Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Broren min døde for en stund siden, og det er på tide å ta tak i boet. Han etterlot seg en samboer, en leilighet med lite gjeld, ca 350.000 i askjer, en sliten bil. Jeg er enearving, han har ingen barn, våre foreldre er døde og det finnes ikke noe testamentet Han og samboeren har ikke bodd sammen mer enn 1,5 år (men av div årsaker, de har vært kjærester i mange mange år). Hun har således ikke noe krav på arv. Men, jeg har således ikke noe "bruk" for arven, og bortsett fra noen få familegjenstander som er i leiligheten kan hun ta alt sammen. Men hvordan gjøres det enkelst mulig? Siden hun ikke er noen arving, blir alt en "Gave" fra meg da? Kan jeg eventuelt lage en leiekontrakt der hun betaler en symbolsk leie så lenge hun lever, men jeg eier leiligheten (som arv til mine barn) Bor selv i utlendet, bør sikkert (skal) ta kontakt med en advokat, men vil bare finneden mest menneskelige løsningen på saken. Men brors samboer er ett fantastisk menneske som har brukt hele livet på å hjelpe de svake i sammfunnet (hun eier derfor ingen ting selv) og hun skal ikke kastes ut av sitt hjem. Ellers er jeg usikker på hvordan jeg skal gjøre det med penger og sånn
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Akkurat deg har jeg lyst til å klone i mange millioner nye mennesker. Jeg er kjnner ikke arveloven godt nok til å råde deg spesifikt - det fisker en advokat lett. jeg tillater emg likevel å komme med noen innspill. Jeg vil tro leiligheten har så høy verdi at dne overstiger den avgiftsfrie arvesummen. Da må hun i så fall betale arveskatt - og det kan etter hva jeg har forstått bli litt problematisk siden hun ikke har penger. Dette kan kanskje løses hvis også aksjene overføres til henne, mne ejg er litt usikker på om det blir helt riktig at alt overføres - all den tid du har barn selv. Derfor kan kanskje forslaget ditt om livslang leierett til en symbolsk leie være det smarteste. Jeg synes du høres ut som et helt utrolig flott menneske.
murray Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg må også kommentere at du virker fantastisk ærlig, empatisk og generøs. Er det noe som får meg til å miste troen på menneskeheten er det når folk krangler så busta fyker over ei lampe og grafser til seg alt de kan på bekostning av alt annet.
Gjest s.n Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Tar av meg hatten for deg ts. Det gjør jeg også!
Gjest lissi32 Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 En utrolig god ide å la henne bo der mens du fortsatt eier leiligheten. Er det fellesutgifter kan hun kanskje dekke disse. Du vil ikke måtte skatte på disse inntektene/utgiftene, og hun bor billig. Høres utrolig flott ut av deg, siden du kunne tatt alt og satt henne på gaten, da hun ikke har krav på noen ting. Godt å høre at det fins empatiske mennesker. du fortjener en :love:
Elodi Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 Verden skulle hatt flere slike mennesker som deg!
Glitnir Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Slutter meg til de andre her: Veldig bra gjort av deg! Siden det ikke finnes testamente her, så har dere jo et problem, siden samboere ikke har lovbestemt arverett. Du kan ikke bestemme at hun skal ha deler av eller hele arven når dette ikke er bestemt i testamente. Det vil si at du må ta over alt, og betale arveavgift for det som overstiger 250', og må deretter gi dette videre til henne, som må betale gaveavgift. Det blir en dyr affære med andre ord. Det er absolutt som du sier en mulighet å la henne bo i din leilighet for en rimelig penge, det er kanskje beste løsningen her.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 (endret) En enkel måte som sikrer både deg og henne er å gi henne borett så lenge hun ønsker. Det kan jo være at hun i fremtiden treffer en annen mann og får bedre økonomi og da blir det vel kanskje litt feil at du skal "sponse" dette. Jeg liker tanken din om at hun ikke skal presses ut fordi om hennes samboer er død. Borett er en skriftlig erkjennelse om at vedkommende har rett til å bo der i en bestemt periode. Den kan f.eks. skrives ut for 10 år og med rett til fornyelse f.eks. Så kan du ta en symbolsk eller fornuftig leie slik at hun har råd til å bo der. Endret 4. oktober 2007 av yvonne
Mann 42 Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har strengt tatt ikke noe råd å gi bortsett fra å kontakte en advokat og legge frem problemstillingen for ham. Men jeg fikk lyst til å svare likevel, for jeg syns det er så utrolig flott at du ønsker å tilgodese hans samboer på denne måten. Man blir rørt. De beste ønsker til deg.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 Tar av meg hatten for deg ts. Tar av meg sokker og sko også jeg.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Hei. Vet ikke om jeg er så fantastisk person som dere mener da. Men jeg og min bror var meget forskjellige og har aldri vært nære. Men han har hele tiden brukt livet sitt på å hjelpe andre, og jeg vet at om han bare hadde tenkt litt fremover så hadde han sørget for å sette opp ett testament (ikke til fordel for meg). Så vli prøve å gjøre ting slik jeg tror han ville gjort det. Snakket litt med min mann i går, skal ta kontakt med advokat når jeg reiser til Norge til uken. Løsningen blir nok at vi selger aksjene sor å løse inn lånet på leieligheten, gir henne en evig borett der hun dekker husleien, strøm og mindre løpende vedlikehold. Større vedlikeholdsutgifter dekker jeg (vil være igjen noe penger etter salget av leieligheten). Som noen nevnte vil det bli litt feil om hun treffer en ny mann, som kanskje til syvende og sist vil bli sittende med leieligheten om hun får den. Hun har ikke sertifikat, men både han og hun har viet livet sitt til en veldedig organisasjon, vil høre om de skal ha bilen. Det er jo ikke sånn at hun ikke har en inntekt, men å jobbe i en hjelpeorgansisasjon blir man ikke rik av. Så da håper jeg denne løsningen kan være i tråd med min brors ånd. Det ville bli for dumt om jeg skulle kjempet til meg alt med nepp og klør, når jeg vet at det ikke er slik han vil ha det. Skal sikre meg noe arvegods fra våre foreldre, ellers kan hun ta alt av innbo.
Gjest me Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 Hei. Vet ikke om jeg er så fantastisk person som dere mener da. Men jeg og min bror var meget forskjellige og har aldri vært nære. Men han har hele tiden brukt livet sitt på å hjelpe andre, og jeg vet at om han bare hadde tenkt litt fremover så hadde han sørget for å sette opp ett testament (ikke til fordel for meg). Så vli prøve å gjøre ting slik jeg tror han ville gjort det. Snakket litt med min mann i går, skal ta kontakt med advokat når jeg reiser til Norge til uken. Løsningen blir nok at vi selger aksjene sor å løse inn lånet på leieligheten, gir henne en evig borett der hun dekker husleien, strøm og mindre løpende vedlikehold. Større vedlikeholdsutgifter dekker jeg (vil være igjen noe penger etter salget av leieligheten). Som noen nevnte vil det bli litt feil om hun treffer en ny mann, som kanskje til syvende og sist vil bli sittende med leieligheten om hun får den. Hun har ikke sertifikat, men både han og hun har viet livet sitt til en veldedig organisasjon, vil høre om de skal ha bilen. Det er jo ikke sånn at hun ikke har en inntekt, men å jobbe i en hjelpeorgansisasjon blir man ikke rik av. Så da håper jeg denne løsningen kan være i tråd med min brors ånd. Det ville bli for dumt om jeg skulle kjempet til meg alt med nepp og klør, når jeg vet at det ikke er slik han vil ha det. Skal sikre meg noe arvegods fra våre foreldre, ellers kan hun ta alt av innbo. Du kan jo sette inn en klausul om at en eventuell ny mann ikke skal overta leiligheten ved hennes død, at den da skal tilbake til familien. Min onkel solgte min bestefars hus, som han overtok, til en i konas familie og i salgskontrakten er det en klausul som sier at når hun dør skal huset tilbake i familien. Dette vet en advokat sikkert mye om.
Anglofil Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Tråden er ryddet iht reglene. yvonne (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå