Gjest Ept Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg angrer på et telefonkjøp og vil benytte meg av angreretten, men jeg har visst kastet det angrerettskjemaet som var med telefonen. Hva gjør jeg da?
Carebear1 Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
flickan Skrevet 6. oktober 2007 #3 Skrevet 6. oktober 2007 Angrerettskjema har egentlig ikke annen hensikt enn å på en enkel måte å informere deg om at du har den retten. På dette skjemaet står det at du innen fristens utløp (14 dager) må gi beskjed til selger om at du benytter deg av denne. Du trenger altså ikke engang returnere varen i dette tidsrommet, men i rimelig tid etter at du har gitt beskjed. Beskjeden til selger kan altså være både muntlig og skriflig. Men jeg er enig i at det kan være greit å ha det skriftlig tilfelle det skulle oppstå uenigheter. Er det imidlertid et seriøst firma hadde jeg ikke bekymret meg noe særlig for det. Benyttet meg selv nettop av angreretten og sendte en mail den 14. dagen.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #4 Skrevet 6. oktober 2007 Stemmer det de sier over. Jeg ville ha sendt en epost og husk at de fleste firmaer sender deg en bekreftelse når du sender en epost, med et referansenummer. Får du ikke dette bør du ringe og forhøre deg, evt. sende eposten en gang til. Dette er nemlig beviset ditt på at du har sendt beskjed innen fristen.
Gjest lillebøll Skrevet 6. oktober 2007 #5 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) Der jeg jobber kjører vi "reglene" skriftlig tilbakemelding, ikke muntlig. Og send varen før to uker er gått. Alle kunder som ringer inn blir bedt om å sende mail eller fax for kundens egen del. Endret da det lett kunne misforstås. Endret 7. oktober 2007 av lillebøll
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #6 Skrevet 6. oktober 2007 Der jeg jobber kjører vi reglene skriftlig tilbakemelding, ikke muntlig. Og send varen før to uker er gått. Det er faktisk ikke riktig. Det skal holde med muntlig tilbakemelding.
flickan Skrevet 6. oktober 2007 #7 Skrevet 6. oktober 2007 Der jeg jobber kjører vi reglene skriftlig tilbakemelding, ikke muntlig. Og send varen før to uker er gått. Denne praksisen er faktisk lovstridig da dette står klart uttrykt i angrerettskjemaet: "Melding om bruk av angreretten må gis til selgeren innen tidsfristen, og kan gis til hvilken som helst måte." Det står altså heller ikke noe om at varen må returneres innen fristen. Hele skjemaet kan lastes ned på regjeringen.no (Skjema A)
Gjest lillebøll Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 Men hvordan skal du kunne bevise at du har sagt skriftlig i fra? Vanskelig å bevise noe slikt, så best å gi skriftlig tilbakemelding. Dersom kunder sender innen to uker trenger de ikke si ifra i det hele tatt. Men skal de gi tilbakemelding må dette skje skriftlig ellers så får de et problem dersom de ikke sender varen i tide.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #9 Skrevet 7. oktober 2007 Men hvordan skal du kunne bevise at du har sagt skriftlig i fra? Vanskelig å bevise noe slikt, så best å gi skriftlig tilbakemelding. Dersom kunder sender innen to uker trenger de ikke si ifra i det hele tatt. Men skal de gi tilbakemelding må dette skje skriftlig ellers så får de et problem dersom de ikke sender varen i tide. Klart det er tryggere for kunde å si ifra skriftlig, men om firmaene rundt omkring gjorde jobben sin (som mange ikke gjør) så hadde det vært ordnet etter en telefon fra kunde. Men, det er ihvertfall ikke riktig å kreve skriftlig beskjed, ei heller at varen må være returnert innen de 2 ukene.
Gjest lillebøll Skrevet 7. oktober 2007 #10 Skrevet 7. oktober 2007 Nei vi krever ikke tilbakemelding, men foretrekker. Som sagt, så lønner det seg for kundens del at han har det skriftlig. Derfor "krever" vi det slik at vi slipper oppstyr i etterkant. Men sender han det ikke skriftlig får han jo fortsatt penger. De fleste synes det er veldig greit å sende en mail og gjør det gledelig for å ha alt på det rette.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. oktober 2007 #11 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg synes det er fornuftig å oppfordre til skriftlig tilbakemelding. Da er det ikke et diskusjonstema om det ble gjort riktig dato.
flickan Skrevet 7. oktober 2007 #12 Skrevet 7. oktober 2007 Hmm.. det må da være greit å vise telefonutskrift eller liknende ved muntlig tilbakemelding, dersom det skulle bli et diskusjonstema. Og jeg vil tro at dette ikke er et stort problem. Dersom bedriften mottar varen innen rimelig tid, så gidder de vel ikke krangle på om det ble sagt i fra i tide eller ikke.. Er det virkelig kunden som har bevisbyrden her? Man kan jo si på samme måte at bedriten ikke kan bevise at de ikke har sagt ifra.. Men selv foretrekker jeg å gjøre det skriftlig for å gjøre det lettere for meg selv i en evt tvist, men i prinsippet så kan vel ikke bedrifter kreve dette?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #13 Skrevet 7. oktober 2007 Hmm.. det må da være greit å vise telefonutskrift eller liknende ved muntlig tilbakemelding, dersom det skulle bli et diskusjonstema. Og jeg vil tro at dette ikke er et stort problem. Dersom bedriften mottar varen innen rimelig tid, så gidder de vel ikke krangle på om det ble sagt i fra i tide eller ikke.. Er det virkelig kunden som har bevisbyrden her? Man kan jo si på samme måte at bedriten ikke kan bevise at de ikke har sagt ifra.. Men selv foretrekker jeg å gjøre det skriftlig for å gjøre det lettere for meg selv i en evt tvist, men i prinsippet så kan vel ikke bedrifter kreve dette? Der jeg jobber er det kunden som har bevisbyrden....Det er mange som sier etter et halvt år at...jammen, jeg brukte jo angrefristen feks...Litt merkelig å ikke si ifra etter man får første faktura.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå