Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rådløs
Skrevet

Jeg er i et samboerskap med barn og felles gjeld. Forholdet synger på siste verset og for å være ærlig blir det godt når det er over.

Det er en del ting jeg lurer på:

-Jeg har familie som er kausjonister på lånet vårt. han er truende til å ikke gjøre opp for seg og jeg vil ødig at dette skal gå utover dem. Er det mulig å trekke seg ut eller?

-Jeg står som medeier på hus og bil og dette gjelder jo lånet også. Det blir han som får beholde alt om han vil og det regner jeg med. Kan jeg komme ut av det?

-Jeg regner med barna blir med meg, men har ingen problemer med å la han ha de til faste tider, men hvordan er det med økonomiske bidrag? Fra staten og han.

Håper noen forstår saken og kan svare meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert men såvidt jeg vet blir det omtrent slik:

-Jeg har familie som er kausjonister på lånet vårt. han er truende til å ikke gjøre opp for seg og jeg vil ødig at dette skal gå utover dem. Er det mulig å trekke seg ut eller?

Dersom verdien på boligen har økt tilstrekkelig eller deres inntekt er sikret kan dere søke banken om å frigi kausjonen.

-Jeg står som medeier på hus og bil og dette gjelder jo lånet også. Det blir han som får beholde alt om han vil og det regner jeg med. Kan jeg komme ut av det?

Han må jo da betale deg ut. Dere bør få ny takst på huset, trekke fra lånet og dele overskytende på to = summen han må betale deg. Dere må da få satt opp en kjøpekontrakt og alt lån må overdraes på ham.

-Jeg regner med barna blir med meg, men har ingen problemer med å la han ha de til faste tider, men hvordan er det med økonomiske bidrag? Fra staten og han.

Dersom dere blir enige om en 50/50 bosituasjon så vil dere få barnetrygd for ett barn ekstra og skatteklasse 2 annenhvert år. Dersom barna bor hos deg mer enn 50% av tiden vil dette tilfalle deg hele tiden. Du vil få bidrag fra barnefar beregnet ut i fra hans inntekt eller dere kan bli enige om en privat avtale. Har han ingen eller dårlig inntekt vil du få fra staten underkant av 1000 pr barn pr måned. Har du små barn kan du muligens få overgangsstønad for en periode. Du kan også få støtte til barnepass og bostøtte, alt avhengig av din egen inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...