Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har en sønn på 15 som er svært lite sjenrt av seg overfor meg. Han prøver ikke å unngå at jeg ser ham naken på badet o. l.Han kan stå å snakke med meg mens han er splitter naken. Jeg er litt usikker på hva som er vanlig for gutter i hans alder. Jeg trodde de fleste var sjenerte av seg i tenårene. Skal jeg si noe om det til han, eller ikke gjøre noe nummer ut av det. Det er forsåvidt ikke noe problem for meg.
Gjest Elfrida Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Ikke gjør noe nummer ut av det. Det at han er usjenert kan da ikke være noe annet en positivt for ham, selv om andre er dødssjenerte.
Velvet Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Her hos oss er det ikke vanlig nei. Har ikke sett min sønn naken siden han begynte å vaske seg selv. Jeg vet ikke hvordan jeg ville prøvd å takle det. Jeg har i alle år sagt at nakenhet er naturlig men jeg tror kanskje jeg ville påpekt at han nå er så stor at han kan heller tulle seg inn i håndkle eller noe.
estrella Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 Hoho..han var ikke av den vanlige sorten tenåringer! Jeg hadde dødd hvis jeg foreldrene mine hadde sett meg naken(ikke bokstavlig talt)..Det samme med brødrene mine:-P Og søsteren min på 11;-) Jeg tror jeg hadde sagt at det er ikke vanlig å gjøre slikt i en alder av 15, for det er det ikke!, og at han heller kan ta på seg et håndkle osv.. (eller kle på seg før han prater med deg:P) Men det er vel greit at ikke alle er like sjenerte, men han var litt voldsom, synst jeg.. Vet ikke om noen andre som er slik i en alder av 15:-)
Elle Melle Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Vær glad for at gutten har et naturlig forhold til kroppen sin. Et avslappet forhold til nakenhet kan da umulig være en dum ting? Grenser er til for å beskytte seg selv og andre, og i denne situasjonen er det vel egentlig ikke noen som synes dette er ubehagelig og dermed trenger strammere grenser?
Gjest Elfrida Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 Hvorfor skal han unngå at moren ser han naken hvis dette ikke er noe problem for noen av dem?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 Det er jo tydeligvis et problem for henne. Ellers hadde hun aldri laget denne tråden.
Gjest Tex Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Høres fint ut med unger som har et så avslappet forhold til sin egen kropp
Gjest s.n Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Det er vel litt uvanlig. Har dere alltid har hatt et naturlig forhold til nakenhet hjemme? Da kan det være grunnen. Det kan jo være han er naturalist...? Det er jo ikke noe som kommer av seg selv i voksen alder.
asterix Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 Helt vanlig her i huset i hvertfall. Vi har alltid hatt et helt avslappet og naturlig forhold til kropp og nakenhet og alle ungene (og vi voksne) er helt usjenerte overfor hverandre. Straks andre er i nærheten blir det såklart noe annet. Ungene har ikke noe problem med å skille mellom naturlig nakenhet i familien og bluferdighet i forhold til andre.
Lurvina Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 Gutten din tenker sikkert at det er jo bare mamma, og hun har jo sett meg naken før. Kan godt hende han er sjenert ellers, f.eks i fellesdusjen på skolen o.l., men at han føler at han ikke trenger å gjemme seg for deg fordi du ikke kommer til å kommentere eller være ekkel. Kan også hende at han bare er veldig avslappet i forhold til kroppen sin.
Gjest Moncler Skrevet 3. oktober 2007 #12 Skrevet 3. oktober 2007 Tror ikke du skal si noe til han. Det vil nok bare få han til å føle seg ukomfortabel. Han er vel bare veldig lite sjenert av seg. Er mange gutter som er lite sjenert av seg i den alderen og oppover. Sikkert nedover også. De stripper jo på fester og alt muig.
Brunhilde Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Høres fint ut med unger som har et så avslappet forhold til sin egen kropp Det syns jeg også!
Gjest Elastica Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Høres fint ut med unger som har et så avslappet forhold til sin egen kropp Jeg er veldig enig i dette. Ser ingen grunn til å gjøre noe nummer ut av det.
la Flaca Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Det er jo du som har et problem i forhold til nakenhet, ikke han. Det er ikke noe galt med gutten, og jeg håper virkelig ikke du gir han inntrykk av at det er det.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #16 Skrevet 7. oktober 2007 Hvis ikke noen av dere har noe problem med det så er det selvfølgelig ikke noe problem. Det naturlige for de fleste av oss er å være nakne når det er varmt (f.eks. på badet) mens klær i slike situasjoner først og fremst er tillærte, avtalte kulturelle regler som brukes for å gi signaler til andre mennesker om sosial status og avstand, ærbarhet, seksuell avstand/tilgjengelighet etc. I deres tilfelle vil jeg anta at dette er fullstendig avklart og at signalering ved bruk av klærne ikke har noen betydning. Hvis du derimot selv ikke har et avslappet forhold til dette eller føler at han mener å opptre seksuelt provoserende så skal du selvfølgelig si noe. En annen sak er at du bør sjekke ut hvordan han opptrer i forhold til andre. Hvis han opptrer naken i forhold til andre som ikke har et like avklart og avslappet forhold til det som han så bør du ta det opp med ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå