5-3. Forhandlingsplikt

Apoteket har plikt til å forhandle:

a) alle legemidler som er tillatt solgt her i landet

Der fant jeg det! Mulig jeg misforstår, men forhåpentligvis stemmer det.

Det stemmer, men apoteket har 24 timers leveringsplikt, altså de har plikt til å skaffe alle legemidler på 24 timers varsel, ikke at de er pliktige til å ha alle legemidler på lager til enhver tid.

Så mitt råd til trådstarter er å be apoteket bestille Vanquin til henne, det er de pliktige til å gjøre.

Skrevet
Det stemmer, men apoteket har 24 timers leveringsplikt, altså de har plikt til å skaffe alle legemidler på 24 timers varsel, ikke at de er pliktige til å ha alle legemidler på lager til enhver tid.

Så mitt råd til trådstarter er å be apoteket bestille Vanquin til henne, det er de pliktige til å gjøre.

Nøyaktig det jeg skulle frem til mens jeg løp mellom gryter, jobb og vaskemaskiner. Takk for at du tok og ryddet opp i kaoset mitt :)

Gjest Søren også, men det ordner seg
Skrevet

Takk for svar, alle!

Endelig har det løst seg på et vis. Siden jeg var innmari lei av bomturer til apoteker rundt i byen, så tok jeg en telefon til et sjette (!) apotek. Traff på en ualminnelig hyggelig dame, som både a) slo opp på Vanquin og fant dosering og anbefalinger og b) sa at de skulle bestille til meg på mandag. Litt dumt at det er helg, for da kan jeg ikke hente dem før tirsdag, men pytt- jeg er bare så happy for å ha fått tak i disse pillene et sted, slik at jeg kan bli kvitt de ekle markene uten å føle at jeg gambler med babyens sikkerhet. Hurra! Ikke var de dyre heller- en stor pakke koster 110 kroner.

Har for øvrig en anbefaling til andre gravide, hvis de jobber med småbarn eller har småbarn selv: Hvis du ser en pakke Vanquin, så rask den med deg i handlekurven. Greit å ha liggende i tilfelle rottefelle.... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...