Gå til innhold

Da blir det pusekatt på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fredag henter jeg den lille pusekatten min.

Har tenkt på navn og syns Azira passer fint så tenker det blir det :)

Ho er selvfølgelig kjempe vakker - masse mørkegrå pels og små nydelige øyne! Skal prøve å legge ut bilde når jeg får ho.

Har fått låne et bur som jeg tar med på jobben i morgen (får pusen av en kollega). Da kan hun ta det med hjem så kanskje Azira blir litt vant med det. Samt et pledd som kanskje moren kan sette igjen litt lukt på. Tror dere det er lurt eller vil det gjøre det verre? Det med pleddet altså..

Det blir utekatt, selv om jeg bor i 2. etasje. Men tror det skal gå greit. Har hørt om flere som bor i 2. etasje (og høyere for den saks skyld) som har utekatt. Bl.a hun jeg får den av.

Har også hatt katt på verandaen min, så kan jo hende hun etterhvert klarer å komme seg opp og ned derfra.. men mulig den katten jeg har hatt der bare er naboen sin og at den ikke har vært nede. Vanskelig å si..

Så da blir det hamstring av kasse, mat og sand. Og noe leker da selvfølgelig.

Tenkte å kjøpe kasse med tak. Pleier det å gå greit selv om det er en kattunge?

Av sand er jeg litt usikker. Syns klumpsand høres veldig greit ut, men mener jeg har hørt de kan spise det og det blir klumper i magen dems..? Men oppdretteren sier de ikke spiser sanden lenger, gjorde det bare litt i starten.

Noen tips til hvordan jeg kan gjøre henne trygg på sitt nye hjem og ikke minst meg?

Kan det være greit å kjøpe noe "ekstra godt" jeg kan bruke for å få henne lettere til meg eller noe?

Har ikke hatt katt før så er åpen for alt dere erfarne har å komme med!

Vil jo gjøre minst mulig "feil" og få en veloppdragen og god katt! :)

Gleder meg :katt: :juhu:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om du har forberedt deg godt, og skulle ha alle forutsetninger for et flott kattehold. Katter er sånn sett ikke så kompliserte. Kanskje du kan ordne deg en spruteflaske med vann for å luke bort "uvaner" med å kvesse klørne på sofaen og andre husregler du evt. vil innføre.

Jeg har aldri hatt kattekasse med tak, men det burde vel gå greit? Bare kanten ikke er så høy at kattungen ikke kommer seg inn. Kan være greit å kjøpe kattungemat de første månedene, og så heller gå over til voksenfôr etter hvert. Vil du gi den noe ekstra kan du f.eks enten kjøpe noe boksemat eller trekke litt hvit fisk.

Lykke til! :)

Skrevet
Det høres ut som om du har forberedt deg godt, og skulle ha alle forutsetninger for et flott kattehold. Katter er sånn sett ikke så kompliserte. Kanskje du kan ordne deg en spruteflaske med vann for å luke bort "uvaner" med å kvesse klørne på sofaen og andre husregler du evt. vil innføre.

Jeg har aldri hatt kattekasse med tak, men det burde vel gå greit? Bare kanten ikke er så høy at kattungen ikke kommer seg inn. Kan være greit å kjøpe kattungemat de første månedene, og så heller gå over til voksenfôr etter hvert. Vil du gi den noe ekstra kan du f.eks enten kjøpe noe boksemat eller trekke litt hvit fisk.

Lykke til! :)

Takk for det :)

Ja, spruteflaske har jeg allerede skrevet på handlelisten!

Har tenkt å kjøpe det tørrforet de har i dyrebutikken, egnet for kattunger.

Ja.. det kan være en ide kanskje ja. Hva med tunfisk? Mener oppdretteren sa de likte det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Mener å huske at på de kassene med "tak" som jeg har sett er det mulig å ta av taket sånn til å begynne med!? Sånn at kattene først blir vandt til kassen, før man setter på tak! Mulig jeg husker feil men..

Ellers lykke til med katten, høres ut som du har forberedt deg godt :)

Skrevet

Da var lillepus i hus og ligger nå og sover søtt på sofaen.

Har gått greit hittill, men har enda ikke gjort fra seg noe sted. Har vist henne doen noen ganger, men vet ikke helt om hun skjønner. Gjenstår å se :)

Bilde av henne i avataren min.

Navnet ser ut til å bli Azira!

Gjest lillebøll
Skrevet

Vi har sånn kattedo med tak. De første dagene måtte vi ha av taket, så hadde vi på taket men ikke døren noen dager, og så satt vi på døren og. Går strålende.

Skrevet

Utrolig søt! :-D

De pleier å ta dette med kassen rimelig kjapt. Bare putt henne i kassen flere ganger i løpet av dagen og skrap litt i sanden med fingrene så forstår hun det nok ganske snart.

Lykke til med herlig pus!

Skrevet

Takk for det :sjarmor:

Har tatt av taket og også puttet henne oppi en tre ganger eller noe. Og skrapet litt.. :fnise:

Skrevet

Når du putter på taket så ta gjerne av døra.. Jeg har hatt doen fra starten av og de skraper/graver på døra om den er på istedenfor i sanda..

Gjest meii;))
Skrevet

tunfisk er IKKe bra for katter! det er som gift for mange av dem. desverre er det ikke mange som vet dette, bla. annet firstPrice selger tunfisk til katt for 3 kroner. dette er av veldig dårlig kvalitet og absolut ikke bra for noen katter. jeg vil annbefale at du kjøper kvalitetsfor( fåes hod veterinær og dyrebutikker ) selv bruker jeg hill's og er storfornøyd med det. royal canin er også veldig bra. også må du huske at en kattunge ikke skal tas fra moren før den er minst 12-14 uker gammel. g at de ikke skal være alene ute før de er minst 6-8 mnd.er gamle;)

vh Meii;))

Skrevet
tunfisk er IKKe bra for katter! det er som gift for mange av dem. desverre er det ikke mange som vet dette, bla. annet firstPrice selger tunfisk til katt for 3 kroner. dette er av veldig dårlig kvalitet og absolut ikke bra for noen katter. jeg vil annbefale at du kjøper kvalitetsfor( fåes hod veterinær og dyrebutikker ) selv bruker jeg hill's og er storfornøyd med det. royal canin er også veldig bra. også må du huske at en kattunge ikke skal tas fra moren før den er minst 12-14 uker gammel. g at de ikke skal være alene ute før de er minst 6-8 mnd.er gamle;)

vh Meii;))

Jeg kjøper da ikke vanlig tunfisk. Har kjøpt noe tunfiskfilet som er beregnet for katter. Ikke First Price. Har ikke gitt henne det enda da. Skal jeg la vær? Hun har bare spist Royal Canin her.

Det andre vet jeg, selv om min bare er 9 uker nå. Det var oppdretteren som bestemte når kattungene var leveringsklare. De hadde likevel blitt gitt bort til andre nå om jeg ikke hadde tatt henne, så nå vet jeg hvertfall at hun har fått et godt hjem.

Var litt skeptisk til dette siden noen tar helt av om ikke kattungen er 12 og helst 15-16 uker gammel, men men..

6-8 mndr er vel LITT drøyt eller?

6 mndr er greit nok, men noe særlig over det syns jeg blir litt i meste laget.

Min plan er hvertfall og se an kattens oppførsel. Men ikke noe før 4 mndr hvertfall.

Skrevet
6-8 mndr er vel LITT drøyt eller?

6 mndr er greit nok, men noe særlig over det syns jeg blir litt i meste laget.

Min plan er hvertfall og se an kattens oppførsel. Men ikke noe før 4 mndr hvertfall.

Jeg synes det er veldig drøyt. En kattemor vil ikke holde sine kattunger "inne" til de er så gamle. Kattunger bør få gå ut og utforske omgivelsene rimelig tidlig. Det er bare viktig at du er med den ut, holder den under oppsyn og hjelper den hvis pus roter seg litt for langt bort.

Skrevet
Jeg synes det er veldig drøyt. En kattemor vil ikke holde sine kattunger "inne" til de er så gamle. Kattunger bør få gå ut og utforske omgivelsene rimelig tidlig. Det er bare viktig at du er med den ut, holder den under oppsyn og hjelper den hvis pus roter seg litt for langt bort.

Ja, det syns jeg og.

Mener du det er en nedre grense for hva som er for tidlig, eller går alt på kattens utvikling og oppførsel?`

Er jo snakk om retningssans.. er det fare for at hun løper alt for langt vekk at jeg ikke finner henne? Eller tørr de rett og slett ikke?

Skrevet

Vel, de første par ukene så har vel kattungen nok med å bli kjent med - og å utforske - deg og hjemmet. Men jeg mener at så fort kattungen begynner å bli såpass stor at den er høyt og lavt og overalt - den virker nesten for "vill" til å ha i hus - så kan den godt få gå ut. Det skjer vel omtrent ved fire måneders alder (ca. alder - kan være noen uker før eller uker etter).

Så lenge du blir med den ut og følger rolig etter den så kan jeg ikke se for meg at den løper så langt fra deg at du ikke hører mjauingen når den selv begynner å bli utrygg. Det er nettopp det de kan gjøre - i begynnelsen er de kanskje litt småskeptiske, men kanskje ser de en fugl eller et høstblad som fanger deres oppmerksomhet og de løper av gårde, helt til de havner for langt fra det de kjenner igjen og de mjauer for å rope på "mor". Da er det viktig at du er der og kan lose dem hjem igjen, slik kattemoren ville gjort.

Men hvor ville, trygge eller utrygge de små er, er jo selvsagt også individuelt. :)

Skrevet

Så fiiiiin pus du hadde fått :) nydelig!! :)

Jeg har hørt at mellom 10-12uker er ungene klar til å tas fra moren... Jeg slapp ut mine bare etter noen dager, men var sammen med dem hele tiden ute i børjan slik at det ikke skulle bli så skummelt. Det funket helt fint :)

Det med klumpesanden tror jeg skal gå helt fint. Har aldri hørt at katter spiser den, og jeg tror at om de gjør det så vil det nok ikke være nok til at klumpen blir så stor at det blir et problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...