Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 satte henne igjen nede mens jeg skulle gå opp med varene... Hun er tydligvis mer vågal enn mamma trodde og klatra etter meg... Vi skvatt nok litt begge to da seg så henne på 8.trinn, så da ramla hun ned... Gråt 1/2 minutt, roa seg ved puppen, har spist mat, ler og er i godt humør... Burde jeg likevell dratt til lege? Kan hun ha fått noen usynlige skader? Er så utrolig sint på meg selv nå!!! :gråte:
Gjest HB Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Tror jeg ville tatt en tur til legen. Små barn tåler mye, men det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Jeg har hatt hjernerystelse en gang (var 11 år). Jeg gikk/løp rett i veggen slik at jeg besvimte. Måtte til legen og den eneste sjekken jeg husker var at jeg skulle ta meg på nesen. Så fikk jeg ikke sove hele natten sammenhengende. Tror ikke det er så lett å se noe, men et tegn kan være at barnet helst vil sove. Jeg tror ikke du skal bekymre deg, men jeg tror jeg hadde snakket med legen. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Mange som har fått hjernerystelse hr følt seg fine like etter uhellet men etter en stund har ettervirkningene kommet som feks. sterke hodesmerter og oppkast. Jeg ville fulgt godt med henne de neste 2 timene men er du usikker så bevares, ring legevakten. Ikke verre enn det.
Nigo-san Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 Slik som du skisserer det, ville jeg ikke dratt til legen. Men dersom hun blir kvalm/kaster opp, eller sovner dypt på et "unormalt" tidspunkt, så ville jeg ringt legevakten med en gang. Men de tåler en støyt, det vet jeg av erfaring. Jeg har hatt en baby som veltet i babystol, og en ettåring som falt ut av køyeseng. Da fikk jeg akkurat det rådet som står over- sjekk allmentilstanden, og vær obs på kvalme eller dyp søvn.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Det regnes ikke som hjernerystelse med mindre man blir borte/besvimer med en gang. Symptomer på hjernerystelse er trøtt, sløv, kvalme og oppkast. De tåler jo utrolig mye disse små, det går nok bra så lenge hun ikke har et eneste symptom på noe.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg tror uansett jeg ville vekket henne noen ganger i løpet av natten. Jeg vekket sønnen min hvert 15 min da han hadde hjernerystelse. Men han var bevisstløs rundt 1 min etter fallet den ene gangen. Han hadde symptomer som hodepine og tretthet, men ble ikke lagt inn. Ved alvorlige hodeskader pleier man å få symptomer i løpet av de første 24 timene etter skaden. Jeg har hørt om barn som har slått hodet og fungerte normalt etterpå, men som døde i løpet av natten. Det går sannsynligvis helt fint med jenta di siden hun ikke var bevisstløs. Men hvis du er i tvil synes jeg du skal ringe legevakta.
Amanlis Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 I tillegg til kvalme/oppkast og hodepine kan du se på pupillene til jenta di. Er de forstørret kan det være en indikasjon på hjernerystelse. Sjekk om hun reagerer på sterkt lys .
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Hvis pupillene ikke trekker seg sammen hvis man lyser på dem, lysstive pupiller, er det en alvorlig hodeskade som krever øyeblikkelig sykehusinnleggelse og sannsynligvis kirurgisk behandling. Lav puls og kaldsvett hud er også alvorlige symptomer.
Gjest Bodillen Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Har hatt hjernerystelse på to av våre, og det var ganske tydelig begge gangene, men med ganske forskjellig forløp. Eldstemann besvimte og var bevistløs en god stund, deretter "fjern" - husket ingen ting, var kvalm og trøtt og kastet opp i bilen på vei til legevakta. Han ble liggende to døgn på sykehuset og var ikke seg selv igjen før andre dagen. Minsten virket kvikk den første halvtimen, deretter ble han sutrete og klaget på hodepine. Det gikk faktisk et par timer før han kastet opp! Vi tok ham med på legevakta, hvor de konstaterte hjernerystelse, men ikke verre enn at vi fikk ta ham med hjem igjen. Vi fikk beskjed om å sjekke ham jevnlig i løpet av natta og kontakte legevakta hvis tilstanden endret seg. Han var fin igjen dagen etter. Hold øye med datteren din. Virker hun helt som normalt ville jeg ikke bekymret meg.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 Og så kan jeg trøste deg med at de aller fleste unger dilter etter mor eller storesøster når de aller helst ikke skulle. Jeg f.eks. oppdaget den åpne trappegrinden og syntes jo det var spennende og ramlet kull om kull ned trappen til kjelleren. Ingen hjernerystelse - men litte granne forslått kan du si. En annen gang falt man med hodet først mot dørkarmen når man egentlig red på kneet. Veldig gøy å sy i bakhodet - og spesielt når man kunne vise alle hva storesøster hadde gjort for noe fælt. Gøy for minsten - ikke for storesøster!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå