Gå til innhold

Problemer med Statens Innkrevingssentral

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fortvilet_*
Skrevet

JEG LA INN DETTE INNGLEGGET 12.09.07:

På grunn av diverse økonomiske problemer kom jeg i vår to avdrag på etterskudd med studielånet mitt. Jeg inngikk enavtale med SI om å betale dette i fire avdrag, samtidig som jeg betalte de ordiære avdragene ved siden av for å komme a jour igjen. Dette fikk jeg bekreftet i et brev fra SI i slutten av juni, første avdraget skulle forfalle 25.07. og giro skulle sendes til meg. Da det nærmet seg den 25. og jeg ikke hadde mottatt noen giro tok jeg kontakt med SI via nettsiden deres (kontaktskjema der). To uker senere hadde jeg fortsatt ikke mottatt hverken giro eller svar på henvendelsen derfra og sendte da et brev og etterlyste giro nok en gang. I dag fikk jeg varsel om utleggsforretning i posten fordi jeg har misligholdt betalingsavtalen. I dette brevet står det at de har sendt meg "varsel om utleggsforretning", men det varselet har jeg aldri mottatt, akkurat som jeg aldri har mottatt giroene som avtalt. Hvordan forholder jeg meg til dette? Hva gjør jeg? Jeg mener jo at jeg har gjort det jeg kunne for å betale innen fristen. Jeg har satt av pengene til avdragene, så de kan jeg betale umiddelbart.

Etter råd fra en venn ringte jeg SI for å få orden på saken. Han jeg snakket med i telefonen sa at han ikke kunne behandle det på telefon og at jeg måtte sende et brev og de skulle behandle søknaden. Han sa også at jeg behøvde ikke å sende inn skjemaet med økonomiske opplysninger som de ba meg om i forbindelse med utleggsforretningen før jeg hadde fått svar på henvendelsen min. Brevet ble sendt 13.09. I dag fikk jeg svar. De avslår å la meg betale i avdrag som avtalt da de ikke "kan se å ha mottatt hverken e-post eller brev" fra meg og de sier de har sendt meg to fakturaer, så i deres øyne har jeg misligholdt avtalen og kan derfor ikke betale i avdrag. Det står ikke noe i brevet om utleggsforretningen, og nå frykter jeg at den har funnet sted i dag som planlagt, uten at de har fått opplysninger om mine inntekter og utgifter. Hva gjør jeg nå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pust rolig ut og inn noen ganger, ring SI og forhør deg om hva som egentlig foregår bl.a. m.h.t. utleggsforretningen. Det hender relativt ofte at de sender ut brev som kan skremme fanden på flat mark, hvilket også er meningen, men hvor det i virkeligheten ikke er så galt fatt. Så lenge du har pengene, kan du når som helst innbetale beløpet og stoppe trekket selv om utleggsforretningen er gjennomført. Lånet ditt vil bli tilbakeført til Statens Lånekasse for betjening på vanlig måte så snart du er ajour. Det skal mer til enn det du beskriver for at lånet skal bli permanent overført til SI. En utleggsforretning fra SI hvor det tas utlegg i inntekt er uansett ikke verdens undergang fordi den ikke gir noen betalingsanmerkning.

Skrevet

Det står at de skal gjennomføre utleggsforretning for hele studiegjelden min, ikke bare de misligholdte avdragene, og jeg har ikke så mye penger på kistebunnen. Jeg har pengene til avdragene. Skal ringe SI.

Er jo greit nok at man ikke får betalingsanmerkning, men det er jo dritpinlig ovenfor arbeidsgiver da... :flau:

Skrevet

Det stemmer at utleggsforretningen gjelder hele studiegjelden, men like fullt kan studielånet tilbakeføres til Statens Lånekasse når du er ajour. Det følger av forskriften som så vidt jeg husker verken en nevnt eller følger vedlagt i den typen brev du har mottatt. Uansett tar det litt tid før arbeidsgiveren din får beskjed, så du får heller skynde deg å bringe forholdet i orden.

Selvfølgelig er ikke dette noe hyggelig overfor arbeidsgiver, men de fleste arbeidsgivere har ansatte med forskjellige typer lønnstrekk og du kan jo alltids forklare at det hele skyldes en misforståelse.

I fremtiden kan det være lurt å ta kopier av alle henvendelser du gjør skriftlig og notere dato, tidspunkt og hvem du snakket med når du ringer. De er ikke fullstendig urimelige, så det godtar de.

Gjest Gjest_Fortvilet_*
Skrevet

Fikk i dag brev om at utleggsforretningen er avholdt og at de har tatt pant i adkomstdokumentene til borettslagsleiligheten med et beløp tilsvarende HELE studielånet mitt. Det er det som står der. Vil det si at leiligheten vil bli tvangssolgt?? Synes disse brevene gir utrolig lite informasjon, og jeg blir bare stressa av det. Jeg synes der er helt jævlig hvis 7000,- skal føre til at jeg mister boligen min når jeg i mine øyne har gjort det jeg kan for å betale.

Skrevet

Nei, det betyr ikke nødvendigvis at leiligheten blir tvangssolgt, men den kan bli det dersom du ikke gjør opp for deg. Brevene fra SI er bevisst utformet med tanke på å gi lite informasjon nettopp for å "motivere" deg til å ta kontakt og det bør du selvfølgelig også gjøre!

Hvis du mener at du har blitt urettmessig behandlet av SI i denne saken, bør du selvfølgelig sende en klage så raskt som mulig. I klagen må du redegjøre for hva du mener har blitt gjort feil, vise til datoer du har snakket med dem/sendt brev/mail og selvfølgelig også legge ved kopier av det du har sendt.

Jeg er helt sikker på at denne saken lar seg løse uten at du "må gå fra gård og grunn", men det forutsetter altså at du tar kontakt med SI.

Skrevet
Er jo greit nok at man ikke får betalingsanmerkning, men det er jo dritpinlig ovenfor arbeidsgiver da... :flau:

Ta det rolig ang dette. Jeg jobber i lønnsavdelingen i en stor bedrift og ser mye rart folk blir trukket fra. Og har sluttet å bli overrasket over hva slags type folk det gjelder. Både avdelingsledere som tjener ganske så bra og de "på gølvet" opplever dette. Så ikke tenk på at det er flaut. Dessuten har vi taushetsplikt når det gjelder lønnssaker og låser alltid inn lønnspermene.

Skrevet

Krysser fingrene for at det retter seg for dette :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...