Gå til innhold

Hvor lenge må vi vente før kattungen får gå ut?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kitty_*
Skrevet

Vi har fått oss en liten kattunge som er ca. 3 mnd. gammel. Han har så lyst til å gå ut, men vi har forstått at han må være inne mens han er så liten. Men hvor lenge holder man katten inne før den slippes ut første gang? Og hvordan gjør man det første gang katten er ute? Går den i bånd da eller tør vi slippe han løs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vil du nok få ulike svar. Jeg har egentlig ikke noen tro på at et bestemt antall uker vil være det rette svaret. Det kommer helt an på hvor dere bor, når dere har tid, kattens gemytt osv.

Genereltt sett vil jeg si at når katten begynner å bli såpass stor og vill at den utforsker alle kriker, kroker og hyller, klatrer på vegger og tak og er nesten for "mye" å ha i hus - da er det absolutt på tide at den går ut.

Jeg ser heller ikke problemet med at den får gå ut tidligere så lenge dere som eiere er med og følger med den hele tiden. Små kattunger kan ha det med å løpe etter noe som fanger dens interesse for så å mjaue sårt når den ikke finner veien hjem. Derfor er det viktig at dere er med den ut i begynnelsen. Bånd er ikke nødvendig og vil bare begrensene kattens naturlige og viktige utforskingstrang og læringsprosess.

For å sette det litt i perspektiv: Se hva kattemoren gjør. Hun har ikke bånd på kattungene og lar dem gå og utforske uten å sette en bestemt ukesdato - men hun er alltid tilstede for å beskytte de små mot farer og hjelpe dem å finne veien hjem om nødvendig.

Skrevet

Jeg slapp ut mine da de stod helt desperate og mjauet mot døra hver gang vi gikk ut. Da var de vel ca 6 måneder. Passet på å ha de ute mens jeg var hjemme og ute sammen med de. De fotfulgte meg i mange dager. Gjør det tildels enda. De går aldri langt hjemmefra hvis ikke de går på tur med meg :ler: de er snart to år nå.

Skrevet

Katten din bør være inne til den er kastrert.

Når det gjelder voksne katter, som f.eks. bytter hjem,bør den være inne i noen uker, slik at den får etablert seg og laget sine lukter rundtom i huset, og bli trygg på sine omgivelser. De første gangene katten er ute, bør den være ute under tilsyn i små perioder.

Vi hører ofte om katter som forsvinner nåe eieren har flyttet til nytt hus fordi at kattene blir sluppet ut for tidlig.

En liten kattunge som ikke er født og oppvokst ute, har ikke utviklet stedsansen sin før den er6-7 mnd. gammel.

Skrevet
En liten kattunge som ikke er født og oppvokst ute, har ikke utviklet stedsansen sin før den er6-7 mnd. gammel.

Derfor er det viktig at eierne er med kattungen ut når den er yngre enn dette, som jeg skrev i mitt første innlegg. Jeg synes personlig ikke det er riktig å holde kattunger inne så lenge. Kattunger har godt av å være ute og leke, lære og utforske både seg selv og omgivelsene i naturlige omgivelser. Men som sagt, under oppsyn når de er så små. :)

Skrevet

Jeg har katt, og vi ventet vel en ukes tid før vi tok han med ut. Og da var vi ute med han hele tiden. Bare noen m inutter i gangen i begynnelsen. Så når han var kjent rundt huset og i hagen som han oppholdt seg i lot vi han utforske litt. Og etterhvert som han ble kjent lot vi han være alene ute. Jeg gikk ut og ropte på han hvert femte minutt eller noe i begynneslen for å være sikker på at han holdt seg rundt her.

Og nå når han er fire år går han aldri langt. Jeg roper på han og da kommer han som regel med en gang. Han var ikke kastrert før han var litt under et år, men var ute likevel. Syns ikke det er riktig å holde katter inne jeg. Syns de skal få ut og få litt fuktig gress under potene sine :)

Så lenge du tar det forsiktig og passer på syns jeg ikke det er noe i veien for å ta katten ut om den vil... Værre for katten å lengte etter å være ute enn å bli tatt med ut et par ganger om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...