Gjest Gjest_samboer_* Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 hei hei! Jeg har en samboer som jeg er kjempeglad i, han har en stor familie, og for ca ett år siden fikk jeg vite at han har en ukjent søster. Dette er datter av faren hans som ble født før min samboer ble født, og som hverken han eller noen andre søsken kjenner navnet på. Faren nekter å snakke om dette temaet, men min samboer vil jo gjerne trffe storesøsteren sin... noen som vet om det er mulig å finne henne i folkeregisteret under farens navn? dersom han står på fødselsattesten?
:-) anna Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg synes din mann skal ta seg en lang biltur sammen med faren og si til ham at han veldig gjerne vil prøve å få kontakt med søsteren. Og at dette er noe han må akseptere. Han kan jo for eksempel påpeke at denne søsteren når den dagen kommer vil ha krav på arv fra deres felles far, og at det vil være mye bedre for alle parter om søsknene får vite hvem hun er nå. Om mannen din får kontakt med søsteren vil hun jo sikkert treffe faren sin også. Eller i allefall vite hva som er historien bak det hele. Mitt beste tips ellers er Frelsesarmeen, de kan sikkert si om det er mulig å finne ut hvem søsteren er. Men det aller beste er å få overtalt faren, som jo fremdeles lever.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 takker for svar vet du om frelsesarmeen gjør dette anonymt? vil ikke komme i konflikt med min svigerfar
Gjest Gjest_Lilletrille_* Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Hei, vet du at din samboers far er ført opp som far til denne søsteren? Hvis så er så kan kanskje frelsesarmeen hjelpe dere, hvis ikke så er det vanskelig. Det spørs også hva frelsesarmeen vil gjøre med saken når faren ikke vil ha kontakt med datteren, er det da bra for datteren å bli kontaktet? Vet datteren hvem som er faren hennes osv? Lykke til ps, jeg vet ikke hvem min biologiske far er, og jeg hadde blitt kjempeglad om han eller andre hadde prøvd å finne meg - så stå på men vær varsom:)
Lemona Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 noen som vet om det er mulig å finne henne i folkeregisteret under farens navn? dersom han står på fødselsattesten? Hvis far er oppgitt står han vel oppført som far på folkeregisteret. Er vel egentlig slik at man er forpliktet til å oppgi far hvis man vet hvem han er.
Gjest DD4DE8 Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 ja, jeg vet egentlig at opplysningene finnes i folkeregisteret og sånn, men jeg lurer på om dette er informasjon jeg kan få tak i? som svigersøster.... tusen takk for svar....
Rubina D Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 Du har ingen rett til å få slike opplysninger om andre fra folkeregisteret. Og i en sånn sak er det mange ting å ta hensyn til. Hva om storesøsteren ikke vil ha kontakt? Det kan ligge en historie bak som faren og denne storesøsteren ikke vil at skal ut. Jeg har personlig erfaring med en sånn historie, men i min historie er det jeg som er storesøsteren. Hverken jeg eller mine yngre søsken har noe som helst utbytte av at min identitet blir kjent for dem, før min far er borte. Nettopp fordi historien vil skape mer sorg enn glede. Jeg råder deg faktisk til å la det ligge.
pellegrino Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 Hva med fylkesmannen? Har hørt at noen får slike svar der....
Gjest =tentacle= Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Opplysningene står i Folkeregisteret hvis han har blitt oppgitt som far, men du har ikke rett til å få ut informasjonen. Kjenner du noen som har tilgang og er villige til å snoke for deg, er det altså mulig, men ikke lovlig. Jeg har også et biologisk familiemedlem jeg ikke vet identiteten til, ikke fullt så nært som halvsøsken av meg, og jeg har hatt mulighet til å snoke, men det kunne ikke falle meg inn å gjøre det. Personen det gjelder har rett til å vite farens navn, og kan ta det derfra om h*n vil ha kontakt med fars side av familien.
Gjest Frysepulver Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Hvis din samboers far har et sterkt ønske om at dere ikke gjør det synes jeg dere bør vente til han er død før dere går videre med dette. Sånt er vanvittig sårt og man skal ikke tulle med det bare for å få stilt nysgjerrigheten sin.
Gjest rubina d ii Skrevet 9. oktober 2007 #11 Skrevet 9. oktober 2007 Hvis din samboers far har et sterkt ønske om at dere ikke gjør det synes jeg dere bør vente til han er død før dere går videre med dette. Sånt er vanvittig sårt og man skal ikke tulle med det bare for å få stilt nysgjerrigheten sin. Flott skrevet igjen Frysepulver. Man aner ikke hvilket vepsebol man kan risikere å åpne bare for å få stilt sin nysgjerrighet. Synes forresten deter litt merkelig at ts ikke er aktiv i tråden.
Gjest Frysepulver Skrevet 9. oktober 2007 #12 Skrevet 9. oktober 2007 Flott skrevet igjen Frysepulver. Man aner ikke hvilket vepsebol man kan risikere å åpne bare for å få stilt sin nysgjerrighet. Synes forresten deter litt merkelig at ts ikke er aktiv i tråden. Hehe, jøss, ikke ofte jeg får skryt her
Gjest TS Skrevet 10. oktober 2007 #13 Skrevet 10. oktober 2007 jeg forstår veldig godt hva dere mener. Det er ikke alle som hadde likt å bli funnet av en ukjent søster eller bror når faren ikke er interessert i å ha noe kontakt... Jeg takker for svar, men må presisere at dette ikke er kun for nysgjerrighetens skyld. Jeg mener jo at samboeren min har en rett til å vite hvem søsteren er....
Lizzee Skrevet 10. oktober 2007 #15 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg tror alle forstår at du og din samboer har et ønske om å finne hans søster. Men det betyr ikke at dere har rett til å finne henne. Det er i bunn og grunn denne søsteren som må finne dere og ikke omvendt. Frelsesarmeen kan for eksempel ikke hjelpe søsken eller de biologiske foreldrene i å finne et bortadoptert barn. Men de kan hjelpe det bortadoptete barnet med å finne sin biologiske familie.
Gjest Rubina D ii Skrevet 10. oktober 2007 #16 Skrevet 10. oktober 2007 jeg forstår veldig godt hva dere mener. Det er ikke alle som hadde likt å bli funnet av en ukjent søster eller bror når faren ikke er interessert i å ha noe kontakt... Jeg takker for svar, men må presisere at dette ikke er kun for nysgjerrighetens skyld. Jeg mener jo at samboeren min har en rett til å vite hvem søsteren er.... Det trenger nødvendigvis ikke å være at faren ikke ønsker kontakt. Det finnes mange andre grunner. I mitt tilfelle vil det ødelegge 3 familier hvis sannheten kommer frem. Det finnes ingen som har RETT til å finne ut hvem en ukjent søster eller bror er. Som jeg har sagt før så aner du ikke hvilket vepsebol du kan risikere å åpne, hvor mange mennesker du kan komme til å såre, bare fordi en person vil vite hvem sin ukjente søster eller bror er. La det ligge til hovedpersonen er klar for det.
Gjest grl-72 Skrevet 11. oktober 2007 #17 Skrevet 11. oktober 2007 Det trenger nødvendigvis ikke å være at faren ikke ønsker kontakt. Det finnes mange andre grunner. I mitt tilfelle vil det ødelegge 3 familier hvis sannheten kommer frem. Det finnes ingen som har RETT til å finne ut hvem en ukjent søster eller bror er. Som jeg har sagt før så aner du ikke hvilket vepsebol du kan risikere å åpne, hvor mange mennesker du kan komme til å såre, bare fordi en person vil vite hvem sin ukjente søster eller bror er. La det ligge til hovedpersonen er klar for det. Ikke lett å vite hva som er det riktige å gjøre i en sånn situasjon. Jeg fikk vite ca da jeg var 18 at jeg og min yngre søster hadde en eldre søster fra min fars tidligere forhold. På slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet(da hun ble født)var det forbundet med stor skam å få barn utenom ekteskapet. Far ble sammen m vår mor etter at dette forholdet tok slutt. Gjennom oppveksten ble det altså holdt skjult for oss at vi hadde en eldre søster. Fars søster og mor har visst hatt kontakt med henne, men vi visste ikke om henne. Da jeg fikk vite det, reagerte jeg med vantro og ble rett og slett forbanna. Hadde det vært opp til meg ville jeg ha visst om henne tidligere, og hvis det hadde vært i alles interesse, hatt kontakt med henne. Etter at alle har blitt voksne og far døde har vi liksom fått en "sperre" for å ta kontakt.. man er jo nysgjerrig, men tør ikke helt ta steget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå