Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Hei, Vi har begynt å legge merke til at det høyre øye til vår 2 åring plutselig kan skjene over til siden (mot nesebenet), det er verst når han skal fokusere på noe. I barnhagen har de faktisk lagd merke til dette i nesten 1 år, men trodd at han har tulleskjelet ??!?!? Vi var nettopp på 2 års kontroll og hun sa ingenting om synet. Hun spurte om vi trodde han så bra, og ja, vi fikk inntrykk av det. Men nå har begynt å legge merke til denne skjelingen. I denne alderen skal de vel kunne begynne å fokusere bra eller??
Susan Sto Helit Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg ville gått til en optiker som sjekker barn og få sett på dette. Vi har planer om å gjøre dette med vår sønn når han blir to år, for det finnes et arvelig synsproblem i familien. (Som kan gi omtrent det utslaget du beskriver.) Snakket med legen på helsestasjonen om dette allerede på 6mnd kontrollen, og ble anbefalt optiker ved 2 års alder.
Velvet Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Dette var min sønn også plaget med da han var liten. Legen oppdaget det på 3-års kontrollen og ble rasende for at det ikke ble oppdaget før av helsesøster. Min gutt skjelte mye og det er viktig at en behandling begynner så fort som mulig. Ikke lenge etter begynte han med plaster, dråper, briller og hyppige besøk hos øyelegen. Det hele endte med en operasjon for å korrigere øyet og nå er det nesten bra. Han skjeler enda litt og spesielt når han er trøtt og sliten. Få en lege til å se på gutten din og så henvender han deg til øyelege. Det kan gå så langt at han "kobler ut" det øyet han skjeler på og det kan bli vanskelig å rette på hvis det går for lang tid. Endret 3. oktober 2007 av Velvet
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 Hei, Vi har begynt å legge merke til at det høyre øye til vår 2 åring plutselig kan skjene over til siden (mot nesebenet), det er verst når han skal fokusere på noe. I barnhagen har de faktisk lagd merke til dette i nesten 1 år, men trodd at han har tulleskjelet ??!?!? Vi var nettopp på 2 års kontroll og hun sa ingenting om synet. Hun spurte om vi trodde han så bra, og ja, vi fikk inntrykk av det. Men nå har begynt å legge merke til denne skjelingen. I denne alderen skal de vel kunne begynne å fokusere bra eller??
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Ja, de skal fokusere. Tilbake til helsestasjon eller lege og finn ut av det
Daria Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 Ta det opp med lege. Skjeling kan korrigeres tidlig -jeg ble operert for det da jeg var 15 måneder.
Leo Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 Nå er jeg selvfølgelig ikke øyenlege, men dette kan høres ut som en avart av skjeling som er en arvelig lidelse. Veldig enklet forklart innebærer det at kun det ene øyet er i aktiv bruk og at det andre bare blir "hengende og slenge" og etter hvert forsvinner synet på dette øyet helt eller delvis. Jeg har dette selv og i mitt tilfelle ble det ikke oppdaget før jeg var 8 - 9 år. Det resulterte i at jeg så og si ikke ser noenting på venstre øye. Starter man behandlingen tidlig, kan imidlertid problemet løses og man slipper å ende opp som min bestemor som var totalt blind på det ene øyet. Lidelsen er vanskelig å oppdage både for helsesøster og en vanlig lege når barnet er så lite. Sannsynligvis er heller ikke synet på det øyet som ikke er i bruk så dårlig ennå at det merkes. En øyenlege derimot kan finne ut hva det egentlig er og foreskrive behandling. Behandlingen har sikkert kommet et steg videre siden jeg var barn, men både jeg og de andre jeg kjenner til som har dette, har brukt lapp over det friske øyet hele eller deler av dagen for å trene opp igjen det "syke" øyet i tillegg tl briller med spesielle glass. Jeg har også hørt om et par stykker som har blitt operert for skjelingen. Nå mener jeg ikke å skremme deg, men ut fra det jeg har erfart selv, synes jeg det er viktig at dette blir undersøkt skikkelig. Jeg anbefaler deg/dere derfor å oppsøke fastlegen og få henvisning til øyenlege. Jeg fant også en link til et svar fra en lege på Lommelegen.no som du kanskje ville ha interesse av å lese.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 TS her. Takker for svarene jeg har fått. Vi skal ringe helsestasjonen i morgen og be hun se om vi trenger gå videre med problemet. Vi har sett det er verst på kvelden, da han er sliten, og trodd også at det er relatert til at han er sliten. Men det er visst i løpet av dagen også noe. Tusen takk for svar igjen.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Behandlingen er den samme nå som da Leo var "liten". Man plasser en lapp over det friske øyet for å tvinge det "syke" øyet til å bli sterkere. Uansett om dette er det Leo snakker om eller om det "bare" er en synsfeil som krever operasjon eller briller så er det lurt at dere nå går til lege med det og får det konstantert.
Leo Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 Vi har sett det er verst på kvelden, da han er sliten, og trodd også at det er relatert til at han er sliten. Men det er visst i løpet av dagen også noe. Tusen takk for svar igjen. At det synes best når han er sliten, er nok ganske vanlig. Både jeg selv og de som kjenner meg godt kan tydelig se at mitt venstre øye blir "stivt" når jeg blir sliten. Skjelingen min er ikke så lett å se fordi jeg har såkalt mikroskjeling, men selv kan jeg faktisk merke at øyet "vibrerer" og at jeg ikke lenger har kontroll på de små musklene rundt øyet.
Susan Sto Helit Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Nå er jeg selvfølgelig ikke øyenlege, men dette kan høres ut som en avart av skjeling som er en arvelig lidelse. Veldig enklet forklart innebærer det at kun det ene øyet er i aktiv bruk og at det andre bare blir "hengende og slenge" og etter hvert forsvinner synet på dette øyet helt eller delvis. Jeg har dette selv og i mitt tilfelle ble det ikke oppdaget før jeg var 8 - 9 år. Det resulterte i at jeg så og si ikke ser noenting på venstre øye. Starter man behandlingen tidlig, kan imidlertid problemet løses og man slipper å ende opp som min bestemor som var totalt blind på det ene øyet. Lidelsen er vanskelig å oppdage både for helsesøster og en vanlig lege når barnet er så lite. Sannsynligvis er heller ikke synet på det øyet som ikke er i bruk så dårlig ennå at det merkes. En øyenlege derimot kan finne ut hva det egentlig er og foreskrive behandling. Behandlingen har sikkert kommet et steg videre siden jeg var barn, men både jeg og de andre jeg kjenner til som har dette, har brukt lapp over det friske øyet hele eller deler av dagen for å trene opp igjen det "syke" øyet i tillegg tl briller med spesielle glass. Jeg har også hørt om et par stykker som har blitt operert for skjelingen. Nå mener jeg ikke å skremme deg, men ut fra det jeg har erfart selv, synes jeg det er viktig at dette blir undersøkt skikkelig. Jeg anbefaler deg/dere derfor å oppsøke fastlegen og få henvisning til øyenlege. Jeg fant også en link til et svar fra en lege på Lommelegen.no som du kanskje ville ha interesse av å lese. Takk for god beskrivelse! Det er akkurat dette som finnes i mannens familie, og som vi skal sjekke om vår sønn har. (Selv om han ikke har vist tegn på det ennå. Han er jo bare 9 mnd) Er godt å vite at dette også kan "reddes" selv om det oppdages sent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå